Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 41, 42, 43 >> 457 besök senaste veckan (207009 totalt) |
Re:
Båda vänsterdäcken var slitna fast värst var framdäcket. Nä inga problem med understyrning på kullen snarare att den viftade lite på svansen i kvarnen. Fast nu var jag ju bara snabb som en ![]() ![]() om man jämnför med er andra _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Bilen transporterad till göteborg & inkvarterad i brosans garage.
![]() Kvar på lista att gör är att försöka få till en dt istället för vingen. Justera kamerafästet så man ser mer än en meter framför bilen. Sen ska folien i överdelen på bakrutan bort då den skymmer sikten bakåt för mycket. Felminnet på databoxen ska kollas & ev rensas. På lördag kväll bär det av till mossen skönt att det inte är mer än ca 15mil dit. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
|
||||||||||
Racerapport
Då var Anderstorp med BMW SC averkat vilket innebar deltävling 5 & 6 i BMW Cup För egen del kan det sammanfattas med oljud,lastbilar,regn & enhjulsdrift ![]() Då bilen tidigare under veckan transporterats till brosan i Göteborg var det endast ca 2h till banan. Vi anlände runt 21 tiden. Det var fullt hållgång & proppfullt med lastbilar & mer eller mindre nyckta förare till dessa ![]() Vi kunde iallafall inkvartera oss i hörnet vid stora betongläktaren. Trevlig kväll med mycket snack som det brukar bli ![]() Att sova var inte så lätt musiken dunkade på & bandet hade bytts ut mot överförfriskade människor som försökte sig på kareoke med olika framgång ![]() Dessutom var det tydligen kul att testa om signalhornen på lastbilarna lät lika bra 100ggr om mitt i natten ![]() Blev tyvärr inte många bilder under dagen men här är en ![]() Vaknar vid 5 tiden & det är uppehåll perfekt tänkte jag & somnade om när jag vaknar vid 7 tiden regnar det ordentligt. ![]() Kval Bara att inse att minst kvalet kommer bli i blött. Inget kul då mina khumo i hård gummiblandning inte har särkilt mycket mönster. Blir att slänga på ett par gamla R888 som ialla fall har mönster dock är dessa från 2008 & sett sina bästa dagar för länge sen ![]() Då jag bytt till den enda diff jag hade som hade passande utv saknas diffbroms vilket skulle visa sig vara ett dumt val ![]() i varenda kurva om man ville använda gasen ![]() Rakt fram gick det ialla fall hyfsat fort precis innan varvstopp på femman med de mindre R888 vilket ger ca 200km/h i toppfart (med de större khumodäcken gick det ungerfär lika fort men varvade ca 250rpm mindre) Tiderna var deprimerande långsamma 2.24 i första kvalet & 2.18 i andra låånnggt efter alla andra. Detta innebär 22:a startruta inser att realistiska målet för helgen 2st fjärdeplatser kommer bli jobbigt att nå. Race 5 Banan har torkat upp & racet blir i torrt. Brosan som är behjälplig hela dagen ![]() Starten går fint siktet är inställt på Zoran & Joel som startar några platser framför. Ut på rakan & jag har bra fart rakt fram tar mig om Johnsson #43 & Severinssson #8 på först varvet. Men min brist på 2-hjulsdrift gör sig påmind i varenda kurva vilket resulterar i usel utgångshastighet på rakorna. På andra varvet har jag kommit ikapp Joel #53 men han lyckas ta sig förbi fägerblad #63 fägerblad smiter om Joel igen & även jag lyckas ta mig förbi nu har även Ahlin #45 kommit ikapp efter att ha snurrat i loppets inledning. Han är snabbare än mig i varenda kurva men på rakorna måste jag gasa för att hålla undan för Joel vilket gör att jag passerar Ahlin som får mig som bromskloss framför sig ![]() stor för att låta bli att köra om Ahlin på rakan dock frusterande att ligga på halvgas bakom & se Joel närma sig i backspegeln men det gick vägen. Slår av på tempot de sista 2 varven & var en halv sec före Joel imål på en 5:e plats. Bästa varvtid 1.58.546 Race 6 Inför race 6 bestämmer jag mig för att plocka av vingen för att se om det går fortare på rakan. Det blev lite högre toppfart men samtidigt gick det saktare när det svände totalt sett gick det långsammare. Då vi startar efter placeringen i racet innan står jag nu på ruta 19. Är för långsam i starten & Joel #53 flyger förbi & försvinner sakta men säkert i fjärran på varav 3 har Zoran #24 fått stopp på bilen i slutet av flygrakan. Ligger efter Fägerblad som i ett rökmåln försvinner rakt fram i startkurvan(trasig drivaxel) Joel försvinner på varv 7 så jag blir 4:a efter att ha ![]() Fick ialla fall med mig 14poäng. Nästa tävling är Ring Knutstorp i början av Augusti ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Intresant att se lite tider för BMW-Cup.
![]() Vi hade en liknande långlopps-helg för en månad sedan..med några torra stint..och några i hällregn. Våra tider är klart konkuranskraftiga med en bil med otrimmad 2,5 liters M50, 1170kg (1250 kg fulltankad utan förare) och 205 gatdäck. Vi åker dessutom med så mycket soppa som möjligt 1.58,7 på tort och ca 2:16 i hällregn. Tyvärr gör SBF-reglerna att det blir för dyrt att gästspela i cuppen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Re:
Mina tider är kanske inget du ska jämnföra med då dom är ![]() Vad är det som i SBF reglerna som gör det dyrt??? (kör inte ni efter SBF när det gäller säkerheten??) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Re:
Nej...jag har förstått att det körs fortare. Men våra tider är långloppstider. Det är katasylator och åldersbegränsningsregler på vissa delar som skiljer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Re:
Vad åker ni med för kat idag ? Vilka delar med åldersbegränsning menr du ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Re:
Vi har inget kat-krav. Vi har även lite längre tid på säkerhetstankar och jag är inte så sugen på att byta tank för att åka sprint. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Re:
Ni får konvertera en av era bilar till sprintbil. På med en kat finns från 1700:- & använde en kapad orginaltank pris 0:- (om man har kvar orginalet) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Lyckades få i en kamera i bilen men den satt för högt där den satt då min ruta är stripad rätt långt ner.
Man ser lite lite & det skakar dessutom glömde jag att filerna från kameran får vara max 2GB så filmen slutar ca 10 min in i racet ![]() Film från race 5 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Nästa vecka är det semester så det är dax att ta tag i en del saker som inte hanns med inför anderstorp.
Får se vad man hinner med innan träning på gelleråsen nästa onsdag. Byta tillbaka till 3.91 utv & nu med nya lameller ![]() 1: Modefiera vingfästena med fler justerhål. 2: Göra klart ventilationen även i vänsterskärmen. 3: Plocka bort gamla & tunga orginal stötfångarfästen som splittern sitter i bygga nya som sitter under stötfångaren. 4: Lätta splitterstagen fram. 5: Bygga ny kylarstyrning med rätt utformning i alu 6: Byta bromspedalen mot ej ej modefierad då ändrad utväxling i pedalen ej behövs längre. 7: Då jag tätat bakkanten av huven sitter nu bakre fästena till huven för långt fram vilket gör att huven pekar upp i bakkant. 8: Skyddsplåt för bränslepumpar 9: Luftstyrning för fram & bakhjul 10: Flytta kamerafästet så man sen nåt ![]() 11: Byta ut den tunga orginalrutan mot en i plast. 12: Sätta ratten rakt. ( tänkte på detta när jag såg filmen tala om att man är blind annars ![]() 13: Byta till snällare belägg bak var lite väl livlig i rumpat på andertorp trots att bromsbalansen justerades fram. 14: Kolla upp vad jag har för varvstopp egentligen KLART _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Denna motorelektronik man blir gråhårig för mindre
![]() Var ute & testade idag den ska göra 50km/h på 1:an & 86km/h på 2.an med nuvarande däck & utv vid 6500rpm & givetvis funkar det när jag testar den varvar glatt till 6500rpm & inte ca 6200 som förut varför ![]() Detta gick både med & utan felkoder i minnet. Kikade igenom livedata för sprutret. Enligt felkoden är det avbrott ellet kortslutning i lmm men i live data så ser man att luftmängden ändras så fint så. ![]() Samma med tps även denna har numera felkod & står alltid i idle i livedata men samtidigt ser man att spänningen ändras när man gasar ![]() Inte heller vanos ändrar sig numera hmm blir att testa om det är el-fel eller hydralfel. Slog stacke en signal så man kan få fram belägga som är snällare bak & inte blir så aggresiva när dom blir varma som nuvarande bakbelägg ferodo RS-23:or blir. Mao blir lite spännande att bromsa ibland ![]() vilket innebär att man fegbromsar inte bra. Fick hjälp av sonen & testade vilken slaglängs på främre HBC som används när man tycker max på bromsen & det tog stopp ca 1-2mm innan man tyckt HBC i botten ca 33mm slag. Nu trycker man iofs inte så hårt när man bromsar fullt men det känns som det blit byta av både främre & bakre HBC till vintern blir att gå upp till 0,7" fram & 1" bak. Ratten sitter numera rakt & fint ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Då har man lyckats klämma in lite vettigt mellan trädgårdsarbete, målning & fix av båten
![]() Har änligen börjat med favorit syselsättningen igen på bilen, att lätta den. Tyvärr får den ju enligt reglementet inte bli för lätt. Men det hindrar ju inte att man lättar sånt som sitter utanför hjulaxlarna samt högt upp & ersätter det med vikter på golvet. Splitterfästena som suttit fast i gamla stötfångarfästena är både tunga & fula i det högra satt dessutom orginal dragögla. Här är bild på de gamla tillsammans väger dom 1,8kg ![]() Tillverkade en ersättare för dragöglan gamla fästet 1,1kg ny 190gram ![]() ![]() Monterat på bilen ![]() Stagen som håller splitterplattan väger 700g styck målet är att lätta dom 250gram styck ![]() Brosan sponsrade med sin trasiga växellåda ![]() till den 2-skiviga kopplingen. Samt sprängkåpan för att mäta in spelet för uttrampningslagret. ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Då var andra bromsbelägg till bakbromsarna beställda det blev Carbotech XP8.
Har även lyckats leta upp en orginal E30 bromspedal i gömmorna så nu ska den modifierade bytas mot en med orginal utv. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Re:
Nej jag har wilwood 4-kolv även bak. Nej han hade inget hemma utan det blir lev efter knutan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Lite gjort inför knutan.
Bytte till nya lameller & "mellanbrickor" i diffbromsen så nu sitter 3,91 utv på plats igen. Bytte även bromspedalen till en med mindre utv för bättre känsla i bromsen. Bilen står som vanligt hos brosan utanför gbg igen. Gårdagen ängnade åt besök på liseberg ![]() Idag efter lite tittande på OS bär det av till knutan under eftermiddagen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 41, 42, 43 >> 457 besök senaste veckan (207009 totalt) |