Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44   >>
10 besök senaste veckan (205187 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

johanca skrev:
Fina filmer! ser ut att hända lite med bilen med

Som du nämnt så skulle lite effekt inte vara fel, blir ju rätt tydligt i filmerna. Broms och kurvtagning verkar dock funka som det skall!

Kanske kan ses i sommar, ska förbi götet en sväng.

Ja, nu börjar bilen fungera som den ska igen. Den känns väldigt lik Roadsport utförandet men mer "satt". Mer av ALLT hade inte varit fel men på våra små banor fungerar det hyffsat. Fruktar resultatet på Anderstorp dock....

Hör av dig när du är i stan!

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Då var helgen på Gotland avklarad! Det blev en riktig kanonhelg precis som förväntat. Mycket nya ansikten och fantastisk racing på Sveriges bästa bana! Det regnade större delen av helgen men det gjorde inte så mycket. Vi fick kvala i blött och tävla i både blött och torrt. Kan det bli bättre?

Mx5:an passade in perfekt i det blöta vädret! En kurvig bana som jag känner sedan tidigare tillsammans med en bil som jag kan utan och innan gör det otroligt kul att åka i vått. Bra grepp och mycket downforce gav mig en 5:e plats under kvalet på lördagen. Tror ni det dansades regndans på lördagskvällen eller?!

Trots dålig dans så blev det utdelning och regnet höll i sig hela Söndagsförmiddagen. Jag lyckades ta mig om Stefan Pfister i starten men tappade placeringen lika snabbt igen. Jag hade räknat med att bilarna framför skulle dra iväg men jag blev väldigt förvånad när jag märkte att jag faktiskt kunde hänga med ganska bra. Och när regnet tilltog så kunde jag även knappa in lite på Pfister och vi fick en riktigt rolig fight om 5:e platsen. Till slut fick jag in nosen i hålnålen och kunde smita förbi. Denna positionen höll jag in i mål. Ett resultat som jag är riktigt nöjd med!

"Tyvärr" tokade banan upp inför eftermiddagen tävling. Då vi i år vänder på de 6 första bilarna i Modsport innebar det att jag skulle starta ifrån första startled!! En spännande upplevelse med tanke på startfältet bakom. Och med en bra start så lyckades jag få nosen framför Stefans bil och gå upp i ledning (i ca 2 meter) för att sedan vara 5:e bil in i första kurvan, 100 meter längre fram.

Tyvärr rödflaggades tävlingen efter bara 1 varv då Kenneth Nilssons Scatto tömde oljan i sista kurvan. Så tävlingen startades om som sista tävlingsheat för dagen istället.

Starten blev en exakt repris av det tidigare försöket och jag kunde dubbla mina "Laps in lead" till 4 meter. Denna gång var jag dock 6:e bil in i kurva 1 då även Leif Andersson smet förbi på yttern. Och efter ett varv hade jag gått från "ledning" till position 9. Under resterande del av tävlingen så hade jag en kul fight med Peter Gustafson i hans MGB V8. Peter hade lite svårt att hitta spåret då han inte varit på banan tidigare vilket gjorde att vi hade 2 helt olika hastighetsprofiler s.a.s. I slutet av racet så snurrar dock Peter och jag kunde ta mig förbi och i mål på en 8:e plats. (Resultatlistan nedan är lite felaktig) Snabbaste varvtid blev 1:32.354 vilket är en klar förbättring mot mitt PB i Roadsport C på 1:34.912 från 2010. Så lite skillnad gör det med vingar och slicks!!

Fredrik har lagt ner ett otroligt arbete på att dokumentera helgens tävlingar i Modsport via ett stort antal kameror. Riktigt riktigt kul att ha i efterhand och det är mycket enklare att följa racet utifrån än ifrån en enkel "on-board" kamera.

Här nedan är race 1.

Lite frågor som dök upp efter Gotland:

* Nej, jag kör inte med rakskurna drev i slutväxeln. Den bara låter så! Troligtvis på väg att ge upp inom väldigt snar framtid. Men det känns surt att bygga bättre saker detta året om man nu ska ändra koncept till 2013. Däremot så söker jag efter en ersättningsklump om någon har? Det ska vara en VLSD (Vicodifferential) från en 1.6 90-93.

* Ja, vingen får sitta där ute. Det finns en tanke bakom placeringen och det verkar att fungera hyffsat. Dock har jag inte vant mig vid den och borde måla den knallgul. Något som mina bulor i bakhuvudet, pannen och blåmärken på armarna säkert håller med om.

Vingen är en egenkonstruktion och är så slimmad som jag vågade göra den pga av vikt. Den har en säkerhetsfaktor på 6 mot en statisk last på 100kg. Vi får väl se hur länge den hänger kvar i bilen....

Nu väntar Knutstorp om en vecka och bilen ska få lite TLC. Hoppas regnet vräker ner!!!!!

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Man kanske skulle slå två flugor i en smäll? Fixa kylningen av slutväxeln samtidigt som man förbättrar downforce?
(Håll koll på sidokjolarna när fläktarna startar)

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Stämningsbild från Gotland
Foto: Torkel Kristensson

#52 Modsport II
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Re:

Cyberoid skrev:

Skön bild.
Allt inom racing är inte stenhård konkurrens och kontroverser...

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

...

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

Dennis Kullman skrev:
Cyberoid skrev:

Skön bild.

Det här måste varit i samma ögonblick som Fredrik presenterade sin tidsplan för det kommande Modsportprojektet.

#52 Modsport II
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Cyberoid skrev:
Dennis Kullman skrev:
Cyberoid skrev:

Skön bild.

Det här måste varit i samma ögonblick som Fredrik presenterade sin tidsplan för det kommande Modsportprojektet.

http://modsport.se/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

bfd_henriksson skrev:
en propellerkeps borde du verkligen ha, med duracellbatteri i naturligtvis

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
bfd_henriksson skrev:

Men vi får se om skrattet fastnar i halsen ang tidsplanen...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

bfd_henriksson skrev:
Niklas Falk skrev:
bfd_henriksson skrev:
Det är ju hela semestern tills Anderstorp...

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
bfd_henriksson skrev:
Niklas Falk skrev:
bfd_henriksson skrev:
Det är ju hela semestern tills Anderstorp...

Haha inte ens jag är så optimistisk...

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Då var filmen ifrån första deltävlingen på Gotland klar. Man blir ju mörkrädd när man tänker på hur mycket film Fredrik hinner klippa på den tid det tar för mig att lägga upp en enkel film.

Målet är att filmerna ska vara klara innan nästa tävling vilket börjar på Fredag. Så med lite tur så kommer även andra deltävlingen ifrån Gotland upp under kvällen.

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Och här kommer filmen ifrån deltävling 2. Torrt denna gången och ett ganska händelserikt första varv vilket resulterade i rödflagg.

Start ifrån första startled pga av omvänd startordning gjorde det hela intressant. Bilarna kommer flygandes bakifrån!!

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Ännu en produktion av Modsport.se och denna gång är det tävling 2 ifrån Gotland Ring. Torrt men blåsigt och ganska händelserikt precis som vanligt!

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Då var även Knutstorp avklarad. Kvalade in på 19:e plats med en kvaltid på 1:08.142 vilket är ca 2 sekunder snabbare än tidigare.

Kval:

Lördagens lopp gick i regn vilket passar bilen perfekt. Tyvärr blev det ett lite stökigt lopp men jag slutade på en 8:e plats till slut.

Resultat Race 1:

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Även Söndagens tävling var riktigt lyckad. Tyvärr tappade jag en hel del placeringar pga av en liten incident på baksidan och hade sedan svårt att komma ifatt.

Jag gick på alldeles för mycket curbs över NGK krönet vilket gjorde att bromsbeläggen vibrerade ut från skivorna fram. Så när jag trampade på bromsen gick den i golvet och jag tvingades pumpa några ggr för att få bromsverkan. Då låste det upp bak istället och bilen vände med rumpan mot färdriktningen. Lite synd då det kunde blivit ett betydligt roligare tävling om jag kunnat slåss om placeringen.

Nu gick jag i mål på en 16:e plats istället.

Resultat Race 2:

#52 Modsport II
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005

Re:

Tur att du har en egen riktbänk hemma (gräsmattan) för enklare plåt arbeten
Bilen såg lite ledsen ut här och där efter första race:t.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Synd att du vände runt, det var kul att se dig fajtas bland dom stora grabbarna

Förresten. var det något fel på splittern? Den studsade i backen och skramlade hela vägen ner för NGK, jag tror det var splittern iaf. Lät som metall som daskade på asfalt.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

Matz skrev:
Tur att du har en egen riktbänk hemma (gräsmattan) för enklare plåt arbeten
Bilen såg lite ledsen ut här och där efter första race:t.

Ja, det var väl tur att kameran inte klarar ta upp alla ljud i kupén för jag sorterade inte så noga efter den incidenten.

Tack för hjälpen med plåten. thumbs up Nu matchar den förardörren i alla fall. Får väl lägga dörren på gräset och hoppa lite på den under semesten så man får till den där sista finishen.

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Synd att du vände runt, det var kul att se dig fajtas bland dom stora grabbarna

Förresten. var det något fel på splittern? Den studsade i backen och skramlade hela vägen ner för NGK, jag tror det var splittern iaf. Lät som metall som daskade på asfalt.

Man känner sig något jagad ibland!

Båda fästerna till splittern lossnade under loppet. Det vibrerade ganska gott ner för rakan vill jag lova!! Där krävs en omkonstruktion för att det ska fungera. Sen slog säkert den skadade diffusern mot backen också... Jag kör med öronproppar nuförtiden.

Tidigt varv i race 1. Tappade samtliga bilar på bilden vid snurren...

#52 Modsport II
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44   >>
10 besök senaste veckan (205187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande