| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
opel astra frågor
|
664 besök totalt |
|
opel astra frågor
hej.. har en opel astra som vi kjör lite bana med.nu funderar vi på at bygga om denna för at köra långlopp med och har en del frågor finns det andra vekselådor en den orginala 16 ventils lådan som man kan använda den vi har blir lite högt vekslad då vi inte har så mycket effekt kan man byta till en 16 v motor utan at byta hela bilen sitter en 8 ventilare i nu finns det någon anna styrveksel som är lite kortare at byta till ,eller måste man bygga om den som sitter där(hinner inte at svänga i blandt då det blir så mycket rattande) hoppas detta inte blir for svåra frågor tacksam om tipps till andra som har likadana bilar mvh jon fordal
_________________ jon arne fordal |
||||
|
Re: opel astra frågor
Häpp, till att börja med lita inte på det jag har skrivit längre ner...
Titta in på Opelsportclub.com för där finns experterna som kan svara på dina frågor i sömnen.
F28 från Calibra Turbo är 6-växlad, de 5 första växlarna har jag för mig är lite lägre än de på F20 (fast är det en 8v sitter det väl en F16 i?). Sen finns ju även drev att köpa om man vill byta till vad man vill, även diffarna har olika utväxlingar.
Jag har ju satt en C20XE i en Påffe 944, så det borde inte var så svårt...
Jag tror att allt passar rent fysiskt, det man behöver ta en titt på är elen (har för mig det skiljer lite i kontaktstycket till bilens el) och om sen vågar jag inte svära på hur det är med kopplingen (finns två olika svänghjul på C20XE). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
opel astra frågor
|
664 besök totalt |