|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615

15 Apr 2004 20:02
| Lennart Jarmyr skrev: | Banan verkar verkligen häftig.
Men jag har tänkt på en sak, hur har dom tänkt att få över alla åskådare som vill komma dit från fastlandet.
Tänk om det skulle komma 30/40 000 personer över en tävlingshelg, dom kan ju inte ta över dom på en dag, och sen när alla ska hem igen, det kommer ju gå åt flera dar, och färjan brukar ju vara fullbokad hela sommar halvåret.
och blir det sen internationella tävlingar så kommer det ju mycket folk från Europa också, då kommer dom att bli stående i färjelägena på fastlandet, om dom inte har varit så förutseende att beställt biljett.
om man vill åka dit för att se en tävling, så får man nästan vara ute ett år innan, för att vara säker på att få färjebiljett, det blir ju inte så att om man ser att det blir fint väder till helgen att man slänger sig i bilen och åker som man kan göra till dom andra banorna. |
De lär nog hitta på någon vettig lösning på det när de märker att det börjar strömma in folk
|
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862

19 Apr 2004 22:00
| Lennart Jarmyr skrev: | Banan verkar verkligen häftig.
Men jag har tänkt på en sak, hur har dom tänkt att få över alla åskådare som vill komma dit från fastlandet.
Tänk om det skulle komma 30/40 000 personer över en tävlingshelg, dom kan ju inte ta över dom på en dag, och sen när alla ska hem igen, det kommer ju gå åt flera dar, och färjan brukar ju vara fullbokad hela sommar halvåret.
och blir det sen internationella tävlingar så kommer det ju mycket folk från Europa också, då kommer dom att bli stående i färjelägena på fastlandet, om dom inte har varit så förutseende att beställt biljett.
om man vill åka dit för att se en tävling, så får man nästan vara ute ett år innan, för att vara säker på att få färjebiljett, det blir ju inte så att om man ser att det blir fint väder till helgen att man slänger sig i bilen och åker som man kan göra till dom andra banorna. |
That's exactly what I meant when I said I was sceptical about the economic side of this project.
It's to much planning to get there even if you want to drive, it makes the whole thing even more expensive.
Build a big race track close enough to Stockholm (50 to 100km max), open it during evenings for all form of mechnical sports and it will be a success. I know I would be there every week !
_________________ Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13314

19 Apr 2004 22:09
det går väl att flyga till gotland också vill jag minnas?
EDIT: fast inte med bilen då förstås
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

19 Apr 2004 22:13
| VincentM skrev: | | Lennart Jarmyr skrev: | Banan verkar verkligen häftig.
Men jag har tänkt på en sak, hur har dom tänkt att få över alla åskådare som vill komma dit från fastlandet.
Tänk om det skulle komma 30/40 000 personer över en tävlingshelg, dom kan ju inte ta över dom på en dag, och sen när alla ska hem igen, det kommer ju gå åt flera dar, och färjan brukar ju vara fullbokad hela sommar halvåret.
och blir det sen internationella tävlingar så kommer det ju mycket folk från Europa också, då kommer dom att bli stående i färjelägena på fastlandet, om dom inte har varit så förutseende att beställt biljett.
om man vill åka dit för att se en tävling, så får man nästan vara ute ett år innan, för att vara säker på att få färjebiljett, det blir ju inte så att om man ser att det blir fint väder till helgen att man slänger sig i bilen och åker som man kan göra till dom andra banorna. |
That's exactly what I meant when I said I was sceptical about the economic side of this project.
It's to much planning to get there even if you want to drive, it makes the whole thing even more expensive.
Build a big race track close enough to Stockholm (50 to 100km max), open it during evenings for all form of mechnical sports and it will be a success. I know I would be there every week ! |
När det gäller Ekonomi så finns det ju två sidor som påverkar..... utgifter och intäkter.....
Både på Gotland och Mo i Rana, så var förutsättningarna helt rätta för att få till byggnationen.... dvs någon utomstående som var villig att skjuta till pengar och/eller arbete.... dvs i Mo I Rana fallet fanns ca 25-35 milj reserverat för återställande av naturen efter gruvan... dom pengarna fick dom bygga för...
På Gotland är det Nordkalk som är mecenat (summor där har jag ingen aning men dom står för en betydande del av byggnations-kostnaderna)
och det summorna finns inte tillgängliga i Sthlms området... just nu iaf och därför blir det ingen bana oavsett hur mycket intäkter man skulle kunna få in.....
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674

19 Apr 2004 22:27
Det gäller alltså att hitta en nyligen nedlagd gruva som ligger på lämplig plats i stockholmsområdet...
När gruvbrytning och liknande är avslutat så är man ju skyldig att återställa naturen, vilket inte brukar vara gratis. Jag tror det är likadant med soptippar och dylika anläggningar. Men det lär väl vara länsstyrelsen eller liknande myndighet som avgör hur man skall återställa, så det är ju inte säkert att de tycker att en racerbana räknas som återställd natur.
Men vid rätt tillfälle och på rätt plats borde det gå att få till en billig bana. Speciellt om det ligger lite illa till i avfolkningsbygder så att man kan få lämpliga EU-bidrag också. Där är det förresten inte helt ovanligt att gruvorna ligger heller. Kanske nåt att satsa på i typ Arjeplog-trakten, där det ändå finns en massa anläggningar för biltestning - de kan ju behöva testa lite avsides på sommaren också.
Men, men, det skulle man ju som stockholmsbo inte ha så överdriven nytta av.
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Trådstartare
_________________  Magnus Thomé
|
|