| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen **SÅLD*
|
62 besök senaste veckan (891514 totalt) |
|
Johan: ett mycket vettigt och tankevärt inlägg som gäller för alla, alltid. Det är så lätt att ta allt för givet och vips händer något vi minst av allt hade tänkt oss. Buren kommer under alla omständigheter att vara ett bättre skydd vid en incident därnere än om jag inte haft någon alls. Sen är det ju betydligt mer riskfyllda varv man betar av där nere, högre fart, inga avåkningszoner, blandad kompetens, massor av dolda partier, inga flaggvakter eller elektronisk motsvarighet. Mardrömmen är att halka runt i någon annans sörja...
Jag är jävligt glad att du kom ut ur detta med under omständigheterna så bra resultat, att bryta ryggen är brutalt och låter VÄLDIGT otäckt, faktum ä att en god vän trillade av hästen i veckan och bröt ryggen hon oxå, även där gick det bra så ni båda verkar ha haft änglavakt! Nog om detta, nu vill jag dock följa en härligt utsvävad 1M i din tråd Johan och än en gång önskar jag dig lycka till med ryggen.
Buribiltankar II
Hoppet tändes i förra veckan om att en besiktning med bur skulle kunna genomföras i framtiden, att slippa behöva montera ut stolar, bur, in med bälten, baksoffa, stolar fram, besiktiga och sedan ut med allt igen skall bli så skönt, ja det vill säga om det nu går att lösa. Nåja efter lunchen en dag styrde jag kosan mot Carspect som är nya favoriten vad det gäller besiktning. Efter att ha haft lite gott snack med grabbarna fick jag tag i deras kille som sköter registreringsbesiktningar. Jag lade korten på bordet och förklarade vad jag hade för ändamål med bilen. Jag möttes av en problemfylld blick och tänkte att nu är det kört men så var fallet inte utan vi började diskutera vad som skulle kunna gå att göra för mig. Den lösningen vi kom fram till som skulle kunna funka var att regga bilen för en passagerare och sedan ha halvbur monterad, det skulle inte vara några problem. Själva reggbesiktningen i sig skulle bestå av 2 moment, dels en vägning av bilen samt en inspektion av buren så den var monterad på ett säkert sätt. Övriga besiktningspunkter var som förut och inget han skulle gå igenom. Priset för detta var strax över 1400:- vilket får anses rimligt i detta fall. Jag tyckte det lät toppen och såg till att boka en tid omedelbums då det snart var semester och efter den tillhörde han ett annat Carspect och en lösning hade varit mer komplicerad. Reggbesiktningen kommer att ske på torsdag nästa vecka och jag hoppas sannerligen att det kommer att gå bra, jag kommer garanterat att vara nervös som fan, finns det något tips ni har i frågan så tveka inte att höra av er, gällande omvägningen vet jag inte vad som är nuftigast men visst är det trevligt om bilen viktas ner lite och skatten blir lägre, men å andra sida hägrar en S50 vill man kanske vikta upp sig lite? Skrivet med sömndrucken blick efter en härlig men lång kväll på gokartbanan med knoddens gokart, själv har man ju en lite större gokart :-) _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Vikta ner om det är rimliga arbetsinsatser det är ju bara att vikta upp igen inför ett eventuellt motorbyte.
_________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||||
|
Inget superenkelt att vikta ner så här på rak arm. Tömmer handskfacket och släpper ut några kilo luft i däcken
Detta är något helt nytt för mig men föraren sitter väl inte i bilen vid vägningen? Isåfall skulle man kanske leja en jockey eller nåt
Hoppas verkligen denna lösning med buren är möjlig. Lycka till! Jag håller tummarna.
Du banar väg hoppas jag för detta skulle passa även mig perfekt. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||
|
Jo jag hoppas oxå på detta och jag känner själv att jag till viss del banar väg för det har hela tiden känts så flummigt och osäkert vad som gäller men här kommer ett klart besked i vad JAG har lyckats/misslyckats med inte 3:e part liksom.
Re:
Ingen förare i bilen vid vägning, de har ett schablonvärde på förare på någonstans 80 kg eller nått, så där tjänar du väl något kilo. I övrig precis som jag skrev om arbetsinsatsen/investeringen är rimlig, lätta. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||||
|
Hej
Att tänka på vid regbesiktning är att originalstolar och bälten ska sitta i + att man kan få nedslag på att man bytt chassie. Jag fick åka hem å skruva tillbaka alla originalgrejer innan jag kunde regga min bil med bur men detta var några år sedan. Nu vet jag inte hur kinkiga dom nya aktörerna på besiktningsmarknaden är men det kan vara värt att kolla upp innan. Fast då kanske man väcker björnen som sover... Jag hade viktat upp bilen vilket borde öppna upp för en ny reggning med en S50 3,0 motor fyll däcken med vatten
_________________ Jan Ekehage |
||||||
|
Re:
Just detta var ett litet orosmoment som jag ville ta reda på noggrant. Jag frågade ett flertal gånger men fick till svar att så länge stol och ratt sitter fast är det lugnt, originalbälten sitter på plats och dom i baksätet skall ju inte vara kvar då bilen reggas för 1 passagerare bara. Det enda som han skulle kolla vid reggningen var buren och sen väga den INGET annat enligt han. Vikta upp? S50? ja vi får se, en S50 hade varit såååå jäkla skoj och spisen är ju en trevlig bekantskap även driftsmässigt. Vi får se vad det blir av framtiden. Men om vi lekar med tanken att jag vill kunna få i en S50 3.0 vad behöver bilen väga då? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Re:
Det är 15kW per 100kg bil som gäller, vilket borde innebära att bilen ska väga 1421,8011834754885950168354185589kg med 286hk S50B30. Vet dock inte om det är med eller utan förare som gäller vid vägning. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||
|
|
||||||
|
reg.besiktningar verkar variera. Har hört om maratonkontroller där de petar på allt och min som var snudd på ett skämt. gubben kom ut på parkeringen och så lät det så här:
-vilket tur vi har med vädret (sol) -ja verkligen -vilken fin bil! -ja verkligen -vi kan vara här på parkeringen för det är ju så fint väder! -ja gärna -det var en ordentlig bur och vilken fin stoppning du satt på! -ja verkligen -vi kanske ska väga den också. kör dit bort. -ja gärna! -verkligen fin bil och då var det väl klart då! -nämen tack och hej då! Så vi hoppas väl att du får en liknande upplevelse! _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
|
Re:
Ja det där låter som något jag verkligen vill uppleva, vackert väder,vacker bil, vacker avslutning Gällande vägningen är det alltså strax över 1420kg inklusive föraren, det borde ju innebära en diff på 120kg gentemot idag, jag gissar att bettan väger 1225 med gatfälgar, större bromsar och buren, och räknas då föraren som 80kg så har vi en diff på 115kg Det kanske är lösbart med en mujaffaklump stål i skuffen Alternativt så ser man till att lösa det snyggt tills nästa regbesiktning isåfall (när en S50 skall i) Ja om det nu någonsin blir aktuellt.
Hoppas det går bra med besiktningen av bur. Carspect i Malmö är verkligen toppen att ha och göra med. Kommer aldrig någon gång igen att sätta min fot på SBP. Carspect vill verkligen hjälpa en, dom använder mer sunt förnuft och kanske tittar man emellan fingrarna på vissa punkter. Jag fick ju själv hjälp med min bil nere i Malmö av killen som var ansvarig för regbesiktningarna. Bilen var dessutom för låg för att kunna kontrollbesiktigas, men lite hjälp av övrig personal så lyckades vi lyfta bilen över.
Som sagt gilla knappen för Carspect och lycka till!
|
||||||
|
Följer detta med stort intresse Johan! Även om jag inte har en helbilsgodkänd vagn så är det ändå intressant om vad som kan krävas för att regga med bur. Så stort tack för att du delar med dig av allt!
|
||||||
|
Vi är väl alla nyfikna på detta, och givetvis delar jag med mig till alla i soffan, precis som du och dom flesta andra gör. Det är rätt skoj då det har kommit ett flertal samtal om detta under dagen, det märks att folk känner sig osäkra i frågan och vill få det lite svart på vitt. Tyvärr tror jag aldrig att det blir glasklart vad som gäller då det är lite individuellt beroende på gubbe,station,företag, och massa annat oförutsägbart.
Ska bli intressant detta Johan. Om jag tolkar det du skriver rätt så är det alltså bara att göra en regbesiktning rakt av utan några konstigheter trots helbilsgodkännande? Du behöver inte gå vägen via lätt lastbil? Iaf enligt den info du fått så långt.
Lycka till
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
|
Re:
För Ombyggt/Amatörbyggt fordon ja. Johan skall ju inte regga som det.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Så vad gäller för mig då Kristian? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen **SÅLD*
|
62 besök senaste veckan (891514 totalt) |