| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (9700 totalt) |
|
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
Det är ju ofta lite pilligt att komma åt bakom fälgarna, finns det något bra djungelknep att mäta bromsbeläggens tjocklek någorlunda exakt? En skjutmått kommer man ju inte åt med alls. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Tandläkarspegel, ficklampa och ögonmått.
Hjulen åker ju av och på så ofta så det finns ju ingen ursäkt att inte stoppa in huvét och kolla då (men men...) |
||||
|
Re:
Har du en fräst spår mitt i belägget (som det är på många belägg) är det ju enkelt förutsatt att den är åtkomlig från baksidan av oket. Klipp till en rektangulär plåtbit som du kör in i spåret när du har hjulen av. Gradera den lämpligt så att du vet när det är slut, halvslitet osv. Vips så har du en fin mättolk |
||||
|
Jag skulle göra en plåtbit som en trappa som man skjuter in mellan beläggets plåtskiva och bromsskivan, så skulle jag kunna se hur många steg belägget har kvar typ. Det skulle jag kunna göra genom fälgen när den sitter på. Låter nästan som en braohaprodukt....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jag behöver inte mer än 50% av intäkterna så det är fritt fram att börja tillverka. Eller så byter vi mecktipsen mot körtips den dagen det blir dags.
Jag menade såklart triangelformad och inte rektangulär. Alltså, en rektangulär triangelformad bit typ.. Trappa är såklart ännu smidigare, men pilligare att tillverka. Gradera den mot oket istället för att försöka läsa av skalan inne vid belägget (om du nu ändå inte kan se belägget blir det ju onödigt krångligt...) dvs vertikala streck med "bra, lagom, för lite, byt och Du skulle bytt för längesedan" borde ju vara tillräckligt exakt... |
||||
|
Re:
Du litar på att alla beläggfabrikat har exakt lika tjock metallplatta? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Har du väl hittat en bra beläggtyp håller du väl dig till den?
Jaja, MaZs tips kanske var smidigare i just det här fallet. |
||||
|
Hur länge kan man köra på belägget? Tills slitytan är helt borta ner till metallen eller finns det nån regel? Kommer man känna att verkan blir sämre och sämre, eller kommer det plötligt?
|
||||
|
Det brukar finnas min. mått på både belägg och skiva från tillverkarna, skivans min. mått brukar stå instansat på skivans kant eller på navet nånstans.
Belägg som används på bana skulle jag nog byta när man kommer ner runt 3-4 mm kvar på slitytan. Metall mot metall är _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
När det är dags att byta, typ några få mm kvar ser även jag med mitt kassa ögonmått
Däremot att ha lite koll och lära sig lite hur slitaget är när beläggen är cm-tjocka är svårt med bara ögat IMO. Jag är lite nyfiken på att ha koll hur många mm som går åt på olika banträffar. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
En sån där bra-att-tänka-på-sak är att när beläggen är väldigt slitna finns typ exakt väldigt lika lite belägg kvar som kan transportera bort värme vilket i sin tur gör att gummitätningar runt kolven (-arna om man är lycklig och har många sådana i sina caliprar) snabbt eldas upp och blir spröd(a) som knäckebröd. Resultat? Tätningar som inte är täta, det hör man ju direkt. Det är ju skitdumt!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
|
Re:
Tjock isolering ger mindre värme till kolvarna/vätskan, tunn isolering transporterar mer värme... |
||||
|
Re:
Om kolven trillar ut eller kärvar ihop på tvären så kommer det märkas plötsligt Men det är väl väldigt olika beroende på bilmärke/modell hur kolv/ok är dimensionerade över skivan. Och hur tunn bromsskivan hunnit bli dessutom.
Köra ner på metallen är ju extremt dumt eftersom du bör svarva rent skivan efter det IMHO. När det börjar bli lite material kvar i beläggen blir det väldigt mycket större risk att få bromsfade om man har generellt ganska varmt normalt. Samma sak gäller när skivorna börjat bli tunna. Man kan alltså bli överaskad av bromsfade på en bana som normalt inte är några problem. I linje med det så kan kan få svampig eller lång pedal strax innan Både tunna belägg OCH tunna skivor ger två saker som samverkar. Mer värmeöverföring genom belägget till kolv och bromsvätskan som får ett h**e samtidigt som den tunna bromsskivan inte klarar lagra och kyla bort värmepeakarna alls lika bra heller med högre temperaturer som följd. Dubbelproblem ovanpå varandra liksom.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
+1 på den. Och som Samson skriver så brinner tätningsdamasken upp (ja inte brinner, går upp i tomma intet... jag vet av erfarenhet ) och bromsvätskan blir massa varmare.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (9700 totalt) |
