Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 63835 besök totalt |
Re:
Typ ryska fält ingenjörer.... ![]() _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
Re:
![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
Dock betydligt trevligare än att bilen bakom får sig en bensindusch i varje
vänstersväng ![]() _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Dags att uppdatera här lite kanske?
![]() har sen sist hunnit avverka både Kinnekulle och Anderstorp ![]() Kinnekulle Jag och Frapp körde upp redan dagen innan då vi hade 4.5 timme att köra så det hade blivit att köra tiiidigt på morgonen. vi packade med oss tälten och hoppades undvika regn ![]() På vägen upp mötte vi Lagnelov och Sebbe vid värnamo med Simons nya kärra som han varit och hämtat uppe i Stockholm ![]() väl uppe så hade frapp som är van tältare en liten utbildning för en novis som mig på tältuppsättning ![]() det regnade en del på natten, men vi hade flyt och vaknade till uppehåll, sen höll det uppe nästan hela dagen, det kom en stänk på eftermiddagen men den försvann lika fort som den kom ![]() Line-up ![]() Line-up ![]() frapp mekar ![]() ![]() frapp letar efter nåt? ![]() ![]() väl ute på banan hade jag riktigt flyt, jag har ju kört på kinnekulle 2 ggr innan så jag hittade runt ganska bra, första passet hamnade jag dessutom bakom en av instruktörerna och fick lite hjälp med att komma ihåg spårvalen. Ett antal M3 E36 och E46 fick se sig passerade, riktigt skoj med en bana där effekt inte hjälper så mkt ![]() Dock insåg man hur fort man kan köra när instruktörerna flög förbi ![]() dock fick jag lite problem mot slutet av dagen då bilen inte riktigt ville varva ut på start och mål rakan, vet inte om det kan bero på luft i bränslesystemet? det var lite mindre än halvtank, men jag har aldrig haft problem med det innan, och den dog inte märkbart, bara det att den inte ville varva ut riktigt. som tur var det på sista passet detta hände, och på vägen hem märktes det inte av något liknande igen? ![]() När dagen väl gick mot sitt slut så packade vi ner tälten och packade in däck och allt annat bråte som man kan behöva, sen var det bara långa timmar bakom ratten innan man var hemma. ![]() Anderstorp Inför Anderstorp så hade vissa uppdateringar gjorts. hade varit och hämtat en M3 bakre ljuddämpare i Vinslöv, dock inte i FartFabriken men självklart besökte man fabriken när man ändå var i närheten ![]() Jag fick även M3 sidokjolar på köpet, dock till en Sedan.. får se om dom hittar till bilen nån gång, dom döljer ju rosten iaf ![]() ![]() den gamla dämpare hade gjort sitt då det fanns stora rost hål lite överallt, dessutom hade fästena gjort sitt. Så här fint blev resultatet ![]() ![]() När man var klar med det så var det bara att tvätta bilen och sen en damsugning ![]() Då man har lite närmare till Anderstorp så var tanken att köra dit på morgonen, det började så där bra när jag försov mig en halvtimme.. ![]() men jag lyckades köra ikapp tiden och var ifatt Lagnelov och frapp i värnamo ![]() Väl framme vid banan så packades allt bråte ut och förberedde att slänga på r-däcken, dock var det blött på banan så jag beslöt mig för att köra första passet på gatdäcken, det var lite småhalt men kändes helt ok. Det började torka upp i spåret rätt snabbt. så till nästa pass bytte jag till r-däcken. Anderstorp är väl lite motsatsen till Kinnekulle, här saknar man verkligen lite mer effekt, men dom bankade långa kurvorna uppväger den lååånga rakan. jag hade ett par riktigta roliga fighter med lagnelov i hans nya M3a och som vanligt med frapp i hans 323 compact, riktigt skoj! ![]() ![]() Halt i blötan! ![]() R-däck på och torrt! ![]() Jag jagar Simon ![]() Team FartFabriken? ![]() Lite väl hård attack kanske? ![]() mot slutet av dagen så uppenbarade sig samma fenomen som sist på Kinnekulle, den vill inte varva ut på rakorna, jag märker ingenting i svängarna, utan bara ut på rakorna.. detta hände oxå precis efter tankmätaren asat sig under halvtank. funderar på om det kan vara bränslepumpen som kanske inte orkar med? den går på fullvarv nämligen? men den kanske ska låta så.. till Knutstorp tänkte jag ta med en Jeepdunk med bensin så jag kan prova att tanka lite snabbt och se så det inte är det som spökar... Som sist på kinnekulle så var det mot slutet på dagen så jag hann ju inte köra iväg och tanka, tyvärr så missade jag sista passet, men jag var rätt mör så det var inte hela världen. får hoppas att det är så enkelt som att fylla på lite bensin, det får tiden utvisa på knutan 4-5 Aug som är nästa träff som jag tänkt köra. Hoppas nån orkat läsa allt dravel ![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
Jag orkar i alla fall...
![]() Som vanligt imponerande framfart. ![]() Kommer det film också? |
||||||
I normala fall suger min torrt när jag närmar mig halv tank, först i långa svepande högern efter gamla start och mål men även på andra ställen. PÅ ringen minns jag att bilen betedde sig helt annorlunda och gick som på 5 cylindrar, svårt att förklara men det påminde inte alls om det fenomenet som uppstår på svenska banor.
Gissningsvis är det löst genom ett par olika alternativ. Halv tank Dubbla bränslepumpar tanka oftare kör långsammare OBs bara en gissning! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Såå, där fick du dig en härlig upplevelse ![]() ![]() Kul läsning/rapport Racetec förövrigt ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
tack för era snälla ord
![]() johan: nästa körning är ju på knutan så där kommer det ju gå långsammare för den banan har jag inte fått kläm på ännu ![]() ![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
På min E36 M3 så hade jag (som de flesta andra) problem med att det sög luft i långa snabba högersvängar där man kunde hålla fullgas länge, men precis som du själv beskriver så hackar ju motorn till och tappar ALL effekt i de fallen till skillnad mot hur ditt problem yttrar sig.
En fråga, startar bilen direkt när startmotorn börjar dra runt? Jag fick efter ett antal år med bilen plötsligt beteendet att från att ha startat direkt så tog det någon sekund eller så. Det låter ju kort det med men man märkte att det ändrat sig mot tidigare. Det felet berodde på bränslepumpen, den byttes och sen var det tillbaka som det var innan ![]() PS: Uj vad många trevliga personer man inte hinner snacka med på träffarna ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Igår hände oxå lite grejer, tro det eller ej!
Vi hade garageträff hos FartFabriken! ![]() Tyvärr saknade vi Sebbe som inte hade semester, men lagnelov och frapp var på plats iaf ![]() det var mest prat om ditt och datt men det mekades faktiskt lite oxå... lagnelov bytte bromsvätska på M3an (notera M-tillbehöret som håller upp huven) ![]() Sen hade han gjort sitt tyckte han.... ![]() ![]() och jag fick för mig att kopiera frapp ytterligare, han hade vänt på sina topplagringar så att han får mer caster.. och det tyckte jag verkade som ett lagom projekt! Innan ![]() efter ![]() det blir ju lite mindre camber på detta viset så jag satte brickor i fjäderbenets infästningar, mätte camber efter och det slutade på ungefär samma camber som innan ![]() ![]() Sen passade jag på att snygga till bromskylningen (som jag oxå kopierat från frapp) Nu går kylningen rakt in mot navet ![]() satte fast kopparna bättre mot fronten ![]() Nu ska det nog funka bättre Sen bjöd dom tillochmed på grillat, tro det eller ej! gott smakade det iaf med grillad korv! Tack till FartFabriken för en trevlig dag! ![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
Re:
hmm, måste nog gå ut och testa om den startar direkt.. det är inget som jag har märkt av men sånt kan man ju vänja vid sig utan att märka ![]() bränslepumpen låter verkligen mycket, men den kanske ska göra det, den låter inte illa men den viner rejält, samtidigt har den alltid gjort det vad jag kan komma ihåg... en annan sak jag funderar på är bränslefiltret, det har jag aldrig bytt, kan kanske vara det som strular? dock konstigt att det inte är konstant? på vägen hem både från kinnekulle och anderstorp så varvade den så fint som vanligt ![]() PS tack för input Magnus! ![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
Gott med lite kompis-meck! Ja, det är trevligt i Fartfabriken.
![]() Nu vet jag inte hur ändrad caster uppe i fjäderbenet påverkar, men jag fick erfara att när jag ändrade min caster med excentriska bärarmsbussningar så ändrade sig toe out ganska mycket till överdrivet sämre. Grymt slitage på insidan av däcken och nervös styrning. Jag tror dock att toe enbart påverkas om flyttar caster nere så att säga. Men något att kolla ha i bakhuvudet kanske? ![]() |
||||||
ja vi hade lite snack om det oxå, men kom fram till ungefär vad du kom fram till så att säga
![]() får ha lite koll på det som du säger... ![]() ja det e riktigt skoj att mecka lite ihopa, dessutom kanon med alla verktyg man kan låna fram och tillbaka, tar verktygen slut hemma i garaget får man ju åka och köpa verktyg, här finns det mesta att låna hos nån av tomtarna där ![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 63835 besök totalt |