Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Colway TRAXTAR???
3816 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Colway TRAXTAR???

Så annons i Bilsport-börsen om ett däck som åtminstone på papperet ser ut som ett intressant budget-alternativ. Colway har väl annars haft motorsportdäck i ungefär samma kategori som MaxSport, dvs regummerade rallydäck.

Colway TRAXSTAR lanseras som "....ett specialtillverkat däck för dig som vill köra på banan. Succé i Enland med Avon racinggummi..." eller "en dag på banan däck"

Finns i tex 225/45 R17 för 1175:- och 255/40 R17 för 1199:-. Ner till 205/55 &16 för 880:-

Gummiblandningen är ju en sak men man funderar ju vad det är för stommar och varken på http://www.hjulhandla.nu/ eller http://www.colwaytyres.co.uk/ hittar jag ngn djupare info. Samma mönster som CM3 på dessa siter.

Lite mer finns på http://www.retreaders.org.uk/news.htm

Nån som vet mer eller har erfarenhet av däcken?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Har mailat och ställt ovanstående frågor plus om det stämmer att däcket är e-märkt och om det finns olika gummiblandningar att välja bland. Återkommer.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Väntar med spänning :-)

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
E-märkt är det, görs på Michelin "high performace"-däcksstommar och det går att få i "medium soft" och "medium hard" gummiblandningar. Görs på beställning med ca 14 dgr lev. tid.

Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004

Pär Hansson skrev:
E-märkt är det, görs på Michelin "high performace"-däcksstommar och det går att få i "medium soft" och "medium hard" gummiblandningar. Görs på beställning med ca 14 dgr lev. tid.

Var beställer man lämpligast dem ifrån? och finns det någon svensk prislista?

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Citera
Olof
Borås
Här sen Feb 2003

Priserna är onekligen bra, men vad ska man jämföra däcken med? R-däck? Bra std-däck? Lågprisdäck?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Gatstomme... Då blir det kanske problem på tyngre bilar med att däcken viker sig om fästet i gummit är bra...

Nyfiken på att höra om någon testar dem iaf!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hittade väldigt lite info i Googles cache om Colway Traxtar (denna tråd var en av sex träffar )
Denna verkar lite intressant och nämner Colway Formula 2:
Citat:
for 205/50/15
Formula 2 £40.82 + vat ea (from the motorsport people & pretending I was trade)
Traktar £34.15 including the vat

however after asking about my application (200hp at front wheels, no lsd) he said i should go for the Formula 2's as they were a proper race tyre and that i should get them direct from the motorsport people.

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Gatstomme... Då blir det kanske problem på tyngre bilar med att däcken viker sig om fästet i gummit är bra...

Michelin Pilot Sport Cup har oxo "gatstomme" och dom funkar ju utmärkt på tunga bilar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

FSN skrev:
Magnus Thomé skrev:

Michelin Pilot Sport Cup har oxo "gatstomme" och dom funkar ju utmärkt på tunga bilar.

Är du helt säker ? Vilket gatdäck delar de stomme med?

Torslanda
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
FSN skrev:
Magnus Thomé skrev:

Är du helt säker ? Vilket gatdäck delar de stomme med?

Lite fegt och försiktigt säger jag:

Absolut inte säker men jag frågade Michelins representant (tror att han heter Joakim Jöncke) när han presenterade däcket för PCS och han sa att det var samma stomme som i gatdäcken (vet dock inte vilket).

Naturligtvis inget bevis för att det är gatstommar men så bra referens som man kan begära tycker jag. Det finns ju alltid ett visst utrymme för missförstånd, jag kanske skulle kolla med Michelin igen....

Hörby
Här sen Apr 2004

Colway Traxtar

Hej på er. Fick vetskap om att våra däck diskuterades på detta forum och tänkte jag skulle negagera mig så att ni kan få så mycket korrekta svar på frågorna som jag kan svara på.

Colway Traxtar är en garantiregummering som tillverkas på fabriken i England. Vi tillverkar däcken skräddarsydda till kunden 4 och 4. Tillverkar dem på exakt likadana stommar. företrädesvis Michelin men även andra High Performance stommar. Gummit vi använder till Traxtar är AVON RACING COMPOUND . Efter att däcken är tillverkade så kan vi datormässigt köra ner däcken mellan 7 - 4 mm mönsterdjup helt och hållet efter vad ni som kunder önskar så snacka om att det är skräddarsytt. Man räknar ungefär 1 ½ varv innan däcken når optimalt grepp. Däcken är E och DOT märkta så de är fullkomligt godkända för landsväg. Vi har dem i 48 dimensioner. Här är några prisexempel.
205/50 R15 850:-
205/55 R16 985:-
225/45 R17 1156:-
OBS alla priser är inklusive moms och frakt Däcken används bland annat av Porsche Challenge Cup i England. Ni får gärna ringa mig på 0415 - 109 90 om ni har eventuella frågor.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Re: Colway Traxtar

Colway Manager skrev:
Hej på er. Fick vetskap om att våra däck diskuterades på detta forum och tänkte jag skulle negagera mig så att ni kan få så mycket korrekta svar på frågorna som jag kan svara på.

Colway Traxtar är en garantiregummering som tillverkas på fabriken i England. Vi tillverkar däcken skräddarsydda till kunden 4 och 4. Tillverkar dem på exakt likadana stommar. företrädesvis Michelin men även andra High Performance stommar. Gummit vi använder till Traxtar är AVON RACING COMPOUND . Efter att däcken är tillverkade så kan vi datormässigt köra ner däcken mellan 7 - 4 mm mönsterdjup helt och hållet efter vad ni som kunder önskar så snacka om att det är skräddarsytt. Man räknar ungefär 1 ½ varv innan däcken når optimalt grepp. Däcken är E och DOT märkta så de är fullkomligt godkända för landsväg. Vi har dem i 48 dimensioner. Här är några prisexempel.
205/50 R15 850:-
205/55 R16 985:-
225/45 R17 1156:-
OBS alla priser är inklusive moms och frakt Däcken används bland annat av Porsche Challenge Cup i England. Ni får gärna ringa mig på 0415 - 109 90 om ni har eventuella frågor.

Jag trodde Porsche Callenge Cup i England körde på Michelin Pilot Sport Cup

Finns det några jämförande tester på däcket??

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Vad hände med dessa? De finns inte på Colways hemsida längre och jag antar att de utgått. Av ren nyfikenhet, var det nån som hann prova?

Citera
Däck för banåka
Colway TRAXTAR???
3816 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande