Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Resa till Ringen 30/6-5/7 Länk till ett 8:23 varv MED TRAFIK
<<   1, 2
11704 besök totalt
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Hej,

På länken finner ni ett 8:19 varv.

Enjoy :-)

ps. Ja, jag har jättemånga bortförklaringar till varför det inte går på 8:10, hahahahahahaha, men jag bjuder på det en annan gång.
Ni och jag får vara nöjda med 8:19 för denna resan.

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Andreas S
Göteborgstrakten
Här sen Aug 2006

Attans, mitt första varv blev 8:14 på en halvmiss Kul att träffas!

Kil
Här sen Aug 2007

2:a gången du är nere?

Fantastiskt bra kört, mer film. thumbs up

Perra

Nora
Här sen Nov 2005

Bra kört!
Snygga linjer och bra ladd.
För att vara "ringen-nybörjare" åker du riktigt bra.

Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Da_Snake skrev:
Bra kört!
Snygga linjer och bra ladd.
För att vara "ringen-nybörjare" åker du riktigt bra.

Tack så hjärtligt :-)

Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Härligt med ett så fritt varv och bra ladd.
Bra kört.
Vad är det för vikt och effekt i din mazda?

Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

LUX skrev:
Härligt med ett så fritt varv och bra ladd.
Bra kört.
Vad är det för vikt och effekt i din mazda?

Ja, hela varvet var ju i princip fritt. Synd att de inte hunnit plocka undan vägarbetet i början av varvet än.

1225kg med mig i och halv tank.
160bhp orginal, lite avgas och luftfilter så skulle jag väl gissa på en 231whp om jag tar forumkalkylatorn men i verkligen en jävla massa ljud och kanske 165bhp eller nåt.
Jag inbillar mig att den har fått lite mer umpf i slutet av registret, annars har jag svårt att avgöra.

Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Bra kört och härlig film

Gillar att du heel n toe'ar, nedväxlingen innan Schwedenkreuz är speciellt trevlig!

Liten fråga, är trean så pass kort att det inte lönar sig att gå ner till den i Brünnchen 1 och 2? Känns segt på 4an, men tidsdiffen kanske inte betalar sig om man måste växla upp och ner hela tiden istället. Jag håller också 4an genom där med Swiften just för att slippa växla och därmed få bättre flyt.

Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Tack för din konstruktiva feedback.

Heel n Toe använder jag lite olika beroende på vilken kurva samt beteende jag vill uppnå.
Det finns många kurvor där jag tex använder kopplingen som medhjälpare till bakbromsar eftersom de tar
för dåligt i förhållande till fram tyker jag (trots att jag till denna resa satta på ett par bakbelägg med ökad friktionskoeficcient.)
Schwedenkreatz i hög hastighet är kanske inte böjen man vill ha extra bra bakbromsar, hehe.

Jag har provat båda alternativen och denna resans snabbast varv sattes med 4an där nere.
Jag har loggat allt på en Racelogger och jag har tänkt att kika igenom loggfilerna när jag får lite tid över vilket borde bli någon gång i slutet av min pension ;-)

Jag har kört på två sätt.
#1: Jag kommer på fyran till Eschbach, petar sedan i trean och bromsar strax före Eschbach och behåller sedan den växeln ända tills det är dags att växla till fyran någon gång strax innan Pflanzgarten skulle jag tro.
Lite mer respons hela tiden och lättare att hålla bilen "på gränsen" men jag smattrar varvtalsstopp både strax innan Brünnchen1 och 2 samt strax innan vänster därefter. På det stora hela
så tror jag att jag tappar lite momentum, värmer motorolja i onödan och tappar tid eftersom dessa motorer tappar effekten på de högsta varven.

#2: Fyran hela vägen som i videon.
Jag märker rätt tydligt att jag få med mig betydligt mer fart då jag är tvungen att använda mer asfalt samt angränsande miljö :-) Bilen blir juh givetvis lite lugnare och har lite mer frid på de lägre varvtalen.

Med tanke på uppförsbacken efter Brünnchen2 så undrar jag om en kombo inte vore smartast;
Gå på 4an fram till Brünnchen2 och sedan i med trean så att man klarar uppförsbacken bättre.
Om jag kollar videon så borde det även gå att utnyttja 4an hela vägen om jag tar en lite senare turn-in samt apex i Brünnchen2. Jag ser att jag inte riktigt använder banan rätt i detta parti.
Med lite träning så är jag rätt övertygad om att fyran och tvärstum pedal i golvet efter Brünnchen 2 fram till hoppet efter Pflanzgarten är konceptet ;-) Vad tror du?

Du får gärna komma med fler synpunkter.
Känner mig rätt osäker på den snabba vänster strax innan Schwalbenschwanz samt hela kurvan ut på rakan.

/Robert

Made skrev:
Bra kört och härlig film

Gillar att du heel n toe'ar, nedväxlingen innan Schwedenkreuz är speciellt trevlig!

Liten fråga, är trean så pass kort att det inte lönar sig att gå ner till den i Brünnchen 1 och 2? Känns segt på 4an, men tidsdiffen kanske inte betalar sig om man måste växla upp och ner hela tiden istället. Jag håller också 4an genom där med Swiften just för att slippa växla och därmed få bättre flyt.

Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Japp, andra gången.
Har något klipp från bakrutan så man ser hur jag rattar i alla förtvivlan, dock från ett annat varv. Ska försöka få upp det me.
Jag blev stoppad på banan och de bad mig plocka ner kamrorna, den där fram är dock lätt att fästa tillbaka.

/R

P_e_r_r_a skrev:
2:a gången du är nere?

Fantastiskt bra kört, mer film. thumbs up

Perra

Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004

Re:

Frugan tog ju lite bilder vid T13. Lägg ett mail eller PM om du vill ha dem i fullstorlek.

BTG 7,16.9 TD

Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Tjenare David,

Kul med lite bilder, tack.
Hälsa frun så hjärtligt.

Sjuan hade jag en riktigt trevlig fight med, han visade en stor tumme upp när han kom ikapp mig i depån :-)

Allt annat bleknar lite när man varit på Ringen.
Tog ut MX-5an några varv runt Knutan under SSMs publikkörning och kännde bara "hepp, då letar vi nya ringendatum dårå", hehehe.

Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Ephas skrev:

Sjuan hade jag en riktigt trevlig fight med, han visade en stor tumme upp när han kom ikapp mig i depån :-)

När man har de där fighterna gärna i kombination med lite trafik, då kommer man in ett så skönt "flow" att man aldrig vill att det skall ta slut. Det är bara att gratulerar att du fått uppleva detta.
Du verkar ju också ha kommit till full "sjukdomsinsikt".
Välkommen till en ny dimension i bankörning.

Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

LUX skrev:
Ephas skrev:

När man har de där fighterna gärna i kombination med lite trafik, då kommer man in ett så skönt "flow" att man aldrig vill att det skall ta slut. Det är bara att gratulerar att du fått uppleva detta.
Du verkar ju också ha kommit till full "sjukdomsinsikt".
Välkommen till en ny dimension i bankörning.

Haha, tackar tackar.
Det enda jag saknar på bankörningar, oavsett om det är Ringen eller i Sverige så är det tävlingsmomentet.
Än så länge så kan Ringen kompensera detta med en massa ny dimensioner på olika sätt men förr eller senare
så kommer jag nog sakna tävlingsmomentet även här... då är det väl SMSa låna och VLN som gäller, hehehehe.

Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
På länken finner ni ett 8:23 varv med lite trafik :-)

http://www.youtube.com/watch?v=040tP0wWgSU

Citera
Nürburgring
Resa till Ringen 30/6-5/7 Länk till ett 8:23 varv MED TRAFIK
<<   1, 2
11704 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande