| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Är den svårkörda snabba räserbilen en myt?
|
<< 1, 2 7181 besök totalt |
|
Re:
Det är mycket möjligt, Minin jag körde hade ABS (märkte inget som visade på motsattsen iaf ) och ESP hade den inte heller.
Kanske man släppt lite på reglementet i högre klasser? |
||||||||||
|
Re:
+1 på det. _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
|
Re:
+1 på "GT3" eller "förarna"?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Re:
Självklart går det att åka av med alla bilar om man gör fel, men jag menar att de är väldigt lätta att balansera på gränsen om de är orginal. Givetvis går de fort och det är lätt att köra för fort med en bil som är helt lungn i alla lägen, alla bilar har en gräns och det är bankanten . Sen kan det ju vara krön, olja, grus, långsammare bilar/MC, helt fel fart och annat som ställer till det.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
|
Re:
Ringens mest crashade bil
|
||||||||||
|
Re:
Hur många % av de bilar som köra på förarnas 'max' står GT3:orna för då? Förmodligen ganska stor del i förhållande till andra bilmodeller.
//Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||||
|
Idag kan man köpa en gt3 för relativt vettiga summor, och bilen är gjort för att smiskas. Och jag tror dom som kör gt3 är dom som vill köra bana och åtminstone tror sig kunna köra i ett skapligt tempo. Men det går aldrig att komma ifrån att motorn sitter bakom bakaxeln. Det ger bra känsla men lynnigheten i kast och returer är läskiga, om man inte lärt sig "prova på" dom på en förslagsvis öppen asfaltsplan - vilket dom flesta inte har.
_________________ Stefan Larsson |
||||||||||
|
Re:
My point exactly! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||||
|
Det är procentuellt få som kan ta ut det sista ur en bil. Om man försöker ändå så kan vad som helst hända
Med en bil kan det bli en läskig oh-shit-upplevelse på det svarta och inget mer. Med en annan kan det bli "ajajajaj" . GT3'an (det lilla jag testat) är IMHO väldigt snäll och lättkörd även om man har bra fart men kanske inte tar ut det absolut sista ur bilen. Hur en GT3'a är om man försöker ta ut det lilla sista vet jag inte men det låter ju inte orimligt att mistag straffar sig hårdare i den än i vissa andra bilar.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Re:
Krångla inte till det, svängbromsa! |
||||||||||
|
Re:
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Re:
Linus Ohlsson sa samma sak till mig. Med tanke på dessa piloters erfarenhet och kunskap undrar man ju då om vänsterbromsning är överskattat bland oss amatörer. Det kanske känns snabbare och ballt att bemästra men går det verkligen snabbare? _________________ Anders Zimdahl |
||||||||||
|
Re:
Jag tror definitivt att det för jämnsnabba bilar kan skilja i svårighetsgrad att rädda situationen som uppstår när den berömda gränsen passerats. Jag inbillar mig att det är generellt svårare att "rädda" en GT2/GT3 än en Nissan GTR. Eller kanske mer att en relativt oerfaren förare har större chans att klara en GTR jämfört med GT2/GT3? Jag gillar Daniel Roos kommentar efter att han provkört TTA-prototypen förra året.
http://www.youtube.com/watch?v=0yA9T
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Är den svårkörda snabba räserbilen en myt?
|
<< 1, 2 7181 besök totalt |

