Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri RS -72
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (39280 totalt)
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006

Re:

MrB1958 skrev:
Ja vi får se hur det blir ,Men en slungdiff är ju faktiskt en lamelldiff i grund och botten som regleras av en "vartalsregulator" så att när hastigheten ökar kopplas diffbromsfunktionen ur ,visst inte en optimal lösning på en racebil men då jag försöker få en hållbar budget på detta bygge så kändes detta "prisvärt" (innan det rasa)då en sådan diff går att få tag på för hundralappar . Frugan tycker väl redan att makens hobby har spårat ur .... Vi får väl leta rätt på lite nya (begagnade ) grejor och göra ett nytt försök, Har redan klurat ut att en Slungdiff går att låsa väldigt enkelt och då får man en lamelldiff som inte släpper ,dock inte lika kraftig som en "riktig" men det kan ju vara så som therealpinto säger axeln kan ju ha fått pisk innan så lite Essexvrid fick den att ge upp lämna in avskedsansökan

Slungdiffen innebär ju fler delar än vanligt = mer som kan gå sönder.

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005

Re:

Hej Björn!

Man måste först och främst tacka så mycket för provturen i "pärlan"häromkvällen. Det var ett jäkla drag i Caprin och man känner sig "medskyldig" till att bakaxeln gav vika. Hoppas du hittar felet snabbt och kan testa den i Sala till helgen. Till övriga rejsianer måste jag bara berätta att det här är ett riktigt fint och fett bygge med egen design.

M.v.h/Lars-Åke

MrB1958 skrev:
Hade väl tänkt att åka lite på Sala Racingpark på Söndag ..Lite uppförsbacke just nu, först så vart det stopp hos SBP Så det får bli reggning som ombyggt fordon ?? sedan så tackade bakaxeln för sig ...vem sa att Volvo 1041 axlar var idiot säkra på en så "lätt" bil med en liten v6a Så vi får väl se hur det blir på Söndag...
Kan iallafall lägga in någar byggbilder

Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Ja det kan bli så när "gubbarna " roar sig ...men det var bättre att det hände då och inte när man tagit sig till Sala ,åkt ett varv och sedan kört sönder ,det hade vart riktigt surt

Frän Siroco föresten , Sätt lite fart på den ...den såg lite sugen ut på att komma ut ur garaget

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

^MeTaNoLiC^ skrev:
volvoaxlar håller obetydligt bättre än en bakaxel byggd av glasspinnar och papier mache..
förstår inte hur folk kan rekommendera sån skit.. (jag har åkt volvo hela livet så jag är inte partisk..)
dom är trots allt byggda för familjen Svensson som aldrig kör fortare än 40 km/h osv..
om inte drivaxlarna snäpper av så rensas diverse kugghjul, vid normal körning dvs.. bara en tidsfråga..

fin bil annars thumbs up dom är tuffa dom där caprisarna

Min 1031 har då fått smaka en 500 varv på bana med alltifrån 220hk-450hk-600hk.

Samt klistrad strip, diverse gatrace med r-däck och slicks, hjulstuds och andra argheter.

Inga rasade delar änsålänge

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

erikjakan skrev:
^MeTaNoLiC^ skrev:
volvoaxlar håller obetydligt bättre än en bakaxel byggd av glasspinnar och papier mache..
förstår inte hur folk kan rekommendera sån skit.. (jag har åkt volvo hela livet så jag är inte partisk..)
dom är trots allt byggda för familjen Svensson som aldrig kör fortare än 40 km/h osv..
om inte drivaxlarna snäpper av så rensas diverse kugghjul, vid normal körning dvs.. bara en tidsfråga..

fin bil annars thumbs up dom är tuffa dom där caprisarna

Min 1031 har då fått smaka en 500 varv på bana med alltifrån 220hk-450hk-600hk.

Samt klistrad strip, diverse gatrace med r-däck och slicks, hjulstuds och andra argheter.

Inga rasade delar änsålänge

du har haft tur än så länge

Hedemora
Här sen Aug 2005

Fan va fränt!!!!
Du måste ha mutat frugan:) ser ut som en hel del sena kvällar....
Får höras så man får slå en kik!!

Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Du är välkommen ...tror att du hittar
Bakaxel är fixad och klar för nya drabbningar ,fortfarande en slungdiff men med låst slungvikt så den funkar ungefär som vilken lamelldiff som helst (vi får se hur länge) Nu får man kolla runt lite efter åk datum ,Tyvärr så gick inte Capri'n genom SBP så en reggning som ombyggt fordon väntar (2a på för hög motoreffekt ???) besiktningsmannen var varken döv eller blind vilket hade underlättat tror jag...Så nu vet jag inte ..är det ett alltid krav att fordonet är godkänt hos SBP för att åka på bandagar ?
Skulle vara bra att veta

Hittade en "motorbild" också

Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Nu har Capri'n vart hos SBP och blivit godkännd så nu är det väl bara leta åkdagar och prova ut grejorna ,det har redan hunnits byta ut detaljer som inte riktigt hållt måttet men det 1a året efter "helrenovering" brukar inte vara problemfria

Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Kom tillbaka från Sala Racingpark nyss
Nu har man provat bil på bana för 1a gången i livet ....fy f...n vad kul ,Det finns en dela att jobba med i vinter också bättre framvagn ,bättre bromsar osv
Måste montera en justerbar bromskraftregulator också då det gärna vill låsa på bakhjulen om man inte passade sig
Får passa på att tacka de som var där för de instruktioner ,hjälp med däcktryck osv tur att de som hållit på ett tag vill dela med sig av sina erfarenheter
Det vart iallafall inget ras på något denna gång så nu verkar grejorna fungera

Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Var i Rättvik och provade deras hillclimb... vart ju intressant att åka på grus... men var gör man inte för show'en inte en meter gick det rakt men massor av grus skyfflade man bort från backen.....
http://www.youtube.com/watch?v=AygOPnbdYYU&feature=youtu.be

Blir väl Gelleråsen (Fordklubben) i helgen . ska bli riktigt roligt

Umeå
Här sen Sep 2011

Oooh, vilken ball bil! Så ska den se ut caprin ,hillclimb verkar kul , vore skoj att testa vad är det för klasser man får köra där?

snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Re:

MrB1958 skrev:
Var i Rättvik och provade deras hillclimb... vart ju intressant att åka på grus... men var gör man inte för show'en inte en meter gick det rakt men massor av grus skyfflade man bort från backen.....

Blir väl Gelleråsen (Fordklubben) i helgen . ska bli riktigt roligt

Även jag var där och gasade... skoj som attans. Fin bil du hade knåpat ihop.... lät gött

Brummar det så är det kul !
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004

Underbar bil du har fått till. Gillar den skarpt.

Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Tackar för det ... Magnus jag tror att motor bak var melodin för backrace ,dessutom så kunde ju du köra lite mera jämnt än en annan
Var ner på Gelleråsen i helgen med ford klubben och åkte ...riktigt roligt fast både chauffför & bil behöver lite "upplärning" innan det börjar gå fort .
Tyvärr så pajade den "skottsäkra" 1031 bakaxel igen men jag han och åka en hel dag innan det rasade på sista åkningen så det var tur i oturen.... bra att volvodelar är billiga...blir väl till att skruva isär och kolla vad det var denna gång då

Stockholm
Här sen Sep 2005

Ja motor bak och tätstegat är bra för backen! men stora grejen är Däcken... åkte med semi R- däck första året jag var med, lyckades iof med jämna tider men man åkte på guds försyn Inför detta år hade jag införskaffat riktiga Rallydäck.... vilken skillnad!

Brummar det så är det kul !
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Du har inte någon film på bilen så man får höra ljudet? tokfet bil iaf!

Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Jodå ,tyvärr bara innefrån kupe'n och det skramlar mer än motorljud (det är ju en Ford) men det kommer , kanske någon mer som var där har något utifrån banan ?? allt motages tacksamt

Ängelholm
Här sen Jun 2005

kom till sviestad 1'a september, då ska jag dit så får ja kolla in bilen lite

Stockholm
Här sen Dec 2004

Köp en riktig diff o byt alla lager då håller det.

Åkte 10.71 på 402 med min axel igår.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Köp en riktig diff o byt alla lager då håller det.

Åkte 10.71 på 402 med min axel igår.

Jo så är det nog men denna gång var det nog lindrigt ,tror packboxen till hjullagret eller hjullagret gav upp pga värmen i bromsarna för bakaxeloljan kom ut i navet på bakbromsen
Sviestad ?
Är det anmälan ? hur, var ,när ?

Ängelholm
Här sen Jun 2005

Ford Capri RS -72
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (39280 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande