| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Db minskning rent tekniskt på bilen.
|
1647 besök totalt |
|
Db minskning rent tekniskt på bilen.
Vi kan samla info och lösningar här på hur man kan minska Db från bilen. Enkla metoder vs mer avancerade. Hur han ni gjort etc . Vad blev resultatet .... _________________ henrik rosengren |
||||||
|
Raka Rör "Special" (en dämpare där avgaserna roterar innanför ytterhöljet, runt en perforerad, dämpad kärna) + vanlig fullflödes som slutdämpare. Specialerna dämpar mest på låga frekvenser, medan fullflödesdämpare tenderar att dämpa högre frekvenser mer - så kombinationen kan ge rejäl dämpning i hela frekvensregistret, utan enorma burkar eller effektförlust. Dessutom slipper man att det låter som någon som vrålar lite kvävt i en plastlåda.
Inget enkelt påhängsalternativ, men... fler cylindrar verkar också underlätta, eftersom det höjer de låga (svårdämpade) frekvenserna, samtidigt som de enskilda avgassmällarna blir klenare i förhållande till motorns totala volym. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.
Det svåra idag är att katten har stulit plats för en ljuddämpare. Vi har med framgång använt långa smala dämpare istället för rör. De är kanske 4" tum tjocka (på ett 2.5" avgas). Problemet är snart inte bakänden på bilen utan där fram. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.
Insugsljud? De kan man dämpa pss som det som kommer ut bak men med skillnaden att det inte behöver vara lika värmetåligt. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.
? _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re: Db minskning rent tekniskt på bilen.
Ja, med ljuddämpare som ser ut som de på avgassidan. Mer exakt vad som är lämpligast beror på hur motorn är uppbyggd på insugssidan. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Om man löser ljudet som kommer ut ur änden av avgasrören, var är andra vanliga problemställen? Förutom ljud ut ur själva insugets luftintag så kommer det väl ljud från andra ställen också, vibrerande insugslådda t.ex? Eller är sånt försumbart? Är det bara där luften sugs in och där luften pluttas ut som är relevanta att kika på?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Växellådan blir säkert nästa bekymmer, men det ljudet brukar inte låta så långt bort, tror mycket av ljudet sp, upplevs är för det fortplantar sig i hela bilen. Jag hade gärna sett ett förslag på en ljuddämpare att sätta vid insuget. Idag har jag en sån här dämpare ;)Man tvingas väl ha ett plenum. Mao kört för historiska bilar? http://i98.photobucket.com/albums/l2 _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Du har separata spjäll och vidhörande insugstrattar? Då är det bästa om man bygger en stor, stabil luftburk framför. Den ska vara stabil för att inte flexa av ljudtrycket (kan nämna att en normal högtalare kan ha ljud internt i storleksordningen 130dB även om det utanför låter betydligt beskedligare) och akustiskt tät. Man kan med fördel avgränsa en del av luftburken med ett stålnät och ha roxull eller isover bakom nätet. Det gör att luftburken blir akustiskt större (man får bättre effekt av mottryckpulserna i insugsrören) samtidigt som det dämpar ljudet en aning. Från luftburken drar man ett stabilt rör. Röret och burken kommer att fungera som ett akustiskt lågpassfilter (släpper bara igenom låga frekvenser) och göra situationen betydligt bättre. I änden på röret kan man ha ett luftfilter i vanlig ordning. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Db minskning rent tekniskt på bilen.
|
1647 besök totalt |

