| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Renovera en stötdämpare!
|
3673 besök totalt |
|
Renovera en stötdämpare!
Hejsan. Nu hör ju detta till hojar att göra, men eftersom att jag hittade mest blaha på sporthoj och jag vet att ni på Rejsa vet vad som gäller så ställer jag frågan iaf. Var kan jag lämna in en stötdämpare på service. Det är en bakdämpare till hojen med gas så det är inget jag gör hemma. Dämpfunktionen är som sirap så oljan verkar ha blivit ordentligt tjock. Mvh Niklas Edit: Har mailat stötdämparexperten. |
||||
|
Re:
Kawasaki
|
||||
|
Re:
Den är allt renoveringsbar och det skulle kosta 1800 kr. Jag frågade dock om det kanske fanns något modernare att montera. - Vi kan nog bygga om en "beg" Öhlinare till den. Hör av mig på måndag. Hejdå pengar
|
||||
|
Re:
Showa? Du kan säkert hitta ngt billigt på ebay från en slaktad. Kronan är stark... _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||
|
Är det som på crosshojarna så finns kawa med både KYB och Showa, men säkraste kortet är nog KYB (Kayaba)
Är ingen vetenskap att bara byta oljan i bakdämparen, svårast å få ur luften. Men de medför ju att du lär ur med gasen å de är väll knepigaste delen, däremot kan man köra med vanlig luft, brukar funka rätt bra. Gasen finns ju där för å hålla trycket på dämparen så oljan inte kan börja skumma, men med luft så ökar ju trycket om temperaturen ökar vilket inte sker om man använder gas. Brukar göra mina dämpare på hojen själv, bara åka å få gas påfyllt för en hundring eller lite bullar
=) _________________ Henrik Stålberg BMW 320i -87 Räcer BMW 325i touring -01 Brukis Kawasaki KX250f -09 Leksaken Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken |
||||
|
Re:
Jepp, allmänna gaslagen gäller ju även gasblandningen luft. Dock ställer vanlig luft till det lite eftersom det förutom syre/kväve och annat skräp innehåller ganska mycket vatten, och det påverkar mer.
Hur effekten blir i stötdämpare kan jag dock inte svara för. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Kan tänka mig att du får ett bättre pris på att renovera din dämpare här: http://kindstrom.net/index.php?optio
Att leta en begagnad dämpare känns lite bortkastat, även om den är frisk just när man köper den ska crossdämpare egentligen servas ganska ofta och det är antagligen dags för det även på den begagnade dämparen. Köpa begagnat och chansa på att den håller, eller lägga en tusenlapp på att få den gamla dämparen att bli som ny igen... Och då kanske du vill passa på att shimsa om den så den passar bättre för din körning, när den ändå är isär?
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Renovera en stötdämpare!
|
3673 besök totalt |