Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Logga mätvärden med PC
819 besök totalt
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Logga mätvärden med PC

Jag har ett problem med bilen, den rycker av och till, mer än misständningsryck, den stänger av och går igång direkt igen. Har gått igenom alla givare, kontaktstycken, provat andra delar från andra bilar som funkar som dom ska, lirkat på kabelmattor mm men hittar inte felet.
I och med att felet inte är permanent så är det svårt att hitta, det uppträder ju bara under nån sekund då och då. Det uppstår såväl vid finåkning, på tomgång som under mycket inspirerad körning. Det går inte att provocera fram.
Nu har jag kommit dithän att jag vill logga hela systemet under körning så jag kan se vilken signal som spökar. Systemet är ju ganska analogt, dvs spänningar hit och dit som ger signaler till styrenheten, så jag tänkte försöka använda en laptop med någon form av gränssnitt som multimeter helt enkelt.
Jag har tillverkat en adapter som jag sätter mellan styrenhet och kablage som tar ut alla pinnar i styrenheten i en paralellport, men jag hittar inget gränssnitt. Har kollat runt på Elfa mfl men hittar inget som jag tror mig kunna använda.
Kan någon ge mig råd om hur man ska använda PC'n som multimeter, med ingång för flera kanaler?

Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

Beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut så finns det färdiga lösningar tex en nidaq (USB-6009 tex) från National instrument, men om man vill hålla det budget och göra det till ett DIY projekt skulle jag satsa på en Arduino. Följande youtube klipp förklarar hur man kan logga till ett SD-ram vilket borde vara smidigare än att ha datorn med sig hela tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=5v5A3j7Rrco

Här finns även andra tips och tutorials:

http://arduinosverige.blogspot.se/p/arduino-sverige-listar-tutorials.html

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Logga mätvärden med PC

Costin skrev:
Jag har ett problem med bilen

Vad är det för bil?

//Nisse

Skruva banåkabil