Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2942 besök totalt |
Min bil och E85.
Hejsan, jag har varit ute i dag och kört lite landsväg på "lätten". Alltså så lite gas som möjligt för att hålla 80 km/tim på 4:an. Jag har kört tre olika tändförställningar som höjts med 5 gdr per test. Sedan jämför jag insprutningstider. Det ligger hela tiden runt lambda 1. Varvtalet som gäller är 2300. ![]() Här har vi map på 43, tpi 1,5, itb 2,2 ms, cds 30 gdr. ![]() Här har vi map på 42, tpi 1,49, itb 2,02ms, cds 35 gdr. ![]() Här har vi map på 40, tpi 1,2, itb 1,76ms, cds 40 gdr. Det förefaller vara rätt hög tändning som gäller för landsväg och ekonomi, men ändå 12 gdr lägre än de 52 gdr som gällde för bensin. Jag vill poängtera att dessa siffror enbart gäller mycket lätt last där det brinner långsamt. Jag skall också köra fler tester och studera hur temperaturen hamnar efter längre sträckor. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
En lugn körning i 100 till Södertälje och tillbaka till Bromma med jämn gas gav 1,66 liter E85 milen.
Energimässigt motsvarar det 1.12 liter bensin milen. Jag körde dit med lite extra förtändning på 45 gdr, men hem på 39 gdr. 45 är klart för mycket så det finns lite att kapa förbrukning på här genom att köra samma enbart på 39 gdr. Detta gäller då 40kpa. och 2300 rpm exakt. Litye av boven i dramat är kammen som är vass så den inte har börjat andas effektivt ännu. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
Hej göran.
HÅller den Massflödet samma? Alltid intressant att se om någon parameter drar iväg det. Insugstemp är ju en aktör i det spelet. Ligger det någon VE kompensering på som kan dra iväg den? Intressant här oxå är att se batterispänningen sjunker. Så har vi kolla på offsetten? ![]() Och sist men inte minst, hur ser flödet ut i fuelrailen, pulsar det? // Ludvig R _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
![]() |
Racetech
![]() |
2942 besök totalt |