Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 17163 besök totalt |
Motivation = 0. Skulle uppskatta om någon kan länka någon film/tråd så man får tillbaka lite sug... Jag har ändå varit och småpillat lite på bilen. Mest för att när väl suget kommer tillbaka så är det inte lika bråttom med allt.
Hur som helst. Modifierade kopplingarmen och köpte olja till växellåda. Stort tack till Max som svetsade detta åt mig! ![]() Testing... Testing... Jodå, lite bättre blev det. Den kräsne skulle nog lagt på ett par mm till. Får bli nästa vinter ![]() ![]() Här mina damer och herrar. Detta är min nya framvagn/chassie. M3 3.2 ok, bromsskivor, länkarmar (med rollcenterfix), spindlar och nav. AC Schnitzer/Bilstein dämpare & fjädrar (ringen/sport kit) samt 320 krängninghämmare fram. Tror detta blir bra =) ![]() Trillade hem en justerbar "shortstick" som min otroligt bilkunnige vän kallar den. ![]() Sen en fråga här... Hur gör ni när ni ska tillbaka med bakvagnen? Jag vart själv, och envis som man är slutade det såhär: ![]() På plats. Gött... Ser dock väldigt smutsigt och rostigt ut, så är det inte irl så det måste vara fel på kameran ![]() ![]() Sprojlans nytt! ![]() Vart tvungen att sätta dit länkarmarna. ![]() Här tillverkade jag mig ett par brickor till powerflexbussningarna bak. Skulle bli väldigt förvånad om dessa skulle bli bananer ![]() ![]() Allt för denna gång! |
Tjena! Dags igen. Har kommer över lite grejer =)
Nya dämpare bak samt massa grejer från BMW. ![]() Millway-Blingbling ![]() Bromsslangar. ![]() Och så ett par 17" fälgar. Någon som vet vad dessa heter? Satt på en e39 ![]() ![]() Fick problem när jag skulle montera krängarn fram. Polarn har denna nu och ska förlänga den en bit. Blir ställbar ![]() ![]() Mässningbussning i bromsok fram. ![]() Sen fick jag hjälp av två polare en dag. Väldigt tacksamt!!! Här sitter Ante och slipar bort rost från bromskivorna fram. ![]() Bakvagnen monterades klart. ![]() Bromsar fram också. Det blev XP8 belägg. ![]() Luftdags. Bromsarna gick kanonbra men slavcylindern skjöt vi sönder, så nu blir det till att plocka ner lådan igen ![]() ![]() Kasse gjorde bilen besiktingsklar invändigt. ![]() Nu sitter catchen fast med ![]() ![]() En röd m3-spegel på ena sida. Retar väl alltid någon ![]() ![]() |
Har varit och kört ett race igen. Bränslesystemet är numera halvklart. Insug, halva avgas, kardan, tank, handbromswire osv, osv, monterat. Tog även ner lådan och fixade slaven som vi skjöt sönder förra gången, sen tillbaka med skiten och lufta. Denna gången höll det! Besiktning är bokad den 12 Maj, hoppas det går bra för sen åker åka-fort-grejerna på
![]() När fronten är monterad är det inte så mycket mer att göra (Tack vare polarna ![]() ![]() ![]() |
Fick ett mail i lördags där det stog att jag hade en vecka kvar till besiktning.. Fick bli tre dagas turbomekande för att komma tillbaka in i tidsplanen.
Monterat ihop dämparna efter många om och men.. ![]() Avgassystemet på plats! ![]() Kasse monterar front. ![]() ![]() ![]() Kränginghämmarn. Blev ej justerbar då 10mm borret var tokslut så jag orkade bara borra 2 hål ![]() ![]() ![]() En början på bränslesystemet. ![]() ![]() Grejerna som håller fast gaswiren var tokslut, och med ingen tid att skaffa ny fick jag modifiera den befintliga lite. ![]() ![]() ![]() Tillverkade mig en liten grej ![]() ![]() ![]() Uppstart ikväll! |
Bilen startade ju ej pga krabb i elen fram till pump... Så jag gjorde eget! Efter det märkte jag att 044an jag köpt var trasig så fick koppla förbi den. Efter det startade hon faktist, men hade krabb med returen så all bensin hamnade på vänstersidan i tanken...
Här sitter den fina asdyra startknappen till pumparna. ![]() Drog ju sönder min gamla armatur så köpte en ny... Dock var det ju inte samma, men mixtrade ändå ihop något som inte fungerade... Efter detta testade jag en sista Åsa Nisse lagning så vi får se hur det går nu. ![]() Vart ganska sugen på att se hur bilen såg ut på marken med vinterns modifieringar så det var bara till att sänka ner henne =) ![]() ![]() Lååååågt : D |
Efter lite krabbande startade ju som sagt bilen. En glömd jordkabel till boxarna gjorde att den spökade en hel del. Efter det fick jag ett sjujäklar oljeläckage i motorn och jag trodde jag var tvungen att riva ner allt igen. Men tack vare google så kunde jag konstatera att det bara var en lös bult på toppens baksida som nästan var helt utskruvad. Efter en stund trädde ett jäkla oväsen fram, och då nojjade jag så såklart och fimpade kärran. Efter lite felsökande så visade det sig att det bara var urtrampningslagret som dånade. Lite skumt då detta är sprillans nytt?
Provkört jag har jag med gjort. Bakvagnen sätter ju sig så blir bara lägre och lägre, däcken tar i mer och mer. Efter några desperata försök till att valsa skärmarna med stänger och slägga så struntade jag i det och beställde en skärmvals. Köpte även ett fjäderunderlägg till så att jag får upp den lite i baken. Bromspedalen känns lite slapp, men när jag väl stampar till så nyper det till sååååååå in i he*****. Vilken jävla grej! Sjukt stor skillnad mot glidarmercan! Men jag förstår inte varför pedalen är slapp i början? Kan det finnas lite luft kvar i systemet, eller är 325ans huvudcylinder för klen för m3 3.2 bromsarna? Lite småpill kvar för att få grejerna att lira, men fasiken vad nöjd jag är trots allt ![]() Fick hissa upp den igen och modifiera spindlarna lite. ![]() Kan Ferrari så kan jag ![]() ![]() Ser lite rejsigt ut i mina ögon =) ![]() |
Sen senast har jag bytt styrstag fram då gängorna på dessa var lite dåliga, och det är så förbaskat tråkigt att skruva med sånna grejer så det var bara bort med dom
![]() Har även gått lös med gasolbrännarn, skärmvals, slägga och vinkelslip så nu får däcken plats ganska bra, men ska ändå höjja den 10mm i baken. Gjort en hjulinställning samt svarvat en ny växelspak då den från schmeidmann vart så himla kort, och ingen växelknopp hade jag heller... ![]() ![]() ![]() Sen blev det en sväng hit ![]() ![]() Åkte dit på en felinställd lykta, glapp i den andra lyktan och massa olja på växellådan (Glömt dra en bult bak på toppen vid uppstart). Så under nästa vecka fixar jag detta + höjer bilen i stjärten, kör in på bes igen och efter det blir det turbo ![]() |
_________________ Björn Philipson ----------------- BMW 02 Touring -72 BMW 130i -06 (BMW 540i Touring -95) (BMW 323ti -00) |
Icecold: Ja dom gör sig himla bra på e36 faktist! 1000 spänn gav jag för alla 4, ett riktigt kap
![]() ----------------------------------------------------------------------------------------------- Så nu har jag småpulat lite med bilen. Vid mina testkörningar har det alltid varit något som krabbat... Löst camberstag, trasig växelspak, däcken tar i, läcker osv... Men nu är ALLT fixat. 2orna jag fick på bes är med fixade. Känns hur gutt som helst att ha en bil som fungerar till 98%. Har upptäckt att det är en dum utväxling i diffen, ser ut att vara 3.91, så det måste jag ju byta. Tar stopp vid 200 ![]() NR 1: ![]() NR 2: ![]() NR 3: ![]() osv ![]() Efter senaste hårda körning fick jag dock ett lite mindre haveri... ![]() Baggis ![]() Ställt in lysen hos bäck igen. ![]() ... Och såhär blev det med växelspaken. MMMMM den är så skön ![]() ![]() Ja det var allt denna gång! / Blixternöjd Måns. |
Har kommit fram till att det är inte ofta jag tar mig tiden till att göra någon uppdatering i trådarna. Det är lite bök att lägga över bilderna från mobilen, sen en sväng genom photoshop och sen slutligen laddas upp och skriva lite text.
Därför har jag gjort en facebooksida där jag kommer att lägga upp bilder direkt när jag tagit dom med luren. Testade idag och det var himla smidigt ![]() Om någon vill följa projeket på facebook så finns länken här: http://www.facebook.com/#!/BmwE36M50b25Turbo Det ska bara vara till att trycka på gilla, och sen ska uppdateringarna dyka upp i nyhetsfältet ![]() mvh |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 17163 besök totalt |