| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kränger mycket, var ska jag börja (Xsara VTS)
|
1043 besök totalt |
|
Till att börja med, jag är inte överraskad att bilen kränger en hel del. Det sitter originalgrejer överallt på den. Så den diskussionen är snabbt avklarad
Nu vore det ju skönt att kunna börja med att göra rätt direkt från början. Vetenskapliga "trycka på bilen och se hur länge den gungar"-tester tyder på att fjädringen är ganska hård och inte dålig för gatbruk så att säga. Framtill sitter coilovers, baktill torsionsfjädring. Att bara dunka på hårdare fjädrar och hoppas på det bästa känns inte helt hundra.
Det är alltså detta fenomen jag skulle vilja komma en bit från. Jag kör bilen till banor så det innebär ju att det kommer att bli någon form av kompromiss, jag vill helst undvika att behöva dra på njurbältet. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
|
hårda krängningshämmare ger en bil som inte välter och dessutom utan att försämra komforten särskilt mycket i förhållande till dom positiva egenskaperna..
men hårdare fjädrar/dämpare/bussningar med tillhörande camber/casterjusteringar osv. lär du aldrig komma ifrån i vilket fall som helst.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Mjom, kör man cittra borde man ju välja något som inte är stålfjädrat...
Hårdare dämpare och fjädrar är ju helt klart med på listan, det jag syftade på med kompromiss är att jag som sagt kör bilen till och från träffar och.. Ja, jag behöver ha en bil som inte slår sönder ryggkotor bara för att jag kör över en målad linje på vägen.
Rent chassiemässigt är väl detta samma bil som en Peugeot 306 GTi så jag antar helt fräckt att det som funkar på såna bilar funkar på min med? Är det krängningshämmare som man börjar uppgradera där eller är det lika bra att ta tag i verktygen och prova ut nya fjädrar som första uppgradering? Eventuellt då fortsätta köra med originaldämparna kanske denna säsong ut och sedan se hur det verkar gå? Isåfall, hur hårda fjädrar skulle expertisen rekommendera att man siktar in sig på? Satt ju och räknade på vad originalgrejerna ligger på men jag måste försöka hitta vad vi kom fram till.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
|
Re:
Så var det ju! Bra att man kommer ihåg att plita ner viktiga saker
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1043 besök totalt |