Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Yamaha 100cc -96 / -02
<<   1, 2, 3   >>
11371 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Idag började jag montera ner karten i molekyler!.

Måste säga att man fick rätt mycket uppmärksamhet på parkeringsplatsen båda unga o vuxna
som frågade saker om den.

började med att plocka bort motorn

inga problem så långt!. men jämt när det är så, så slår murphys lag till...

Ena bromsoket satt en bit högre än det andra.. hm.. titta närmare.. visade sig vara en skruv
som rostat sönder. Dessutom har bromsbeläggen gått emot skruvarna på fästet för bromskivan.. aj aj
Dessutom så har bromsarmarna börjat gå sönder. Istället för att ha ett hål i sig, så var de mer avlånga som ett långt 0.
och inte nog med det, en insex-skruv var helt rund.. hua..

För att göra saker ännu värre, så fick jag inte bort navena till däckena. Så bakaxeln är kvar på :/
Antar att jag måste värma med värmepistol för att få bort??

Sedan tyckte jag att styrningen var lite halvtrög när jag testade styrningen. Började montera bort
stagena fram, och vad hittar man då.. jo, en uniball som gett upp!.

Då åker det förbi en corvette, och det visar sig vara en granne som köpt en
han kom o frågade om det var en formula yamaha mao, en insatt kille =)

han hjälpte till med den runda insex-skruven, med en torx han hade i sin verktygslåda som han hämtade.
han försökte få liv i uniballen oxå, men det lyckades han tyvärr inte med.

Det visade sig dessutom att han höll på att bygga en Seven och han hade locust-papperna och byggde
efter sa han

tur man har ibland!.

Sen när jag fått bort allt, så ska det börjas putsas.. här har jag börjat lite med bromsarna :

nu ska jag leta upp ngt ställe som säljer billiga uniballs :/
och fixa nya sexkantsskruvar till bromsarna, då de jag hade var marginellt böjda. suck o stön!.

Joni
Lund
Här sen Mar 2004

hmm det är så fruktansvärt klena rör

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
ännu värre blir det :

bara ngn millimeter kvar där på bakaxellagerhållaren

Det är nu man frågar sig var allt satt ngnstans, och får 100skruvar över efter montering

Joni
Lund
Här sen Mar 2004

det är ju enkelt. jag gör det där efter varje träning. börjar bli någon form av tävling, får se hur fort jag kan plocka av allt rengöra det och sätta på det igen.

Umeå
Här sen Nov 2002

Joni skrev:
det är ju enkelt. jag gör det där efter varje träning. börjar bli någon form av tävling, får se hur fort jag kan plocka av allt rengöra det och sätta på det igen.

Av vilken anledning?
Titta över lager, bromsar, styrningen.etc..kan jag förstå men plocka ner hela karten...??

Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

super7 skrev:
Joni skrev:

Av vilken anledning?
Titta över lager, bromsar, styrningen.etc..kan jag förstå men plocka ner hela karten...??

Jag håller med Joni. Jag river motor, bromsar och bränsletillförsel emellan varje race, hellre lägga fyra timmar extra hemma än 14 på banan med att plocka pellets eller knäcka ramar...

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När man rejsar aktivt med kartar måste man plocka ner rubbet mellan rejsen.

"Till och med" på min grabbs Mini-kart gjorde vi det mellan varje rejs. Det vibrerar och skakar så mycket att man helt enkelt måste kolla så att skruvar, slangar, stag mm. är helt ok. thumbs up
Inte så bra om t.ex. en hjulspindel eller ett motorfäste lossnar i ett finalheat.

Bilar är generellt mycket snällare mot materialet.

Rice and shine
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
min kart kändes helt okej att köra, trots att det var en massa fel på den, så visst är det bra o plocka isär
den efter att man har kört!.

Nu har jag ju aldrig gjort det här förut, så det tar ju lite tid o lära sig allt.
Men nästa gång jag tar isär den lär det gå betydligt fortare.

Det som tar tid är att fixa fram nya delar, då det inte finns ngn kart-handlare här i linköping. (väldigt illa!)

idag la vi nya kerbs på sviestad btw och därefter har jag mekat med yamahan fram till 21.40.
Det som tar tid är iofs oxå att tvätta rent allt. avfettning behövs.. O så kör jag lite autosol för att
få lite blank metall igen

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Bilvax funkar rätt bra om man vill ha det lite enklare när man skall torka bort all olja och annat smuts. Klart värt tiden det tar att vaxa.

#24, #64, #88
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
jodå. köpte tvättsvampar med bilvax i på biltema.. får se om det var ngt o ha

plastdetaljer har behandlats med lite lite avfettning på en handduk, ochtagit bort det värsta.
sedan har jag haft på vinylsprej över det. ska nog bli bra!.

Den ser faktiskt väldigt fräsh ut i jämförelse med bilderna jag tagit tidigare. Tänk vad lite nya muttrar
o skruvar kan göra, o liten tvätt av alla delar

tyvärrä r fortfarande plastdetaljerna blekta i färgen =/

Idag fick jag lite saker gjort iaf. Monterade dit nya bakaxellager!. blev jättebra.
(får se vad som händer vid första provkörningen

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
idag gick jag licenskursen för kartingen
vi var några stycken som var över 25, och resten var väl under 10 tror jag =)

har fått ihop min kart nästan helt.. väntar på en uniball för styrningen fram, eller ska man köra med
lite aggressiv toe-out?

btw. autosol rockar!

Joni
Lund
Här sen Mar 2004

En sak jag kom att tänka på ang. det här med rengöring... Någon borde göra en kedjespray som INTE klibbar så mycket. Fyfasiken det är värsta delen att rengöra! Klibbigt och kladdigt urk!

Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003

Joni skrev:
En sak jag kom att tänka på ang. det här med rengöring... Någon borde göra en kedjespray som INTE klibbar så mycket. Fyfasiken det är värsta delen att rengöra! Klibbigt och kladdigt urk!

Funkar inte kedjevax då, det är kanske främst till MC men bör funka på vilken kedja som helst??
Castrol har en bra.

( Reserverar mig för att jag inte har ett rätt nu eftersom jag knappt vet hur en kart ser ut )
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Pär Grip skrev:
Joni skrev:

Funkar inte kedjevax då, det är kanske främst till MC men bör funka på vilken kedja som helst??
Castrol har en bra.

( Reserverar mig för att jag inte har ett rätt nu eftersom jag knappt vet hur en kart ser ut )

Är kedjevax det där du hettar upp och sen doppar kedjan i? hmmm, det smörjer rätt bra det med vad jag sett. Tyvärr tar det nog för mycket effekt, det är nog FÖR bra. Bakvänt? Nej inte alls Det enda sättet jag hittat att göra rent en kedja från urksprayet är den gamla hederliga bensinbaljan...

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
mjo.. kedjesprejen blir ju som något jäkla klister. men biltemas avfettning funkar

Fick iaf mina reservdelar idag. De nya fjädrarna till bromsoken var ju kanonhårda i jämförelse, så nu
ligger bromsarna på halvbroms med de nya fjädrarna
När jag skulle justera, så satt givetvis skruvarna fast i massa olja.. så jag la skiten i avfettning, och
väntar tills imorgon med o fixa det där.

uniballen kom iaf, och bensinslangen!. Så nu är jag klar för o köra igen i helgen!.
Funderar på att ta en tur till Norrköpings kart-bana.

pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003

Benjamin Ernryd skrev:
Pär Grip skrev:
Joni skrev:

Castrol har en bra.

Är kedjevax det där du hettar upp och sen doppar kedjan i? hmmm, det smörjer rätt bra det med vad jag sett. Tyvärr tar det nog för mycket effekt, det är nog FÖR bra. Bakvänt? Nej inte alls Det enda sättet jag hittat att göra rent en kedja från urksprayet är den gamla hederliga bensinbaljan...

Ja nästan, fast tvärt om. Du passar på att spruta på det medans kedjan är någorlunda varm så att vaxet kryper in där det behövs för att sedan stelna lite grann. Stänker ingenting men som du säger så är det mkt möjligt att det går lite tyngre!?
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
phew.. nästan klar =)

har monterat ihop nästan allt nu. bara finjusteringar av bakbromsen (jäkla gamla mekansiak bromsar,
med vajrar. gillar det inte!. Den ena klossen tar tidigare än den andra, men om ngn har något bra tips
om hur man enklast ställer in det, så blir jag glad!.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
ok, bromsarna är färdiga. men vad hände med bultarna som höll fast i bakaxeln?.. jo :

biltema

Just nu funderar jag på hur jäkla dum jag är ibland. nä, nu blir det järnaffären istället!

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Första provturen igår thumbs up

Morsan sa att hon hade hört nått lustigt utifrån. Lät metalliskt och ihåligt och högt ;D

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Liten videofilm kanske? http://w1.131.comhem.se/~u13137233/andreaskart.wmv (4MB)

först en ICC som åker förbi, sen är det jag som kommer =)

Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Mer filmer!!!

Det är underbart att se en kart in action, var iväg och kollade på "knattarna" på hemmabanan i torsdags och F-N vad dom åker!!!

ohyggliga fighter med millimetrar emellan och varvtider som är på ett par tiondelar när, varv efter varv, både i mini och i Yamma thumbs up

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Yamaha 100cc -96 / -02
<<   1, 2, 3   >>
11371 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande