| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa lösa plasthållare för kullager?
|
1553 besök totalt |
|
Jag har främre hjullager av typen med dubbla kullager med yttre bana i själva navet. Det gör att standardproceduren för dåligt lager är att köpa nytt nav för ca 1500-2000, mindre skoj. Den vedertagna metoden för att förlänga livet på dem är att göra rent och byta fett till ett högtempsfett (tex Redline CV2). Detta har fungerat bra i sju år för VF med service varje vinter. Men då har man alltid problemet med att pilla ur kulorna ur plasthållaren för att kunna plocka isär det och är man lite klantig eller har otur så spricker den .
När det händer så kan man antingen chansa att det fungerar tillräckligt bra ändå, plocka en hållare från ett dåligt nav (det kollapsar inte alltid totalt så de kan överleva) eller köpa ett nytt nav bara för att en liten plastgrunka gått sönder. Vet nån om dessa små plasthållare går att köpa separat?
Den delade är den som gick sönder tidigare idag och den hela är från ett äldre nav jag hade liggandes (de skiljer lite i design men fyller samma funktion). |
||
|
Sverull i gbg högg frågan direkt så svar kanske finns i morgon eller så (om det går att prångla ut såna här plasthållare öht, utan att köpa kompletta lager).
Kanske skulle man fundera på keramiska kulor samtidigt... |
||
|
Re:
Visst skulle det gå att få till ett nav med 100x4 med vettigare koniska rullager (så stor diameter som möjligt), men det är lite mer jobb än att byta fett lite då och då. Dessa håller för slickskörning om man ser efter dem lite då och då, så helkass är det inte (VF har jag hålit liv i sen 2005). Fick svar från Sverull idag: "Nej för h-vete, så gör man INTE, man köper nytt!" (vem skulle vilja ha sitt namn på fakturan för delar till hemmafixade lager när bilen sitter i bergväggen med slut hjullager) Som jag misstänkte
Är man äventyrlig så kanske... http://www.seekpart.com/company/2566 Undrar hur stort projekt det skulle vara att skaffa ett tusental
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1553 besök totalt |