Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur välja hårdhet på fjädrar ??
1 besök senaste veckan (3577 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Hej
Nytt område för min del & därmed poppar frågor upp.

Skall bygga om mina fjäderben till coilover & har redan hylsorna.

Bilen i fråga är en Audi 80 1986 quattro med komplett drivlina/motor från Audi S2. Vikt ca 1350kg & definitivt mer vikt fram än bak. ca 57/43 %

Av Martin "RallyQuattro" på forumet med likadan bil (Audi 90 quattro) & viktförhållanden så har jag fått tipset 400 & 500 lbs-fjädrar. Dock tycker Martin att detta var lite väl "mjukt".
Givetvis litar jag på hans ord MEN vad jämför jag med?

Läst & hört allt från 300lbs fram / 400lbs bak till 650/700 detta på en S2 som väger 300kg mer än min.

Original sitter det ca 200/300 lbs på en S2 & detta är vad jag har i nuläget på min 80q. Jag upplever min lite för mjuk & vill upp i hårdhet. Bak sitter redan en kraftigare krängare.

Tips mottages gärna. Bil/hårdhet mm....allt är välkommet.

Önskemålet med bilen är att ha bättra väghållning på bana, alltså mindre kräng samt kunna köra på gata utan njurbälte....går den ekvationen ihop??

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Egensvängingsfrekvens på ca 2-2,5hz borde väl inte vara tokfel.
Med väl avstämda dämpare så blir det inte stötigt, bara lite snabbare fjädringsbeteende.

Sen får du räkna lite, och göra realitycheck genom att testa själv (två set fjädrar ger möjlighet till 4 kombinationer, men det är ju bra om du vet ungefär vart du vill ligga).

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Egensvängingsfrekvens på ca 2-2,5hz borde väl inte vara tokfel.
Med väl avstämda dämpare så blir det inte stötigt, bara lite snabbare fjädringsbeteende.

Sen får du räkna lite, och göra realitycheck genom att testa själv (två set fjädrar ger möjlighet till 4 kombinationer, men det är ju bra om du vet ungefär vart du vill ligga).

Om du missade vad jag skrev så kommer det här igen
Citat:
Nytt område för min del & därmed poppar frågor upp.

Så, inte för att vara otrevlig, men jag fattade inte ett jota av det du skrev i första stycket & därmed gav svaret mig ingenting heller tyvärr

Tanken har slagit mig att köpa 3 set fjädrar 300,350,400 eller 300,400,500 & på så sätt ha valmöjlighet, men fjädrar kostar inte gratis & att ha en drös liggande på hyllan gör ingen glad Iom att jag själv inte har nåt att jämföra med så vet jag inte heller vart jag vill ligga? jag luskar vidare thumbs up

Kanske blir det lite strul när man vill kombinera lite komfort på väg med styvare sättning på bana. Då verkar ju 300/400/500 vara ganska ok ändå att bolla med.
Att gå upp från ca 40-45N/mm till ca 60-70N/mm måste väl ändå anser som större skillnad eller?

Isf lutar det åt att gå upp från nuvarande ca 45N/mm till 62/71/80 N/mm (350-450lbs)

Om inte annat så visst kommer det märkas skillnad? ja eller nej?!

Så tro inte att jag avfärdar era inlägg med tips & pointers, men detta är verkligen springs for idiots-tråden ver 0.1 så hoppa inte till ver 2.0 bara för att NI kan.

än en gång tack

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

barre skrev:
Isf lutar det åt att gå upp från nuvarande ca 45N/mm till 62/71/80 N/mm (350-450lbs)

Om inte annat så visst kommer det märkas skillnad? ja eller nej?!
Anledningen att prata frekvens är att det är universellt, helt oberoende av bil/konstruktion (så länge vi pratar luftgummihjul i stort sett). Googlande på begreppet kan ge några veckors läsning.

Men enklast är att kopiera nån som har en fungerande lösning och modifiera utgående från den. Fjädrar är billigt, speciellt med tanke på att de inte slits märkbart och därmed har ett bra andrahandsvärde (så länge vi pratar racefjädrar, 2.25", 60mm etc).

50% hårdare fjäder borde du märka, men det är inte självklart att du märker 20% vid blindtest (detta med samma ändring fram/bak för bibehållen balans och dämpare justerade för att passa fjädrarna).
Nu kan det ju vara lite olika konstruktion fram/bak generellt så det är inte alltid som linjär ökning ger bibehållen balans. Hur det ser ut på en sån Audi vete fåglarna (inte jag iaf).

Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

hejsan hoppsan!

vill inte heller låta otrevlig, men du kunde ju sökt runt lite på vad han skrev

här kommer ett dokument som beskriver det hela ganska bra

http://www.optimumg.com/docs/Springs&Dampers_Tech_Tip_1.pdf

egenfrekvensen är enkelt uttryckt när systemet (dvs hjulupphängning och bil) kommer komma i självsvängning, vilket beror på ett förhållande mellan massan och fjäderhårdheten.

som du ser i dokumentet så är formeln för egenfrekvens f = 1/(2pi)*(k/m)^0.5

f= frekvens och pi är så klart 3,141565 blabla, K är hårdheten på fjädern i SI-enhet dvs N/mm och M= Massan som tynger fjädern. alltså massan på hjulet

dock får man ta hänsyn till att fjädrar på en bil inte alltid har 1:1 utväxling i förhållande till hjulets rörelse. exempelvis en orginal bmw e30 har en fjäderrörelse på runt 0.5 av däckets rörelse bak (minns inte exakt siffra) medans en e30 med coil over eller en bil med mc-p framvagn har i närheten av 1:1 av hjulrörelsen

formeln för att räkna ut den effektiva fjäderkonstanten vid en viss frekvens är alltså F=4pi^2*f^2*(MR^2)

litet f= önskad frekvens i hz, MR=utväxling på fjädern.

ju högre frekvens man har på en bil desto hårdare är den satt. en racingbil kan ligga på över 3hz i egenfrekvens medans en normal bil ligger kanske runt 1hz

Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Niklas Falk & Henn0, tack för länkar tips & förklaringar. Som sagt, med fjädringskunskap på 0.1-nivå så lät egensvängningsfrekvens som nåt långt ifrån det jag behövde fördjupa mig i.....nu hänger jag med bättre.

Jag ska räkna lite. På dessa Audisar sitter McP, vikt har jag att gå på. ska räkna lite med hjälp av formel & se hur illa det går återkommer.

då skulle jag ju behöva vikt över axel fram/bak....den siffran blir inge lätt att få fram i nuläget

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (3577 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande