| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hårdhet på bussningar i 4-länk?
|
4635 besök totalt |
|
Vi kör lite budgetlånglopp med en 245:a, 4 timmar på en rallycrossbana som blir väldigt gropig efter en stund. Vi behöver tips på lagom hårdhet för bussningarna i 4-länken vi har till bakaxeln. Vi tänkte oss polyuretanbussningar, men de får inte vara för hårda då vi får låsningar vid uppfjädring då. Tänkte köpa stång och svarva bussningarna själva då det blir billigast. Verkar som att polyuretan med hårdhet shore 90A används en del men jag vet inte om det är för hårt för 4-länk? Det viktigaste för oss är inte att det blir stumt utan att det håller bra för det är stora på frestningar när det blir gropigt och slagit. Friska originalbussningar duger i stumhet men vi vill att det ska hålla bättre. Någon som har några tips? Mvh /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
utan att veta säkert skulle jag tro att 90A är för hårt.. jag har skateboardhjul i 90A och lite flex är det ju i dom men inte mycket..
100A (som är modernt på skateboards nu för tiden) är så gott som stenhårt.. nu har jag 77A på skateboarden och dom är ungefär lika mjuka som originalbussningar.. åk till en skateshop och kläm och känn lite _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Eftersom bussningar i ett fyrlänk är helt förkastligt....så är det int särskilt värdefullt att svara.
Bussningar tillåter inte krängning och det blir stora påfrästningar på stagen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
+1 _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Men det måste väl ändå bero på hur mycket flex det är i bussningarna?
Det sitter ju bussningar original, då av gummi. Vi vill ersätta dem med ett material som håller bättre, det behöver inte vara hårdare. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
är det den nya eller gammla varianten på stagen ni har? den nya större är mycket bättre _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Re:
Tack för svaret, ska försöka klämma och känna lite på olika hårdheter. En meter polyuretanstång kostar 1300 kr där jag kollat så det är ju lite tråkigt att köpa för hårt material. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Problemet är väl ofta att en produktionsfyrlänk designad för mjuka gummibussningar sällan fungerar med uniballs/ledlager som direkt ersättning, det brukar finnas låsningar.
Jag tycker egentligen det låter som ni behöver gummibussningar av bättre kvalitet. Volvo original? Finns det senare större bussningar verkar ju det klokt också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Vet inte vad det är för skillnad på ny och gamla stag, bilen är från 91 tror jag så det lär väl vara sista versionen av 240n. De nedre länkarmarna är original, i de sitter det original bussningar som är rätt kraftiga och de ger förmodligen inga problem. Panhardstaget är original med nya originalbussningar. De övre länkarmarna byggde vi egna då original blev ovala då bussningarna tog slut, de hemmagjorda har samma dimensioner förutom grövre material så de håller bättre. Lite mindre hål för bussningarna blev det, därför passar inte original som dessutom kändes lite klena. Därför vill vi ha ett tåligare material i bussningen. Om vi gör egna bussningar så kommer vi klara oss på ca 80 kr per bussning vilket är precis lagom för vår rejsbudget
Uniballs är inte så lockande då vi inte vill lägga så mycket jobb på bakvagnen. Vi rätar hellre ut plåten sen förra rejset. Bilen är redan en av de snabbare på banan så vi behöver inte öka på prestandan, "bara" hållbarheten. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
i micran använde jag 8st från biltema , (240ins främre nedre bakvagnsbussningar, dvs dem som sitter i länkarmarna eller vad det heter)
på bilderna sitter dock bara nylon "dummies" för biltema hade inte 8st hemma sammtidigt. minns inte säkert men dem ligger väll runt 50-100kr styck?? jag tyckte det funkade bra men bilen va väll allt annat än optimal is lutändan så
http://i493.photobucket.com/albums/r _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
De är kralliga och håller säkert bra men kostar 140 kr styck, dessutom måste vi bygga om länkarmarna igen för att de ska passa. Minst jobb borde vara att svarva bussningar ur polyuretan och pressa i tänkte vi. Anledningen till att vi ville ha polyuretan är för att vi tror att det materialet tål slagen, stötarna och brytningarna bättre än original gummi. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Jag är egentligen inte så övertygad om att polyuretan håller bättre än bra gummi, men i ert läge skulle jag testa. Fast kan ni inte hitta polyuretanbussningar att köpa i rätt dimension istället för att svarva egna? Det finns ju billiga bussningar till mängder av bilar...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Jo det kan vi nog men vi har en kontakt på ett plastföretag som låter oss köpa stång i så liten längd vi vill. 130 kr/dm 5 cm per bussning ca 70-80 kr per bussning och powerflexbussningarna kostar 295 kr styck. 4 bussningar som behöver bytas ger 300 kr istället för 1200 kr.. Fräs och svarv har vi tillgång till så tillverkningen är inget problem. Men det som är svårbedömt är ju som sagt hur styv bussningen ska vara. Samma problem om vi ska köpa bussningar från nån annan bil. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Nu tar jag midsommar-paus från funderandet, kanske rullar det på bakgrunden i huvet ändå.
Tack för all input, både ja och nej-sägare är bra för då måste jag fundera nåt varv till för att komma fram till vad som är vettigast. Trevligt midsommar! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Nu har jag varit i kontakt med powerflex som säljer polyuretanbussningar till bland annat volvo 240.
De var vänliga nog att berätta att de använder polyuretan av hårdhet 80A i de bussningar vi funderar på. Ska kolla med den lokala plastleverantören om de har lämplig hårdhet. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
med enbart skateboardhjul som referens tror jag att 80A är alldeles lagom.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4635 besök totalt |