Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Understyrd 964 RS -92 (Konbana) | << 1, 2 2 besök senaste veckan (8498 totalt) |
Tror du inte att det är en träningssak då? Det är möjligt att jag har fel, men jag tvivlar på att man kan bli riktigt snabb utan att gå över gränsen lite då och då. Det är ju betydligt mindre dramatiskt vid konkörning än vid t.ex. banmöte med den hyfsat fina gatbilen. Träning med rejsbil är i regel inte heller så dramatiskt, men sker kanske inte i någon högre grad? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
om man nu absolut måste bända runt bilen i konbanan så är det ett tecken på att man eventuellt har lite taskig instyrning. Det brukar vara ok på snabbare banor, men i slalom är det förödande.
Man kan lösa problemet på två sätt. Antingen våldar man med bilen (ock sänker då gränsen för vad bilen kan prestera), eller så ändrar man krängare, fjädrar, höjder, dämpare, toe, camber, mm och gör så att bilen svänger själv, utan våld. Det var det jag menade med möjligheter i riktiga bilar kontra semesterstuge-transporter. / Jonas Jarlmark |
||
Intressant tråd.
Jag har gatdäck på min, 205:or fram och 255 bak, -3 grader camber fram och -2 bak. Den understyr också om man vill. Det är framförallt vid 180 graders svängar i låg fart om man är för ivrig med gasen och vändradien är snäv då diffbromsen hjälper till att tugga bilen i tangentens riktning. Annars är det lätt att reglera hur mycket det ska svänga med hjälp av mängden stödgas och turn-in och det känns som att det går på räls när det sitter. Vi får följa upp detta på nästa slalom. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Imorgon skickar jag bilen till Perrys Motor, undrar om det är dumt att hoppas få tillbaka den innan lördag. (kopplingsbyte och service)
Vore verkligen kul att köra på Malmby för att testa endel av detta. Annars får man ta det på nästa Tullinge. Daniel: Jag tror jag har -2 i camber fram och bak. Dock inte säker, kanske ska ringa Porsche Center och kolla vilka vinklar dom gjorde. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
Jag åkte förbi Perry häromdan.. Han verkade ha fullt upp, var förhållandevis många bilar hos honom. Perry själv åkte runt på sin gräsmatta med sin åkgräsklippare iförd mekoverall från Porsche. Samma klassiska motorljud i gräsklipparen som hans kundbilar.. _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag tycker det låter som att du inte borde ha problem med understyrningen om det inte är abuse.... 225:or fram brukar ju vara ett bra recept att få bett i framändan vid slalom. Men en sak jag kom att tänka på. Du kör väl R-däck? De som kör 911 med vissa r-däck har problem att få upp tempen vid slalomkörning och då är det säkert mycket lättare att få problem med understyrning. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Understyrd 964 RS -92 (Konbana) | << 1, 2 2 besök senaste veckan (8498 totalt) |