Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 41, 42, 43   >>
457 besök senaste veckan (207009 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Vänster fram? Har du understyrt, eller? Jag kom hem med slitet vänster bakdäck...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Johan Samson skrev:
Vänster fram? Har du understyrt, eller? Jag kom hem med slitet vänster bakdäck...



Båda vänsterdäcken var slitna fast värst var framdäcket.
Nä inga problem med understyrning på kullen snarare att den viftade lite
på svansen i kvarnen. Fast nu var jag ju bara snabb som en
om man jämnför med er andra

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Bilen transporterad till göteborg & inkvarterad i brosans garage. thumbs up

Kvar på lista att gör är att försöka få till en dt istället för vingen.
Justera kamerafästet så man ser mer än en meter framför bilen.
Sen ska folien i överdelen på bakrutan bort då den skymmer sikten bakåt för mycket.
Felminnet på databoxen ska kollas & ev rensas.

På lördag kväll bär det av till mossen skönt att det inte är mer än ca 15mil dit.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



Här kommer några bilder från mossen som tjejen tog, ses på Knutan...









_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Racerapport

Då var Anderstorp med BMW SC averkat vilket innebar deltävling 5 & 6 i BMW Cup

För egen del kan det sammanfattas med oljud,lastbilar,regn & enhjulsdrift mer om detta senare.

Då bilen tidigare under veckan transporterats till brosan i Göteborg var det endast ca 2h till banan.
Vi anlände runt 21 tiden. Det var fullt hållgång & proppfullt med lastbilar & mer eller mindre nyckta
förare till dessa

Vi kunde iallafall inkvartera oss i hörnet vid stora betongläktaren. Trevlig kväll med mycket snack som det brukar bli thumbs up .
Att sova var inte så lätt musiken dunkade på & bandet hade bytts ut mot överförfriskade människor som försökte sig på kareoke med olika framgång
Dessutom var det tydligen kul att testa om signalhornen på lastbilarna lät lika bra 100ggr om mitt i natten Lyckades ialla fall somna framåt halv 2.

Blev tyvärr inte många bilder under dagen men här är en


Vaknar vid 5 tiden & det är uppehåll perfekt tänkte jag & somnade om när jag vaknar vid 7 tiden regnar det ordentligt.

Kval
Bara att inse att minst kvalet kommer bli i blött. Inget kul då mina khumo i hård gummiblandning
inte har särkilt mycket mönster. Blir att slänga på ett par gamla R888 som ialla fall har mönster
dock är dessa från 2008 & sett sina bästa dagar för länge sen

Då jag bytt till den enda diff jag hade som hade passande utv saknas diffbroms vilket skulle visa sig
vara ett dumt val Det enda däck som fick upp lite värme var höger bak som spann
i varenda kurva om man ville använda gasen
Rakt fram gick det ialla fall hyfsat fort precis innan varvstopp på femman med de mindre R888 vilket
ger ca 200km/h i toppfart (med de större khumodäcken gick det ungerfär lika fort men varvade ca 250rpm mindre)

Tiderna var deprimerande långsamma 2.24 i första kvalet & 2.18 i andra låånnggt efter alla andra.
Detta innebär 22:a startruta inser att realistiska målet för helgen 2st fjärdeplatser kommer bli jobbigt att nå.

Race 5
Banan har torkat upp & racet blir i torrt.
Brosan som är behjälplig hela dagen hjälper mig skifta däck till de hårdare khumo däcken.
Starten går fint siktet är inställt på Zoran & Joel som startar några platser framför. Ut på rakan
& jag har bra fart rakt fram tar mig om Johnsson #43 & Severinssson #8 på först varvet.
Men min brist på 2-hjulsdrift gör sig påmind i varenda kurva vilket resulterar i usel utgångshastighet på rakorna.
På andra varvet har jag kommit ikapp Joel #53 men han lyckas ta sig förbi fägerblad #63
fägerblad smiter om Joel igen & även jag lyckas ta mig förbi nu har även Ahlin #45 kommit ikapp
efter att ha snurrat i loppets inledning. Han är snabbare än mig i varenda kurva men på rakorna måste
jag gasa för att hålla undan för Joel vilket gör att jag passerar Ahlin som får mig som bromskloss
framför sig vi skiftar plaster några gånger mellan varv 3 & 6. På varv 6 är luckan till Joel tillräckligt
stor för att låta bli att köra om Ahlin på rakan dock frusterande att ligga på halvgas bakom & se Joel
närma sig i backspegeln men det gick vägen. Slår av på tempot de sista 2 varven & var
en halv sec före Joel imål på en 5:e plats. Bästa varvtid 1.58.546

Race 6

Inför race 6 bestämmer jag mig för att plocka av vingen för att se om det går fortare på rakan. Det blev
lite högre toppfart men samtidigt gick det saktare när det svände totalt sett gick det långsammare.
Då vi startar efter placeringen i racet innan står jag nu på ruta 19. Är för långsam i starten & Joel #53
flyger förbi & försvinner sakta men säkert i fjärran på varav 3 har Zoran #24 fått stopp på bilen i slutet
av flygrakan. Ligger efter Fägerblad som i ett rökmåln försvinner rakt fram i startkurvan(trasig drivaxel)
Joel försvinner på varv 7 så jag blir 4:a efter att ha mig runt till målflagg "Bästa varvtid 1.59.061"

Fick ialla fall med mig 14poäng.
Nästa tävling är Ring Knutstorp i början av Augusti

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

a.johnsson skrev:
Här kommer några bilder från mossen som tjejen tog, ses på Knutan...




Tackar för bilderna thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Intresant att se lite tider för BMW-Cup.

Vi hade en liknande långlopps-helg för en månad sedan..med några torra stint..och några i hällregn.

Våra tider är klart konkuranskraftiga med en bil med otrimmad 2,5 liters M50, 1170kg (1250 kg fulltankad utan förare)
och 205 gatdäck.
Vi åker dessutom med så mycket soppa som möjligt
1.58,7 på tort och ca 2:16 i hällregn.

Tyvärr gör SBF-reglerna att det blir för dyrt att gästspela i cuppen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Intresant att se lite tider för BMW-Cup.

Vi hade en liknande långlopps-helg för en månad sedan..med några torra stint..och några i hällregn.

Våra tider är klart konkuranskraftiga med en bil med otrimmad 2,5 liters M50, 1170kg (1250 kg fulltankad utan förare)
och 205 gatdäck.
Vi åker dessutom med så mycket soppa som möjligt
1.58,7 på tort och ca 2:16 i hällregn.

Tyvärr gör SBF-reglerna att det blir för dyrt att gästspela i cuppen.


Mina tider är kanske inget du ska jämnföra med då dom är
Vad är det som i SBF reglerna som gör det dyrt??? (kör inte ni efter SBF när det gäller säkerheten??)

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Intresant att se lite tider för BMW-Cup.

Vi hade en liknande långlopps-helg för en månad sedan..med några torra stint..och några i hällregn.

Våra tider är klart konkuranskraftiga med en bil med otrimmad 2,5 liters M50, 1170kg (1250 kg fulltankad utan förare)
och 205 gatdäck.
Vi åker dessutom med så mycket soppa som möjligt
1.58,7 på tort och ca 2:16 i hällregn.

Tyvärr gör SBF-reglerna att det blir för dyrt att gästspela i cuppen.


Mina tider är kanske inget du ska jämnföra med då dom är
Vad är det som i SBF reglerna som gör det dyrt??? (kör inte ni efter SBF när det gäller säkerheten??)


Nej...jag har förstått att det körs fortare. Men våra tider är långloppstider.

Det är katasylator och åldersbegränsningsregler på vissa delar som skiljer.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Intresant att se lite tider för BMW-Cup.

Vi hade en liknande långlopps-helg för en månad sedan..med några torra stint..och några i hällregn.

Våra tider är klart konkuranskraftiga med en bil med otrimmad 2,5 liters M50, 1170kg (1250 kg fulltankad utan förare)
och 205 gatdäck.
Vi åker dessutom med så mycket soppa som möjligt
1.58,7 på tort och ca 2:16 i hällregn.

Tyvärr gör SBF-reglerna att det blir för dyrt att gästspela i cuppen.


Mina tider är kanske inget du ska jämnföra med då dom är
Vad är det som i SBF reglerna som gör det dyrt??? (kör inte ni efter SBF när det gäller säkerheten??)


Nej...jag har förstått att det körs fortare. Men våra tider är långloppstider.

Det är katasylator och åldersbegränsningsregler på vissa delar som skiljer.


Vad åker ni med för kat idag ?
Vilka delar med åldersbegränsning menr du ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Intresant att se lite tider för BMW-Cup.

Vi hade en liknande långlopps-helg för en månad sedan..med några torra stint..och några i hällregn.

Våra tider är klart konkuranskraftiga med en bil med otrimmad 2,5 liters M50, 1170kg (1250 kg fulltankad utan förare)
och 205 gatdäck.
Vi åker dessutom med så mycket soppa som möjligt
1.58,7 på tort och ca 2:16 i hällregn.

Tyvärr gör SBF-reglerna att det blir för dyrt att gästspela i cuppen.


Mina tider är kanske inget du ska jämnföra med då dom är
Vad är det som i SBF reglerna som gör det dyrt??? (kör inte ni efter SBF när det gäller säkerheten??)


Nej...jag har förstått att det körs fortare. Men våra tider är långloppstider.

Det är katasylator och åldersbegränsningsregler på vissa delar som skiljer.


Vad åker ni med för kat idag ?
Vilka delar med åldersbegränsning menr du ?


Vi har inget kat-krav.
Vi har även lite längre tid på säkerhetstankar och jag är inte så sugen på att byta tank för att åka sprint.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Intresant att se lite tider för BMW-Cup.

Vi hade en liknande långlopps-helg för en månad sedan..med några torra stint..och några i hällregn.

Våra tider är klart konkuranskraftiga med en bil med otrimmad 2,5 liters M50, 1170kg (1250 kg fulltankad utan förare)
och 205 gatdäck.
Vi åker dessutom med så mycket soppa som möjligt
1.58,7 på tort och ca 2:16 i hällregn.

Tyvärr gör SBF-reglerna att det blir för dyrt att gästspela i cuppen.


Mina tider är kanske inget du ska jämnföra med då dom är
Vad är det som i SBF reglerna som gör det dyrt??? (kör inte ni efter SBF när det gäller säkerheten??)


Nej...jag har förstått att det körs fortare. Men våra tider är långloppstider.

Det är katasylator och åldersbegränsningsregler på vissa delar som skiljer.


Vad åker ni med för kat idag ?
Vilka delar med åldersbegränsning menr du ?


Vi har inget kat-krav.
Vi har även lite längre tid på säkerhetstankar och jag är inte så sugen på att byta tank för att åka sprint.


Ni får konvertera en av era bilar till sprintbil.
På med en kat finns från 1700:- & använde en kapad orginaltank pris 0:- (om man har kvar orginalet)

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Lyckades få i en kamera i bilen men den satt för högt där den satt då min ruta är stripad rätt långt ner.
Man ser lite lite & det skakar dessutom glömde jag att filerna från kameran får vara max 2GB
så filmen slutar ca 10 min in i racet

Film från race 5


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Film från race 6


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Nästa vecka är det semester så det är dax att ta tag i en del saker som inte hanns med inför anderstorp.

Får se vad man hinner med innan träning på gelleråsen nästa onsdag.

Byta tillbaka till 3.91 utv & nu med nya lameller
1: Modefiera vingfästena med fler justerhål.
2: Göra klart ventilationen även i vänsterskärmen.
3: Plocka bort gamla & tunga orginal stötfångarfästen som splittern sitter i
bygga nya som sitter under stötfångaren.
4: Lätta splitterstagen fram.
5: Bygga ny kylarstyrning med rätt utformning i alu
6: Byta bromspedalen mot ej ej modefierad då ändrad utväxling i pedalen ej behövs längre.
7: Då jag tätat bakkanten av huven sitter nu bakre fästena till huven för långt fram vilket gör
att huven pekar upp i bakkant.
8: Skyddsplåt för bränslepumpar
9: Luftstyrning för fram & bakhjul
10: Flytta kamerafästet så man sen nåt KLART
11: Byta ut den tunga orginalrutan mot en i plast.
12: Sätta ratten rakt. ( tänkte på detta när jag såg filmen tala om att man är blind annars )KLART
13: Byta till snällare belägg bak var lite väl livlig i rumpat på andertorp
trots att bromsbalansen justerades fram.
14: Kolla upp vad jag har för varvstopp egentligen KLART

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Denna motorelektronik man blir gråhårig för mindre

Var ute & testade idag den ska göra 50km/h på 1:an & 86km/h på 2.an
med nuvarande däck & utv vid 6500rpm & givetvis funkar det när jag testar
den varvar glatt till 6500rpm & inte ca 6200 som förut varför

Detta gick både med & utan felkoder i minnet.

Kikade igenom livedata för sprutret.
Enligt felkoden är det avbrott ellet kortslutning i lmm men i live data så ser man att luftmängden ändras så fint så.
Samma med tps även denna har numera felkod & står alltid i idle i livedata men samtidigt ser man att
spänningen ändras när man gasar
Inte heller vanos ändrar sig numera hmm blir att testa om det är el-fel eller hydralfel.

Slog stacke en signal så man kan få fram belägga som är snällare bak & inte blir så aggresiva när dom blir varma
som nuvarande bakbelägg ferodo RS-23:or blir. Mao blir lite spännande att bromsa ibland
vilket innebär att man fegbromsar inte bra.

Fick hjälp av sonen & testade vilken slaglängs på främre HBC som används när man tycker max på
bromsen & det tog stopp ca 1-2mm innan man tyckt HBC i botten ca 33mm slag. Nu trycker man iofs inte
så hårt när man bromsar fullt men det känns som det blit byta av både främre & bakre HBC till vintern
blir att gå upp till 0,7" fram & 1" bak.

Ratten sitter numera rakt & fint

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Då har man lyckats klämma in lite vettigt mellan trädgårdsarbete, målning & fix av båten

Har änligen börjat med favorit syselsättningen igen på bilen, att lätta den. Tyvärr får den ju enligt
reglementet inte bli för lätt. Men det hindrar ju inte att man lättar sånt som sitter utanför
hjulaxlarna samt högt upp & ersätter det med vikter på golvet.

Splitterfästena som suttit fast i gamla stötfångarfästena är både tunga & fula i det högra satt
dessutom orginal dragögla.

Här är bild på de gamla tillsammans väger dom 1,8kg


Tillverkade en ersättare för dragöglan gamla fästet 1,1kg ny 190gram

Monterat på bilen


Stagen som håller splitterplattan väger 700g styck målet är att lätta dom 250gram styck


Brosan sponsrade med sin trasiga växellåda behöver ingående axel som centereringsdon
till den 2-skiviga kopplingen. Samt sprängkåpan för att mäta in spelet för uttrampningslagret.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Då var andra bromsbelägg till bakbromsarna beställda det blev Carbotech XP8.

Har även lyckats leta upp en orginal E30 bromspedal i gömmorna så nu ska den
modifierade bytas mot en med orginal utv.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Har du kvar originalbromsarna bak? Jag försökte få tag på belägg tidigare i veckan hos PEAN men han hade inget hemma...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Johan Samson skrev:
Har du kvar originalbromsarna bak? Jag försökte få tag på belägg tidigare i veckan hos PEAN men han hade inget hemma...


Nej jag har wilwood 4-kolv även bak.
Nej han hade inget hemma utan det blir lev efter knutan.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Lite gjort inför knutan.
Bytte till nya lameller & "mellanbrickor" i diffbromsen så nu sitter 3,91 utv på plats igen.
Bytte även bromspedalen till en med mindre utv för bättre känsla i bromsen.

Bilen står som vanligt hos brosan utanför gbg igen.

Gårdagen ängnade åt besök på liseberg

Idag efter lite tittande på OS bär det av till knutan under eftermiddagen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 41, 42, 43   >>
457 besök senaste veckan (207009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande