Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är den svårkörda snabba räserbilen en myt?
<<   1, 2
7181 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Magnus Thomé skrev:
Dignell skrev:
Här begränsad erfarenhet på området. Men för några veckor sedan provkörde jag en Mini Challenge fabriksbil och den var hur lättkörd som helst trotts att jag pressade på riktigt rejält. Väldigt neutral hittade inte på några hyss och man kännde precis var man hade bilen.

Har det kanske hänt något med karossracerbilar de senaste åren? GT-klassernas bilar verkar ha ärvt mycket av gatbilarnas hjälpsystem om än i anpassade raceversioner så att säga.

Det är mycket möjligt, Minin jag körde hade ABS (märkte inget som visade på motsattsen iaf ) och ESP hade den inte heller.

Kanske man släppt lite på reglementet i högre klasser?

höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

Mats Th skrev:
Björn skrev:
Ta en orginal Porsche GT3 den kan man nästan inte köra av med om inget konstigt påverkar

Verkligheten ser dock precis tvärtom ut. Finns nog ingen bilmodell som procentuellt sett kraschas lika ofta på bana än just GT3, men det hänger kanske mer på förarna

+1 på det.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

höfläkt skrev:
Mats Th skrev:
Björn skrev:
Ta en orginal Porsche GT3 den kan man nästan inte köra av med om inget konstigt påverkar

Verkligheten ser dock precis tvärtom ut. Finns nog ingen bilmodell som procentuellt sett kraschas lika ofta på bana än just GT3, men det hänger kanske mer på förarna

+1 på det.

+1 på "GT3" eller "förarna"?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
höfläkt skrev:
Mats Th skrev:
Björn skrev:

+1 på det.

Självklart går det att åka av med alla bilar om man gör fel, men jag menar att de är väldigt lätta att balansera på gränsen om de är orginal. Givetvis går de fort och det är lätt att köra för fort med en bil som är helt lungn i alla lägen, alla bilar har en gräns och det är bankanten . Sen kan det ju vara krön, olja, grus, långsammare bilar/MC, helt fel fart och annat som ställer till det.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Magnus Thomé skrev:
höfläkt skrev:
Mats Th skrev:
Björn skrev:

+1 på det.

Ringens mest crashade bil

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Dignell skrev:
Magnus Thomé skrev:
höfläkt skrev:
Mats Th skrev:
Björn skrev:

+1 på det.

Ringens mest crashade bil

Hur många % av de bilar som köra på förarnas 'max' står GT3:orna för då? Förmodligen ganska stor del i förhållande till andra bilmodeller.

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Idag kan man köpa en gt3 för relativt vettiga summor, och bilen är gjort för att smiskas. Och jag tror dom som kör gt3 är dom som vill köra bana och åtminstone tror sig kunna köra i ett skapligt tempo. Men det går aldrig att komma ifrån att motorn sitter bakom bakaxeln. Det ger bra känsla men lynnigheten i kast och returer är läskiga, om man inte lärt sig "prova på" dom på en förslagsvis öppen asfaltsplan - vilket dom flesta inte har.

Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

höfläkt skrev:
Idag kan man köpa en gt3 för relativt vettiga summor, och bilen är gjort för att smiskas. Och jag tror dom som kör gt3 är dom som vill köra bana och åtminstone tror sig kunna köra i ett skapligt tempo.

My point exactly!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är procentuellt få som kan ta ut det sista ur en bil. Om man försöker ändå så kan vad som helst hända Med en bil kan det bli en läskig oh-shit-upplevelse på det svarta och inget mer. Med en annan kan det bli "ajajajaj" . GT3'an (det lilla jag testat) är IMHO väldigt snäll och lättkörd även om man har bra fart men kanske inte tar ut det absolut sista ur bilen. Hur en GT3'a är om man försöker ta ut det lilla sista vet jag inte men det låter ju inte orimligt att mistag straffar sig hårdare i den än i vissa andra bilar.

Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Magnus Thomé skrev:
Det säger inte så mycket men en intressant sak Richard Göransson sa nere på Knutstorp var att för honom när han tävlar så var det A och O att bilen hade en balans så att det gick att trailbrakea mycket (vilket fruktansvärt knökigt ord det där blir i den böjningen, svengelska...).

Krångla inte till det, svängbromsa!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det säger inte så mycket men en intressant sak Richard Göransson sa nere på Knutstorp var att för honom när han tävlar så var det A och O att bilen hade en balans så att det gick att trailbrakea mycket (vilket fruktansvärt knökigt ord det där blir i den böjningen, svengelska...).

Krångla inte till det, svängbromsa!

thumbs up

Täby
Här sen Sep 2009

Re:

Magnus Thomé skrev:
Richard sa då att han trots att han kör en hel del med tvåpedals paddelbilar numera så vänsterbromsar han inte.

Linus Ohlsson sa samma sak till mig. Med tanke på dessa piloters erfarenhet och kunskap undrar man ju då om vänsterbromsning är överskattat bland oss amatörer. Det kanske känns snabbare och ballt att bemästra men går det verkligen snabbare?

Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Jag tror definitivt att det för jämnsnabba bilar kan skilja i svårighetsgrad att rädda situationen som uppstår när den berömda gränsen passerats. Jag inbillar mig att det är generellt svårare att "rädda" en GT2/GT3 än en Nissan GTR. Eller kanske mer att en relativt oerfaren förare har större chans att klara en GTR jämfört med GT2/GT3?

Jag gillar Daniel Roos kommentar efter att han provkört TTA-prototypen förra året.
http://www.youtube.com/watch?v=0yA9T8jvH-c#t=127s
Citat:
Den här bilen måste man ju köra, R8:an kan man ju åka med.

Citera
Allmänt banåkaforum
Är den svårkörda snabba räserbilen en myt?
<<   1, 2
7181 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande