Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Egentillverkade bältesfästpunkter? | 2013 besök totalt |
Hej!
Har huvudbry på ban-projektet... Orginal bältespunkter är i 4 fall av 6 svårt misshandlade då troligen Po använt fel gängdimension till bältenas fästbultar... Resultatet är 2 fall av "skruv avdragen vid demontering" och två fall av "karossmutterns gänga är illa skadad". Morr! Då är min fråga... Vad göra? Jag har två idéer: 1. Rensa ur/skära nya gängor i de 4 fallen 2. Skära bort de existerande fästpunkterna med plåt och allt och svetsa i nya i grövre (> 1 mm?) plåt med fräscha muttrar på baksidan? (Nä, jag kommer inte åt alla 4 muttrarnas baksida då de i två fall är i tröskellådan Nån som har tips, idéer eller förslag? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
En titt i bibeln (SBF:s Gemensamma tekniska regler) ger följande tips:
Varje fästpunkt ska tåla 14700 N, med undantag för infästningen av benbanden som "bara" behöver klara 7200 N. För varje ickeoriginalinfästning rekommenderas en 40 cm2 förstärkningsplatta min. 3 mm tjock. De bakåtriktade banden fästs medelst 7/16 UNF alt M12 8.8. Även om jag inte besvarat dina frågor hoppas jag att du har någon nytta av uppgifterna. EDIT: oj, jag glömde bildhänvisningarna (som ger lite fler hints): http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_7.pdf Kolla bilderna 253-43 & 44 _________________ Jörgen Eriksson |
||
Mangan// Hade vi inte det där uppe för diskussion när vi låg där och kapa plåt?
Eftersom det är en gatbil som ska användas på bana behöver du inte uppfylla SBF's krav (även om det inte är en nackdel). Att få till en "nästan original-lösning" borde vara fullt möjligt. _________________ /Kristian Elisson |
||
Jörgen - OK, tackar! Borde ju kunna det där egentligen, gick ju licenskurs i lördags!
Kristian - Jo, men då var ju planen att borra ur och fräscha upp gängorna? Jag ser en liten risk med det för om gängorna är svårt skadade så borde hållfastheten i det förbandet bli rätt kass? och efter att ha testat att borra ur en skruv så insåg jag att det inte var helt enkelt att lyckas hitta orginalgängorna i muttern... Därav funderingen att svetsa i ny plåt med fräscha muttrar... Från SBF's synvinkel är det frågan om en förstärkning, dvs att man lägger nåt på orginalplåten, medans jag vill skära ur och byta infästningen och få nåt som är nära orginalvarianten? Är det tillåtet enligt Bilprovningen öht? Jag är ganska villrådig här. Inte kul med dåliga bältesfästen! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
om du kör enligt SBF:s rek. så har du rätt tung argumentation att ta till på SBP, om de nu skulle kinka Jag har fått skit på SBP för att jag använde mm-gänga och inte fingänga. Jag skulle själv satsa på att bygga nytt och fräscht med ordentliga förstärkningar enl. SBF. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Testade med att fråga Bilprovningens Kundtjänst, där blev svaret att "Det är svårt att säga, fråga tillverkaren/importören som har garanterat hållfasthet för konstruktionen"
Skickade det vidare till info@porsche.se men jag tror inte oddsen är speciellt stora att jag får ett bra svar där? Jag lutar starkt åt att skära ut & tillverka nya förstärkta fästen själv. Gör jag det riktigt snyggt så kommer inte SBP att se nåt heller... Och gissningsvis är det dessutom något starkare än Porsches orginalkonstruktion? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Skruva banåkabil Egentillverkade bältesfästpunkter? | 2013 besök totalt |