Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 15794 besök totalt |
Re:
Det största problemet med bilbutteriks delar är kraftigt skiftande kvalite mellan olika exemplar. De har sålt övre stötdämparlagringar som var tillverkade av samma firma som tillverkade originaldelar till ett märke. Sedan hade någon stått med slipskiva och tagit bort firmanamnet. Då det gjorts hastigt kunde man med lite klurande och tittande på flera läsa ut tillverkaren. Men dessa som såldes av butteriks var flera stycken uppenbart kass och fungerade inte, fick bytas direkt. En originaldel har ofta väldigt hård specifikation med mått, täckning av ytbehandling etc. Delar som inte uppfyller detta säljs många gånger iväg till eftermarknadskedjor om det inte är för grova fel. Därför behöver en vid första anblick identisk vara hos bilbutteriks vara lika bra som original. Har den rätt defekt för dig kan det vara ett mycket prisvärt köp. Ju mer defekter/fel ju billigare kedjor hamnar delarna hos. _________________ Roland Johansson |
||
Re:
Jag tror säkert du har rätt. Men har man så dåliga anställda i en fabrik, så man kan försörja hela biltena med "varg" kanske man ska se över sin arbetsstyrka... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Skrev aldrig att Brembo = STCC-bromsskivor.... Bara att det är svårt att skilja ut agnarna från vetet bland Biltemas produkter ![]() Ett annat bra exempel är Biltemas 240 4-kolvsok! Eftersom jag använder dom vid konverteringar till större ventilerade bromsar på äldre RWD Opel, så demonterar jag dom och korsborrar och pluggar ena ingången, och då har jag hittills träffat på (minst) 2 olika varianter, varav den ena både har porösare gjutgods, och sämre precision... _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
Mitt första år av Formel Ford tävlande gjordes möjligt genom sponsringen av Biltema Luleå för några säsonger sedan, därav kunde jag tävla bekymmersfritt med fri inblick och tillgång till olja, tändstift och verktyg. Eftersom jag vet vilken olja det är, så har jag ingen anledning till att betvivla. Det är en av de främsta oljorna i världen, och visste alla märket så skulle förmodligen ingen köra med någon annan olja så länge viskositetsbeteckningen stämmer överens till motorn ifråga. Detsamma gäller transmission/bakaxel oljorna. Under flera säsonger körde jag på dessa, även där kan jag intyga dess "kändis" aspekt.
Sedan går åsikter isär om Castrol är bättre än Mobil1 etc.. Man kan nog säga att märket som Biltema för i sitt sortiment är lika känt, om inte mer känt genom historien i motorsport än vad Castrol och Mobil1 är. Vad gäller tändstiften så kan jag intyga dess kvalitét just på Platina fronten eftersom många säkerligen är bekanta med att Ford motorerna körs med Platina stift, och jag körde ofta två säsonger på samma stift. Vad gäller bromsskivorna så har jag erfarenhet av dem till vardags. Ofta förekommer problem då folk inte riktigt vet hur man monterar dit dem med tillhörande rengöring på platsen där de gamla har suttit till exempel, men självklart vet jag mer än en som tävlar på dem också. Anliggande bromsok kan ju exempelvis ställa till med en del också antar jag. Sedan är det ganska enkelt att räkna ut. Bromsskivor slår sig inte av sig själva, ren enkel metall/stål vetenskap, eller har jag fel? ![]() För intressets skull så kan jag också berätta att jag monterade några av de kända länkarmarna med spindelleder på min Audi A6 för några år sedan. En verkstadskamrat spårade dessa via serienumret för att jämföra med de "original" som han hade i lager på sin kända verkstad. Hör och häpna, om inte dessa överensstämde med tillverkningsserie, datum, och från exakt samma tryckpress i fabriken som tillverkar Audi delar. Med andra ord, jag betalade inte ens hälften för exakt samma länkarmar med samma pålitlighet som VAG säljer. Ingen diskussion är nödvändig om det är en felaktig serie osv, för de tillhörde samma familj av "original" serien som han just mottagit i verkstaden samma månad ![]() _________________ Tomas Berg "Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death" |
||
Re:
Klart årets inlägg alla kategorier. Tackar för ditt inlägg i ämnet ![]() Undrar hur många fler som kommer börja handla på Biltema nu ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 15794 besök totalt |