Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 177, 178, 179 >> 40 besök idag (875605 totalt) |
Anderstorp med BMW CS på söndag, vi beslutade oss för att komma upp lite innan och stanna lite efter vi och en annan familj. Bilen blev dugligt redo för mossen under gårdagen, det enda som satte stopp för uppresan var en punktering på frugans bil men det löste vi på morgonen och 100:- fattigare kunde vi köra mot vårt mål för dagen som var Gnosjö ett grannområde till Anderstorp.
Resan upp gick strålande, ett kort stopp i Värnamo resulterade i att jag hörde något intressant, vips såg jag en 1M och fick för mig att det var Måns men det var självaste Z3janne som även han dyker upp under morgondagen. Stället vi hamnade på var alldeles underbart, en röd stuga med vita knutar mitt i skogen, lustigt nog var det MHF organisationens stuga vi hyrt och här finns massor av rolig patina från deras historia. Att det regnar lite störde inte oss alls. Kvällen flöt på och nåt glas vin och lite gott käk satt som en fläskläpp. Bilen lastades ur och det som är kvar hänger med till banan i morgon bitti, det blir en tvätt på plats och sedan är det dags för lite arbete med besiktningen av bilar, en trevlig sysselsättning där man får chansen att vara lite social och se alla läckra bilar. När tillfälle ges skall det väl bara vara att tuta och köra. Gällande diffen som är på översyn hos JMB Optimering ringde Magnus redan dagen efter oh berättade att han hade gått igenom hela diffen, det fanns INGA anmärkningar alls vilket både var en lättnad och ett mysterium, den tillfälliga komfortdiffen gör framfarten tyst och behaglig, att bilen drar 1.5 dl mindre soppa per mil gör inte ont alls! I nästa vecka blir det avhämtning och sedan skall den monteras igen, jag är liiiite lurig på detta då den tillfälliga diffen beter sig mycket trevligare och inte visar dessa symptom som den gamle. Näe ett glas läskeblask och sedan blir det lite skönhetssömn, det lär bli en lång dag imorrn och det skall köras så det står härliga till! /Vid pennan Johan S ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Mossen är nu avklarad, rapport kommer så fort jag har tid, bilen och föraren är i alla fall vid liv och hade en riktigt bra dag. Som jag tjatade om hela dagen på mossen så var det sjukt stor skillnad utan diffbromsen, det trodde jag sannerligen inte att det skulle vara men långa svarta streck ut ur kurvan alternativt att man körde på 3/4 gas var inte dom roligaste valen.
Lyckades göra en en 180 gradare med lite för heta däck och förare men i övrigt gick det helt smärtfritt under dagen. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag förstår din besvikelse ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Startkurva: Tycker du kan hålla i bilen längre, dvs svängen är "rak" en bit till ![]() En rattrörelse så skall bilen pricka apex på högerhjulet, vänster framhjul på ambulansutfarten och sen släpper du inte rattrörelsen förrän du skall ta vänstern innan NGK. Svårt att förklara, har tyvärr ingen film med både rattrörelse och "ute bild". NGK: Se film från M3 coupe ACS, där hittar jag nästan rätt själv ![]() Kvällsposten: Ja, lite mer fyrkantig sväng kan man nog beskriva det som. Jag personligen tycker det är bättre att dutta med vänsterbroms och få in bilen tight till höger över apex än att "missa" den med en halvmeter. Då kan du gå på gas innan apex och kan köra om i lithon. Svårt att beskriva i ord, jag visar dig gärna på Knutan i Augusti vad jag menar, så får du själv avgöra om du tycker det "makes sense" eller inte ![]() Lite "lek" film med M3 Coupe ACS på gatdäck och GT4. http://www.youtube.com/watch?v=sYs6Z Lite inkörningsfilm där du ser rattrörelser ca 2.20 in i filmen, visserligen en 1550kg tung bil på gatdäck, men jag försöker ändå hålla en hyfsad linje. http://www.youtube.com/watch?v=NMNtg ..också en nostalgilänk när jag åker 2 liters E30, mer "race spår" ![]() http://www.youtube.com/watch?v=mFMs3 Möjlighet till mer förarträning och "prova bil tid" för de som vill: http://forenadebilevent.se/forenade- _________________ Patrik Skoog |
||||
Nice Patrik! skall kika på detta när jag kommer till civilisationen, trevligt att du engagerar dig. Jobbade du som säljare? ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Såg av en slump att tråden genererat över 200000 klick, helt sanslöst duktigt gjort av mig att klicka så pass på min egen tråd
![]() Det som förvånar mig är alla smygisar som aldrig har synpunkter osv.. Jag har med åren insett att ni är rätt många, fortsätt gärna läs OCH kommentera. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
jo det stämmer, skall se om det går att reversera. EDIT: jag har backat bandet, kika om det ser bättre ut nu. Det kunde dock ta ett litet tag sa den. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag har bara provat sugkoppen en gång och då kändes den stabil och fin. Blir jäkligt coola klipp och skulle vara fränt att ha den där under ett race, även om det med all säkerhet aldrig skull släppas genom av domare och tekniker.
![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Dito! I den förra fick man en fingervisning om hur det kanske känns att köra onykter. Mini Cup-slingan ser ju kul ut. När man själv kanske har för lite pulver så blir det roligare när det svänger på raksträckorna också ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Anderstorp 2012 Bmw Sport Club
Träffen till ära hade familjen hyrt stuga i närheten av banan, det var ankomst redan på lördag eftermiddag och det kändes gött att vara på plats och slutföra bilen lite innan vi startade dagen. Vaknade upp lite väl tidigt i vanlig ordning så det blev ingen stress precis, vi var framme vid banan cirka en timme innan vi funkisar hade vårt möte. Det man möttes av var väl inte någon vacker syn precis. Regnet öste ner rätt bra och hela ytan vi hade i depån var belamrad med lastbilar motivlackerade och med massa lampor, till detta även drivor med ölburkar och annat festligt. Man undrade ett tag var tusan vi skulle ta vägen. Efter att ha kört runt lite i depån gick vi runt och hälsade på lite Cupfolk, det gäller att passa på nu för sedan är man inte speciellt social av sig. Regnet det fortsätter och det börjar bli dags för besiktning av gatbilarna, samtidigt börjar en del lastbilar att lämna området vilket verkar lovande. Besiktningen i sig flöt på bra utan några skandaler och det är ett ypperligt tillfälle att tjöta lite med folket och bråka med Audigubbarna vilket jag aldrig kommer att sluta med :- ) I slutet av besiktningen skulle jag låna ut min bil och då visade det sig att batteriet var slut, ett stort tack till Norrbaggen Skjoldhammer som hjälpte mig igång, bilen fick helt enkelt stå på tomgång under förarmötet och efter det höll det hela dagen och fortfarande. Mötet var i vanlig ordning av högsta klass inte minst tack vare Herr Regnell! Då regnet tyvärr inte vill ge upp så beslutar jag mig för att behålla gatdäcken på och byta först lite senare när det förhoppningsvis torkat upp lite. Så med andra ord är det dags att börja gasa! På med alla hjälmar, handskar och gud vet allt sedan rullar vi ut lite lätt nervös för det blöta som jag trots allt beslutat mig för att ratta runt i, förr stannade jag hellre vid sidan om och kikade på dom andra. Ganska snabbt konstaterar jag att det är redigt halt och lite lätt underhållande att ta sig fram i det blöta, diffbromsen är absolut inget jag saknar i det blöta utan det känns nästan lite skönt att inte ha den just nu. Även om jag tycker det är underhållande går det mycket långsamt, en del folk hade tydligen kollat mina transpondertider i depån och det var sannerligen inget att skryta med :- ) ![]() Så sakta avtar regnet och efter att cupisarna kört race 1 så har idealspåret en del torra fläckar, dessa växer med tiden och så sakta ökar farten, att köra i blött/torrt underlag var lite spännande även det men just inbromsningarna var lite spännande med ett hjul i det torra och ett i det blöta.. Avsaknaden av diffbromsen gör sig mer påmind, framförallt andra kurvan efter långa rakan ritar bilen långa svarta streck och utgångshastigheten blir låg. Till slut har det torkat upp så pass att det är läge för ett däcksbyte, gatdäcken börjar överhetta och greppet uteblir, sagt och gjort så kör jag in och byter däck samt styvar upp chassiet lite. 2 familjer med barn supportar mig och hejar på, stirrig som jag var så var jag lite avsnoppande och tyckte mig inte ha tid för tusen frågor, sorry folks det var inte meningen! Ut på banan igen och testa ut hur däckstryck och chassiet funkar, ganska snabbt överhettar däcken och jag gör en 180 gradare i Gislavedskurvan, lite lurigt ställe då man inte ser kommande bilar och flaggvakten visar inga tendenser att hjälpa till. Det blir snabbt in i depån och 2.6kg var lite väl mkt så ut med några hekto och snabbt ut igen, trodde jag.. Näe nu var passet slut och lite senare var det dags för Mini Cup, med andra ord blir det lite oprövat men det lär i alla fall funka bättre än tidigare. Så till slut är det då dags för Mini Cup, jag är lite nervös då soppan har gått ner mott mitten och jag vet att bilen suger torrt då på sina ställen. Jag hoppas dock klara mig ifrån detta problem. Det pirrar i ordentligt i magen men på ett härligt vis, jag har lite dålig koll på hur det går till men får klart för mig att vi börjar med 2 följa John varv och sedan går i depå för att starta på riktigt. Dom 2 varven känns ok och det var inte för tight mellan konerna vilket oroade mig en del, Emil i sin E21 snurrade framför mina ögon i Gislavedskurvan, på exakt samma ställe som jag själv snurrat lite tidigare. Nåja våra 2 varv var avklarade och det var dags att ställa upp för själva tävlingen. Jag hamnade någonstans i mitten bakom Måns i sin 1M och framför Emil i sin E21, 8 sekunder efter att Måns stuckit iväg i full fart var det min tur, vips var man iväg och väl ute på banan trycktes högerpedalen i botten! I vanlig ordning överkör jag lite och det blir någon form av trailbraking in i första partiet men ingen jag inte reder ut, övergången på mitten av rakan är fortfarande plaskblöt och här gällde det att ha ett ägg under gaspedalen minsann, trots detta spinner högerhjulet vackert men kontrollerat (säger vi i alla fall) efter ett varv känner jag att jag har kontakt med Måns och börjar så sakta ta in någon enstaka meter, ett tag har jag typ ett konparti emellan oss då jag överkör deluxe och tappar massor med fart på mitt misstag, vips är Måns borta. (6.40 in i filmen) Här får jag även visuell kontakt med en av dom 2 gröna M3 GT som deltager, bilen passeras smärtfritt och tack vare det är jag nu tätt bakom Måns igen. På start och målrakan har både jag och Måns fått hålla igen för framförvarande bil (Emil) men då Måns passerar Emil gör jag efter lite tvekan detsamma och nu gasar jag på så golvet buktar neråt. Tyvärr försvinner Måns iväg som skjuten ur en raket på rakan varje varv, imponerande bil den där plastraketen! Nåja det handlar ju inte om att passera bilar alls utan sätta ett snabbt varv och där måste jag nog taktiktänka mer i framtiden. På sista varvet sticker Viktor förbi mig och svänger in grymt mellan konerna, att Viktor var överlägsen alla idag rådde det ingen tvekan om, uppenbart är att bil och förare har koll på läget! Allt var nu över och vi samlades i depån och gick igenom körningen. Ett par saker att tänka på men i övrigt flöt allt på som tänkt och nu var det dags för att traska upp till Mr tidtagning och få våra resultat, jag var nöjd med min insats men hade ingen aning om placeringen. Ganska snabbt så kom det fram att Viktor piskat oss alla duktigt och att Frykfors vunnit "min" klass med nästan en sekund till tvåan som var jag själva. Totalfyra och tvåa i min klass för dagen kändes skoj och jag är klart nöjd med insatsen. Håller jag bara konerna schack på Knutan bör det gå rätt bra där också tycker jag. Diffbromsen hade gjort en del och kanske även utväxlingen vad vet jag, oavsett vilket kvittar det idag. Efter all stress och spänning kommer det att smaka gott med lite lunch, i år verkar det som team Funder står för servering av Thaimat vilket vida överstiger ARC normala servering. Efter att ha slängt i mig lite mat och snackat lite med Far o son Stålheim beger jag mig mot centrum för att tanka bilen, som vanligt suger den torrt efter gamla start o målrakan när tanken visar halv, en dag skall detta fixas men det är inget jag gör själv.. HJÄLP!! Min gamla tankstation har klappat igen och jag kör lite rundor innan jag hittar ett nytt place och vips är man tankad o glad :- ) Banan är nu i stort sett helt torr och jag styvar upp chassiet lite till, kollar däckstrycket och ser över hjulbultarna. Nu när farten börjar bli riktigt bra blir det extremt uppenbart att diffbromsen saknas, kurva 2 efter långa rakan och kurva 1 efter start och mål genererar hjulspinn deluxe och låååg utgångsfart, jag försöker vara lite återhållsam med gasen men det är inte min melodi och jag glömmer det lätt. Efter ett tag får jag kontakt med Jan Skjoldhammer i sin M5 preppade E28 (tror jag) Vi får en härlig stint med jämnt tempo, det märks att Jan har ett tydligt övertag på rakorna men lika tydligt att jag har ett övertag när det svänger, riktigt skoj var det i alla fall och vi gav varandra varsin tumme upp efteråt. Det är verkligen roligt att hitta någon jämbördig att köra med, inte för att tävla utan för att ha skoj och skoj hade vi det, skitskoj! I vanlig ordning håller jag ut även på eftermiddagens senare del och det fina med det är att man börjar hitta flytet och trafiken tunnas ut rejält, alla Audis står och ryker i depån och alla långväga kanske börjar tänka på hemfärden.. Jag beslutar mig trots allt för att lägga av 30 min innan dagens pass är slut då det är dags att tanka igen och jag orkar bara inte igen.. I vanlig ordning är man ganska mör mot eftermiddagen och att byta däck, samla ihop alla verktyg och annat man släpat med sig är segt, nåja till slut är det klart och det sista som kastas in är en påse med mina rediga bälten som jag glömt att montera inför dagen. Efter att ha tuggat lite med dom flesta och tackat för dagen så drar jag mig hemåt med längtan till något kallt i strupen och ett djur på grillen, redigt gött att bara ha 20km hem, hemfärden går genom skogen på slingriga vägar och framför oss ligger en trevlig M3 E36 från dagens träff och vi får en inspirerad färd i lagom tempo. Väl hemma lutar man sig tillbaka och inser att ännu en underbar träff med Bmw Sport Club är över, det har varit mycket lärorikt att köra bilen odiffat och det var skitskoj med Mini Cup och för övrigt lirade allt på som önskat. Tack till alla som engagerar sig under träffarna, en extra klapp på axeln till Herr Starkman som var Gatbilsgeneralspraktikant en roll jag tror han klarar av bra när det är dags trots sina unga år och osäkerhet i frågan. Jag konstaterade kallt att däcken har fått en hel del stryk i dag och hade det inte varit blött på förmiddagen så hade antagligen däcken varit skräp nu, vi får se om dom räcker en dag till men jakten på ersättare har påbörjats! Jag noterar även att skuffluckan är lite prickig av olja, vad det betyder vet jag inte riktigt men spisen jobbar ju hårt och det kanske inte är panik att den släpper lite olja då? Nästa träff blir knutan som är årets höjdpunkt i min kalender, underbar bana, härlig miljö och bra faciliteter. Det kommer att bli en redig höjdare i år. Vid ratten och pennan Johan Sjöström ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Nu är du fast i tävlingsträsket Sjöströmmarn
![]() Det är kul med lite extra puls, och spänning på en banträff. Även om vi bara tävlar för skojs skull så sitter ändå alla, och räknar poäng framåt säsongsavslutningen av någon anledning ![]() ![]() På Knutan får du vara favorit efter dina tiotusentals varv där ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Jo lite så är det väl, har man väl fått smak på det så...
Tiotusentals varv är det väl inte men tusen varv är nog inte helt omöjligt. Just nu har jag dock inga däck till knutan men det ordnar sig kanske. Ny video med mig bakom Jan Skjoldhammer, jag ser nu att det är mest i inbromsningen jag tar in, det känns som en styrka för mig i regel men jag vet att Jan även pratade om fading. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
![]() Som vanligt en väl skriven rapportering, alltid lika kul att läsa. ![]() |
||||
Kör helst oxå 98 men nu blev det vad som bjöds och det var som du säger en ST1 mack jag tanka på. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 177, 178, 179 >> 40 besök idag (875605 totalt) |