Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Rapport: Michelin Cup vs Toyo 888 vs Dunlop Direzza 03G | 2 besök senaste veckan (29825 totalt) |
Eftersom det inte var någon annan som testat däcken på samma bil, eller i alla fall inte skrivit om det.
Här kommer en ytterst subjektiv upplevelse av mina intryck efter att ha provat alla tre. Min bil är en helt normal Porsche 964 RS -92 som jag flitigt kör på trackdays här i Sverige och någon gång på Spa och Ringen. Fälgbredd fram är 8.5*18" och bak 10*18" till dessa sitter 225/40 respektive 265/35 däck Till bilen har jag även 17 tumsfälgar, fram 7.5*18, bak 9*18. Till dessa har jag 215/45 respektive 255/40 däck Upplevelsen kommer enbart att handla om hur bilen beter sig på svenska banor och i synnerhet Mantorp. När jag köpte bilen 2004 var den skodd med Michelin Cup på 18 tums fälgar och jag körde på det fram till 2007 då jag kände att jag behövde ett par däck för de dagar då det var lite blötare väder och jag inhandlade ett par toyo 888 till 17" tumsfälgar och har använt båda parallellt. I förra veckan fick jag leverans av Dunlop Direzza 03G som skall ersätta Michelin Cup däcken. Det är ju ganska väl dokumenterat att Michelin Cup däcken har bra grepp på torr asfalt och jag kan inte annat än att hålla med, det är också det däcket som jag har mest erfarenhet av på bilen och därför är det detta däcket jag jämför mot. Torrprestanda Michelin Cup 18" Jag startar på 1.8 bar runt om och landar på 2.1 respektive 2.3 bak på en normalvarm dag. Första varvet ut har jag mindre grepp innan däcket byggt värme. Greppet håller i länge inna det släpper med en snärt. Har man tur så hittar det tillbaka också då med ett rejält ryck. Däcket bromsar otroligt bra och är mycket stabilt i sidorörelser. Alla däck har en sweetspot där det fungerar som bäst under stintet och Michelindäcket håller i denna punkt under lång tid. Ur slitagesynpunkt så är detta däck mycket bra men problemet ur denna synvinkel för oss trackdayåkare är att mönsterdjupet är begränsat. Däcket avtar i grepp markant efter ett antal "heatcycler" men håller ändå bra grepp genom sin livstid Toyo R888 GG 17" Startar med kalltryck 1.9 bar runt om, landar på varmtryck 2.2 respektive 2.4 Bra grepp nästan direkt ut på banan och blir iofs bättre efter ett par kurvor och inbromsningar, överhettar lätt efter 7-8 varv. Sidostabiliteten känns svajig och det tar en tid innan man får förtroende för däcket. Ett långsammare däck än Michelin men när det släpper går det mjukt och lite klistrigt och är lätt att hämta hem. Personligen tycker jag att detta däck håller slitaget otroligt bra och har i stort sett samma grepp under sin livstid Dunlop Direzza 03G 18" Det här däcket bygger otroligt mycket lufttryck mellan varmt och kallt. Jag startar med 1.5 bar runt om och landar på 2.1 repektive 2.3. Dåligt grepp ut från depån men bygger på greppet efter ett varv. Jag hade svårt att bromsa ner farten utefter de refernspunkter jag hade sedan innan men märkte efter ett tag att jag även växlade tidigare och förstod att jag nu hade högre fart vid bromspunkten. Efter ett tag förstod jag att jag hade bättre fart ut ur kurvorna och förtroendet ökade. Det går att åka mycket fortare med detta däck genom kurvorna och det märks speciellt i de långa kurvorna på Mantorp. Sidostabiliteten känns lika bra som Michelin likaså bromsförmågan. Det släpper mjukt och fint och man har lätt att hämta hem ett bakhjulssläpp. Däcket verkar inte heller avta speciellt mycket i grepp efter ett antal varv, ungefär som Michelin. Jag har bara kört på Mantorp med detta däck och jag kan inte uttala mig om vare sig slitage eller hur det beter sig efter ett antal "heatcycles", detta måste givetvis följas upp under en längre tid. Våtprestanda Michelin Cup 18" Ett beprövat däck som har bra torrprestanda och funkar hyfsat så länge man har värme i däcken när det är blött på banan. Så fort temperaturen sjunker så försvinner greppet. Blir det stående vatten så planar däcket direkt även vid låga hastigheter. Toyo 888 GG 17" Fungerar mycket bra i vått underlag och trycker undan stående vatten bra man kan köra rundor runt bilar som har Michelin Cup däck monterade när det är vått och kallt. Dunlop Direzza 03G 18" Fäster bättre än Michelin när det är vått men inte alls så bra som Toyo däcken. När det står vatten skyfflar Dunlop däcken undan vattnet, grundfästet är fortfarande sämre än Toyo men bättre än Michelin. På Mantorp i helgen fick jag möjlighet att prova detta däck under torrt, vått och stående vatten. Dessutom fick jag möjligheten att direkt hoppa in i en Porsche med MPSC. Sammanfattning Som sagt så är detta en generell och ovetenskaplig uppfattning om de tre däcken. För min del så är Dunlop däcket en tydlig vinnare följt av Michelindäcket. Som allrounddäck tycker jag att Toyodäcket fungerar utmärkt. Edit: Ändrat pga stavfel _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Toyodäcken verkar ha en temptröskel där dom totalt smälter när den passeras. Under det verkar dom hålla bra, MPSC är stryktåligare vid samma tempo. Så har man tänkt pusha sina däck hårt och kanske inte har så mycket gummi i backen kontra vikt så kanske man kan få lite hållbarhetsproblem.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Vilken Gummiblandning och lufttryck har du kört på Cedric? Jag kan hålla med om sweetspoten men hållbarhetsproblemen känner jag inte igen. Mina däck har rullat tiotalet svenska banmöten, 1 gång på spa, 2 gånger på ringen plus en transport ner till Nurburg mestadels i farter runt 200 och har fortfarande bra mönster kvar.
_________________ Stefan Larsson |
||
Vanliga medium, dom gick ner till corden på 4 banmöten + kanske 2 konbanor. Däremot är det relativt lite gummi kontra vikt. 205/50 15" på ca 1230-1250kg startklar vikt. Trailbrejka och allmänt köra på gränsen klarade dom inte av, dessutom blev dom väldigt sladdriga i stommen när dom blev varma. Dock hade dom nog klarat 10 banmöten om jag trappade av lite på farten, när damen min kör så klarade dom sig väldigt fint.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jag håller med Cédric, jag åker med Toyo R888 285/30-18 bak och 265/35-18 GG fram.
Har kört en konbana på Gillige, ca 80mil gata, 6mil Kinnekulle (i 1.03-1.05tempo) & två dagar på Gotland ring (25mil i 1.38-1.40tempo). Mina framdäck kan klara en dag till på bana om jag vänder dom på fälgarna så jag får en ny fräsh utterkant. Bakdäcken klarar inte en dag till VB: Ganska jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret HB: Plattslitet från 1/5 innifrån till mitten VF: Hyfsat jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret, lite mer slitage ytterkant, här skulle lite mer camber säkert göra gott för slitagebilden. HF: Hyfsat jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret, lite mer slitage ytterkant, här skulle lite mer camber säkert göra gott för slitagebilden. Åker runt 2.5grader camber fram och 1.4 bak, original chassi (20k mil) och har haft 2.1bar varmtryck i däcken. R888 GG 285/30-18 bak och 265/35-18 fram. Gotland kändes väldigt hal så javisst man går och hasade en hel del på greppgränsen. Det enda som skulle få mig att välja trippelåttorna igen är om det skulle vara något tillfälligt oemotståndligt erbjudande eller så. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Intressantna och läsvärda synpunkter Anders. Jag instämmer (som de flesta) i det du skriver med resevration för att jag inte testat 888. Det är föv det enda r-däck jag inte testat.
Min personliga favvo är annars Kumho. Men det är med hänsyn till att Direzzorna är avsevärt dyrare. Vilket av dessa två däck som egentligen är snabbast vet jag inte? Det enda jag vet är att Kumho är skitsnabba (de kräver dock ett daltande med däckstrycket) och avsevärt snabbare är Yokkisarna jag nu har på. Men de har jag förhoppningsvis kört slut på efter Knutan - då blir det Kumho igen. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
OK då kör Cedrics flickvän fortare än vad jag gör . Annars har det något med vikt, camber, toe eller lufttryck att göra, kan det verkligen vara så enkelt? Jag har -3 camber fram och -2.5 bak och sliter absolut jämnt fram och bak. Jag har inte heller någon nämnvärd antydan till "Toyoslitaget". Jag sliter likaledes jämnt på Michelindäcken.
Nåväl, hursomhelst så verkar vi vara eniga på de andra punkterna. Kuhmodäcken verkar ha bra prestanda men jag har aldrig provat dom på min egen bil så en jämförelse haltar där. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Hej Rickard, Det är korrekt, det skiljer rejält mellan ett gammalt och ett nytt MPSC men som jag skriver kunde jag direkt testa mot en bil med bra MPSC på en bil som jag känner väldigt väl, jag känner också min bil rätt väl och vet vad den presterar efter att ha förbrukat ett antal omgångar MSPC. Jag tror inte tiden runt banan alltid är det enbart avgörande för en trackdayåkare utan användbarheten och känslan i hur det fungerar. Även om jag i detta tillfället inte tar tider kan jag ändå bilda mig, om än en subjektiv uppfattning , om hur det går t.ex i jämförelse med Vincent & co som du säkert känner. Men visst hur snabbt ett däck är eller inte kan man givetvis bara göra med klockan och vid samma tillfälle. Återigen detta är en ytterst generell och subjektiv beskrivning om hur jag upplevde däcket jämförelsevis mot de andra. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Ja perfekt hade varit att ha tillgång till alla däcken på samma dag , ...och en klocka! Men då får det bli i en annan bil än i min luftkylda tjugoåriga relik
Michelinen är sanslöst bra däck, men lite kass när det regnar så som allrounddäck för trackdayåkare vill jag framhävda direzzorna, å andra sidan behöver man ju inte tvinga sig ut på banan om det regnar, det behöver bara dom som har det här som yrke och då finns det förstås andra alternativ Intressant det här med hållbarhetens plus och minus på Toyo däcken. Vad beror det på att några av oss kör slut på däcken på två banmöten och andra får dom till att vara rätt länge. Jag har funderat lite grand på om det har med lufttryck och konserveringen av däcken att göra. Själv kör jag med högre lufttryck än i Michelinen och kör så många varv som däcken tåler, vilket oftast blir en 7-8 varv sedan kör jag in och låter dom vila innan jag går på igen. Givetvis lite kass att dom inte varar fler varv, och det är inte kul att behöva gå in när det är som roligast. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Tittade förresten lite närmre på mina Toyo däck och visst har jag också antydan till det klassiska vecket 1/3 del in.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Har provat lite olika däck genom åren. När det gäller 888 så tror jag du tjänar på att gå ned i tryck lite, vilket gör att risken för överhettning är mindre. Jag har allti hållt mig kring 2 bar som varmtryck och då kunnat nöta betydligt fler varv.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Jag körde med R888 och sedan MPSC på min senaste bil, en Porsche 944 S2 med vikt strax under 1400 kg och ganska vasst chassi och hjulvinklar. Min upplevelse är också att R888 är snällare, samt att de överhettar lätt, vilket får till följd att stommen blir mjuk och känslan diffus. Greppet i MPSC känns som sagt högre, men den största fördelen var den styva stommen. När R888 blir överhettat upplever även jag att slitaget drar iväg ganska markant, vilket det inte gör på MPSC. Man får också det karaktäristiska "Toyoslitaget", som borde ha med en mjuk slitbana att göra. Om man överhettar däcken eller inte tror jag beror bland annat på däckbredd/vikt och framförallt om man överkör eller huruvida man tar ut de sista 10 procenten av däckets grepp. Om man verkligen använder däcket hela vägen runt greppcirkeln och pressar det för bästa varvtid, så bygger det värme. Jag upplevde att om jag backade från 1.10 till 1.11 på Knutstorp, så höll däckstempen nere betydligt längre.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Dags att summera lite efter att ha kört upp 03G däcken.
Har inte kört en meter i år, och däcken har inte slitits under vintern :-) Med fog kan jag säga att 03G däcken är dom som varat minst varv på våra svenska banor. Känslan i däcken är däremot bra, lätt att köra på gränsen då man känner när greppet håller på,att förloras och kan ligga kvar på den gränsen och balansera. MSCP är mer giftiga och släpper med snäpp. Regnegenskaperna är helt ok och bättre än MSPC, men definitivt inte så bra som Toyodäcken. Viket däck kommer jag att köpa nästa gång? Förmodligen MSPC, men är lite sugen att prova V70A. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Gott med lite breda sulor! Själv har jag kört 03G däcken och håller med om att de inte håller så länge. däremot har de betydligt bättre väghållning än MSCP. Ännu bättre är dock Toyodäcken http://www.dack-online.com/dack/toyo/108. Framförallt i regn är de överlägsna.
Har fyndat mig några Toyo PROXES R888 305/30 som ska på fram i vår! _________________ Stefan Johansson |
||
Däck för banåka Rapport: Michelin Cup vs Toyo 888 vs Dunlop Direzza 03G | 2 besök senaste veckan (29825 totalt) |