Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Går det att "regga in" en JTCC-bil så den även blir gatreg?
1086 besök totalt
Infectious
Stockholm
Här sen Jun 2011

Trådstartare
Går det att "regga in" en JTCC-bil så den även b

Hoppas det är ok att ställa denna fråga då jag funderar på att köpa en JTCC-bil att vidareutveckla främst för bankörning och inte hittar en lämpligare forumdel!

Det handlar om en JTCC Fiesta med fullbur, annan fjädring osv då såklart, bilen har redan ett svenskt regnr men det står "förreg".

Så om det nu går, vad behöver man för intyg för bur, fjädring, motor osv för att kunna ta med att sånt i regbeviset? Det är en 2005 vad jag förstått så frågan är hur det blir med utbytt fjädring och sånt bilen har som den står?

Skulle det innebära att man får med "motor ändrad" eller är de förändringar man gjort för JTCC för lite för det? Vet inte om man gör så mkt alls med motorn i JTCC?

Mvh Olle

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Lurig fråga...ellr snarare kanske svår att svara exakt på.

Om bilen har regnr men inte är tagen i trafik, så blir det en bedömningsfråga. Som parallell har jag de senaste åren SFRO-besiktat några gamla amatörbyggen, förregade på 1980-talet, och de har fått behålla sin årsmodell såvitt jag vet.

Alltså skulle det kunna funka att väcka liv i den som 2005 års modell. Problemet är ändringarna som gjorts - eftersom det inte klassar in som ombyggt fordon måste du ordna intyg på att de uppfyller kraven för 2005 års modell - och då är buren det svåraste. Jag tror inte du kommer igenom som vanlig gatbil, det skulle eventuelllt vara som rallybil men det ger ju inga större möjligheter att bruka bilen på gata.

Min rekommendation skulle vara att räkna med att bilen får hålla sig på bana även framöver.

Gustaf

Citera
Infectious
Stockholm
Här sen Jun 2011

Trådstartare
Tack för info, och självklart bör en JTCC-bil hålla sig på banan men det var en intressant tanke i alla fall.

Har nu köpt en M3 E36 som är godkänd med bur, annat chassi osv som passar bättre till lite gatkörning och banträffar!

Går det att "regga in" en JTCC-bil så den även blir gatreg?
1086 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande