| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur tillverka special-del?
|
1273 besök totalt |
|
Hej Alla, jag har designat en enkel del i FreeCAD som jag skulle behöva få tillverkad i metall i ett (eller iaf mycket få) exemplar . Om möjligt och inte för dyrt gärna i ett hyfsat lätt material. Se delen nedan. Diametern är ca 50 mm, djup 5 mm. De inre hålen skall vara M4-gängade, de yttre ej gängade. Gängorna behöver vara hyfsat tåliga då det kommer att skruvas i och ur många gånger. Delen kommer också att via bultarna utsättas för en del kraft (delen kommer att rotera runt sitt centrum och byta riktning med ca 15 Nm kraft) Vet någon här om någon firma som kan göra ett sådant jobb åt mig, eller kan nåon här kanske göra det? Tack på förhand,
|
||
|
Det blir mycket lättare att tipsa om utförande om du skriver i klartext vad det skall användas till. Min erfarenhet är att gängor i "lätta" material inte är lämpliga för upprepade monteringar/demonteringar. Antingen helicoila från början eller montera pinnskruv är mitt förslag. Är det en adapter till en ratt eller rattstång?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Du kan få delen vattenskuren med riktigt bra tolerans om du kan spara filen i rätt format och sedan kontakta lämplig firma. Gänga kan du kanske göra själv. Håller med Guson om gängor i lätta material, Pinnbult, helicoil eller Wurths motsvarighet.
|
||
|
Rätt, det är en adapter som skall sitta på en rattstång!
Bra idéer där att sätta pinnbult eller liknande för att spara gängorna, det kan jag göra. Jag har fått kontakt med en kille som verkar kunna göra jobbet åt mig, men om ni har tips på firmor som kan göra sånthär vore det intressant att höra ändå. |
||
|
Jag Kan fixa sånna här jobb och en hel del andra jobb också om du är intresserad. Frakten på såna här små grejer är så lite att det blir nästan billigare att skicka sakerna än att du behöver åka till andra sidan stan för att hämta saken hos en verkstad.
|
||
|
Re:
Låter bra Robert, skall jag lägga på minnet! Vad skulle du mellan tummen och pekfingret ta för ett sådant här jobb? |
||
|
ska det bara göras en kanske 300kr om jag inte måste ta hem någon super legering av alu om du skulle vilja ha det.
Ska jag göra flera samtidigt blir det billigare för då är maskinerna redan riggade för jobbet. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1273 besök totalt |