Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 2 besök senaste veckan (79093 totalt) |
Denna Supran ser ju ut att bli ruskigt fin och jag är verkligen imponerad av dig pga vilket tålamod du måste ha med att bygga ett snyggt elsystem - bland annat!
Jag begriper mig verkligen inte på kablar - om jag så pillar med en å samma kabel i en timme för att dra den snyggt så blir det ändå inte ngt iögonfallande tjusigt... märkliga makapärer! |
i veckan har jag jobbat på en heldel. först har jag gjort klart alla kabel stammar som inte är i coupen. monterade ner bakvagnen igen också för att kunna göra klart broms ledningarna hade gjort i koppar först men blev inte nöjd så nu blev det koppar/nikel ledningar. huvudström brytare och plusen fram till coupen är också klar. sen montera jag dit tanken efter att gjort kontakter vid tanken osv har även gjort lite på reläboxen/säkrings boxen utgår ifrån orginal supra och smarta som toyota är så går det bra att montera ur kontakter osv till relän och säkeringar så man kan anpassa det som man vill. har även gjort snabb kontakter (grön och grå under panelen) till panelen och koso mätaren så dom går bra att montera lös från kabel stammen och jobba med på arbetsbänken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ jonny strand |
jobbar på med elen för att kunna starta bilen och det går framåt men för sakta får se hur det är efter denna vecka... och helgen som var blev det inget gjort då jag mest låg till sängs i helgen och försökte bli frisk
och för att starta så är det bara att jobba på med elen och för att prov köra så är det några små grejor som måste köpas men jag hoppas på att kunna få hem dom grejorna i veckan då det är saker som går köpa hos toyota och opel lite bilder före jag monterade upp bakvagnen på kabeldragning under bilen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ jonny strand |
jobbet går framåt men jag väntar på några delar för att kunna test köra... bla så var jag så förstöra min gamla soppa pump (han köra under 500 mil) så en ny är på väg över pölen borde vara här nästa vecka sen att det blev en som flödar 400lph vid den låga volten på min "boost a pump" och att den är gjord för e85 gör ju inget. sen så passade inte givaren som ska sitta på gaspedalen så en ny har beställts borde komma till veckan också. sen efter som jag har byggt med knappar (kastade opel spaken) för blink så blev det 2 st relän med timmer funktion så dom är på väg hem också. plus att min turbo som jag behöver för att göra bilen klar för sfro bes 2 är också på väg hem från usa. så när jag får köra ligger lite i händerna på fraktbolagen nu men om man kollar tracking så ser det bra utt nu i allafall...
men en liten film på hur det ser ut nu kan jag bjuda på obs allt är inte klart men de förstår ni nog men alla el funkar som det är tänkt och jag har kunnat vrida på nyckel (trycka på knappen) och köra på start motorn lite och kolla igenom vipec ecun så triggers,givare osv verkar funka men inte test start då pga avsaknaden av soppa pumpen http://www.youtube.com/watch?v=m61oxmfwp1k _________________ jonny strand |
idag startade jag bilen för första gången på ca 1.5 år... kändes skönt blev en liten film också! så nu är det bara jobba på så man får test köra
http://www.youtube.com/watch?v=jAQT_OYAESM&feature=youtu.be _________________ jonny strand |
har haft lite trigger problem men efter kvällsens felsökning/fixning så såg det trevlig ut i oscilloskopet. plus det är roligt att måsta mätta med nåt annat än multimetern...
![]() efteråt blev det självklart en liten prov tur i låg fart närmast garaget med dålig hjulinstälning osv men nu rullar den. E-gasen funkar kanon med vipec och bromsarna läckte inte osv så nu ska jag bara göra klar värme/luft så kan man börja ställa in allt... _________________ jonny strand |
snabb hjulinställning,koppla in strömmen till el servot och dra ner rutorna med ett batteri, sen blev det en prov tur och lite mappning kunde inte varit en bättre dag... nu börjar allt lira ihop. skönt att hinna testa allt före vintern så man vet att setupen man bygger på har en möjlighet att blir bra. bromsarna känns grymt skönna och enda som känns ovant är att man får ta i lite mer men den bromsar grymt skön utan att dra i ratten osv plus man kan verkligen bestämma hur mycke broms som ska andvändas kan bli super med lite justering på konbanna eller liknande så man får pressa grejorna lite hårdare!
kan också konstatera att vipec med stora spridare funkar bra. 2200cc spridarna funkar mycket bra, e-gasen känns bra. el servot känns bra än så länge och den gjorde enorm skillnad vid stilla stående och kryp körning! en lite film på låg last kan jag bjuda på också inget specielt men en speciel känsla för mig efter allt jobb http://www.youtube.com/watch?v=QJnZdm7bHFg _________________ jonny strand |
0.6 bar... trevligt att sakerna börjar funka! har gjort av med 50liter e85 i helgen så bilen börjar ju uppföra sig nu! har jobbat mest med låg last och tänkte inte öka laddtrycket förrän den är helt mappat på lägsta laddtrycket och tomgång/låg last osv. har dock tomgång som vandrar upp och ner och det som är intressant att den blir lugn om jag tar lös slangen före turbon till vevhus ventilationen...
vevhus ventilationen består i en slang från varje ventil kåpa som går till en cachtank och från den går det en slang till röret före turbon har även kunnat testa el styrning lite mer och den funkar bra vid "normal" aktiv körning har dock inte hunnit test den mer än så nu sen så har det blivit en lista på bra saker att fixa inför nästa mappar sväng. tex coupefläkt.värmesystem,fungerande elhissar,bättre hjulinställning,justering av broms vågen lite mer bromskraft framåt då den vill låsa upp bak före som det är nu. kolla över varför tomgången är svåra att få stabil med vevhusventen som det är nu! men först ska garaget städas och målas så det är fint och mysigt när bilen ska skruvas i nu när det värst skit jobbet på bilen är klart. är redan städat/rensat/ ca 12 tim i veckan och ändå så är det långt ifrån klart... _________________ jonny strand |
blev en lyckad skoter sesång :-) vilket medförde mindre skruvande på bilen
http://www.youtube.com/watch?v=USqb38BM0c4 men nu är jag igång med skruvandet med bilen har hunnit testa ut den mer, vilket medfört några ändringar som jag redan har börjat med. först så blev det tyvärr inte nog bra respons i el styrningen vid snabba rattutslag typ drift osv. den funkade helt ok vid vanlig körning men tyvärr räcker inte det då denna bil ska användas till mer än bara brucksbil 8) så ny styrväxel är redan på plats. samma som tidigare från lexus men med servo delen kvar denna gång blev en servopump från lexus också. sen köpte jag på mig en styrstång från en bmw e36 som var enkel och inte massa lullul på och med bätre reglage till blinkers osv än opel! så den ska in dom närmaste veckorna.men det som var lite mer oplanerat var att motorn började tryck ur sig olja efter alla år av misshandel. är samma motor jag kört med sen jag köpte den och jag har lärt mig mappa på den osv så den har inte levt ett lätt live.så jag rev ner den för några veckor sen för att gå igenom och det var nog bra timing då 2 kolvar var spruckna vid ringlandet. som tur var så hade jag redan kolvar,ringar,lager,kamrem, osv liggande hemma för ett framtida projekt nu blev det bara lite snabbare än tänkt... tur var också att inte blocket skadats så det blev en honing och i med 2jz-ge kolvar med nya ringar. så då blev kompet högre helt plötsligt vilket var tanken nu när jag kör e85 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ jonny strand |
|
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 2 besök senaste veckan (79093 totalt) |