Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Db minskning rent tekniskt på bilen.
1647 besök totalt
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163


Trådstartare
Db minskning rent tekniskt på bilen.

Vi kan samla info och lösningar här på hur man kan minska Db från bilen.

Enkla metoder vs mer avancerade.

Hur han ni gjort etc . Vad blev resultatet ....

_________________
henrik rosengren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Fler/större ljuddämpare?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Raka Rör "Special" (en dämpare där avgaserna roterar innanför ytterhöljet, runt en perforerad, dämpad kärna) + vanlig fullflödes som slutdämpare. Specialerna dämpar mest på låga frekvenser, medan fullflödesdämpare tenderar att dämpa högre frekvenser mer - så kombinationen kan ge rejäl dämpning i hela frekvensregistret, utan enorma burkar eller effektförlust. Dessutom slipper man att det låter som någon som vrålar lite kvävt i en plastlåda.

Inget enkelt påhängsalternativ, men... fler cylindrar verkar också underlätta, eftersom det höjer de låga (svårdämpade) frekvenserna, samtidigt som de enskilda avgassmällarna blir klenare i förhållande till motorns totala volym.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.

Det svåra idag är att katten har stulit plats för en ljuddämpare.

Vi har med framgång använt långa smala dämpare istället för rör. De är kanske 4" tum tjocka (på ett 2.5" avgas).

Problemet är snart inte bakänden på bilen utan där fram.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.

Svartlock skrev:
Problemet är snart inte bakänden på bilen utan där fram.


Insugsljud? De kan man dämpa pss som det som kommer ut bak men med skillnaden att det inte behöver vara lika värmetåligt.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.

Naqref skrev:
Svartlock skrev:
Problemet är snart inte bakänden på bilen utan där fram.


Insugsljud? De kan man dämpa pss som det som kommer ut bak men med skillnaden att det inte behöver vara lika värmetåligt.


?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.

Svartlock skrev:
Naqref skrev:
Svartlock skrev:
Problemet är snart inte bakänden på bilen utan där fram.


Insugsljud? De kan man dämpa pss som det som kommer ut bak men med skillnaden att det inte behöver vara lika värmetåligt.


?


Ja, med ljuddämpare som ser ut som de på avgassidan. Mer exakt vad som är lämpligast beror på hur motorn är uppbyggd på insugssidan.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Om man löser ljudet som kommer ut ur änden av avgasrören, var är andra vanliga problemställen? Förutom ljud ut ur själva insugets luftintag så kommer det väl ljud från andra ställen också, vibrerande insugslådda t.ex? Eller är sånt försumbart? Är det bara där luften sugs in och där luften pluttas ut som är relevanta att kika på?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Om man löser ljudet som kommer ut ur änden av avgasrören, var är andra vanliga problemställen? Förutom ljud ut ur själva insugets luftintag så kommer det väl ljud från andra ställen också, vibrerande insugslådda t.ex? Eller är sånt försumbart? Är det bara där luften sugs in och där luften pluttas ut som är relevanta att kika på?


Växellådan blir säkert nästa bekymmer, men det ljudet brukar inte låta så långt bort, tror mycket av ljudet sp, upplevs är för det fortplantar sig i hela bilen.


Jag hade gärna sett ett förslag på en ljuddämpare att sätta vid insuget.

Idag har jag en sån här dämpare ;)Man tvingas väl ha ett plenum. Mao kört för historiska bilar?
http://i98.photobucket.com/albums/l269/toyocharged/pipercross_images_p . . . .

_________________
Daniel Steiner
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Svartlock skrev:
Magnus Thomé skrev:
Om man löser ljudet som kommer ut ur änden av avgasrören, var är andra vanliga problemställen? Förutom ljud ut ur själva insugets luftintag så kommer det väl ljud från andra ställen också, vibrerande insugslådda t.ex? Eller är sånt försumbart? Är det bara där luften sugs in och där luften pluttas ut som är relevanta att kika på?


Växellådan blir säkert nästa bekymmer, men det ljudet brukar inte låta så långt bort, tror mycket av ljudet sp, upplevs är för det fortplantar sig i hela bilen.


Jag hade gärna sett ett förslag på en ljuddämpare att sätta vid insuget.

Idag har jag en sån här dämpare ;)Man tvingas väl ha ett plenum. Mao kört för historiska bilar?
http://i98.photobucket.com/albums/l269/toyocharged/pipercross_images_p . . . .


Du har separata spjäll och vidhörande insugstrattar?

Då är det bästa om man bygger en stor, stabil luftburk framför. Den ska vara stabil för att inte flexa av ljudtrycket (kan nämna att en normal högtalare kan ha ljud internt i storleksordningen 130dB även om det utanför låter betydligt beskedligare) och akustiskt tät. Man kan med fördel avgränsa en del av luftburken med ett stålnät och ha roxull eller isover bakom nätet. Det gör att luftburken blir akustiskt större (man får bättre effekt av mottryckpulserna i insugsrören) samtidigt som det dämpar ljudet en aning. Från luftburken drar man ett stabilt rör. Röret och burken kommer att fungera som ett akustiskt lågpassfilter (släpper bara igenom låga frekvenser) och göra situationen betydligt bättre. I änden på röret kan man ha ett luftfilter i vanlig ordning.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Allmänt banåkaforum
Db minskning rent tekniskt på bilen.
1647 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande