Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Banbil/gatbil för en nybörjare!
1 besök senaste veckan (5436 totalt)
Migliore
Uppsala
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej alla rejsingfrälsta!

Jag var nere på ringen för ca 2 år sedan, och fick den stora äran att prova en väns gt3a.
Jag blev såklart helt såld! Nästan så att man funderar på att byta karriär

Nu har jag lite mer tid och möjlighet att ta tag i detta, eller i alla fall starta en hobby!
Som sagt, jag är nybörjare och hade inte tänkt mig att hoppa in i en mördarbil på direkten.

Budget ca 30-50k
Vilken bil ska man ha i grunden, funderar på en e30 318is, men hittar inte spec många.
Vill helst att den skall vara laglig på allmän väg , så man kan ta sig till och från banan.
Vet ni någon bra sida där man kan hitta delar till rimliga priser?
Billig i drift!

Ni har säkert en hel drös med andra viktiga punkter, så all hjälp är guld värt!

Har tillgång till garage, så det är väl bara att hitta rätt bil och köra på!


MVH

Björn

_________________
Björn Nordström
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8039



Miata?
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Alfa Romeo?

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Corsan i min signatur är till salu, reggad som ombyggt fordon så fullt gatlegal. 860kg/165-170hk så den rör på sig bra

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det man bör tänka på är kostnaden efter köpet. Finns det billiga delar, raceprylar, däckstorlek osv. Du kan ju köpa en Porsche Boxter i england för det priset men innan den är kul på banan har den kostat många pengar.

Fundera liten lätt, golf GTI, Peugeot, BMW 318is är bra alternativ.

Själv åker jag för närvarande Alfa 156 V6. En vän köpte en lika dan sunkig för 10.000:-, bytte diverse bussningar mm och monterade ett Bilstein Coloverkitt som köptes via Sellholm (som bytte fjädrar och någon ventil i dämparna) så blev bilen riktigt kul!

Bara lite tankar och ideer!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



När jag såg trådnamnet tänkte jag skriva 318iS E30 men det hade du ju listat ut själv. Som Björn skriver är det mycket att tänka, en sak man absolut behöver överväga är hur mycket möjlighet finns det at köra bana? De flesta klubbar är (tyvärr) märkesbundna. Påsse och BMW kör mest i landet. Det finns oberoende klubbar/sammanslutningar men då kostar ofta en större slant.

www.bmwsc.com

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Lotus Elise - billig i drift!
Mazda RX7
Honda S2000
BMW M3 E36
Porsche 944
Toyota MR2 från mitten av 90-talet, billiga som RHD i England.

Brainstormar lite...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Fejlep skrev:
Lotus Elise - billig i drift!
Mazda RX7
Honda S2000
BMW M3 E36
Porsche 944
Toyota MR2 från mitten av 90-talet, billiga som RHD i England.

Brainstormar lite...


Är inne på detta med. Rx8or ges bort i england.. Kanske kan du tänka dig en sån? 50/50 viktbalans, hyggligt med HK och fantastiskt chassi. S2000 är också en kanonbil med skottsäker motor som är billig i England. Mitt tips är att du inte behöver vara rädd för att sitta på fel sida.. I ditt fall får du såpass mycket mer bil för pengarna att åka bana för

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8039



Köp en billig pålitlig bil som ger dig många varv per krona. Antal varv du kör är vad som gör dig till en bättre förare oavsett om det är med 115, 150 eller 200 hk. Tycker du det är roligt kan du alltid uppgradera senare och då har du en bättre idé om vad du vill prioritera. Skulle du tycka att bankörning kanske inte är din grej så sitter du inte med en bil som är svår att bli av med.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Högerstyrda bilar kostar hälften i uk. Säg till om du vill ha hjälp att importera.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Jag skulle säga RX-8 från England, mycket bil för pengarna. Och så kan det ju vara ganska skönt att köra till och från banorna i något som är lite modernare

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Vad jag borde sagt var: köp min mr2a https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82257&highlight=

Mycket trevlig bil, både på banan och till vardags.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Om du skulle bli intresserad av en Rx8 är du välkommen att registrera dig på wankelregistret.se. Många bra killar som gärna hjälper dig om du har några frågor

Finns jättemånga bra bilar där ute som är kanon på bana. Jag har, trots att jag kör rx8, alltid varit väldigt svag för S2000. Varför inte köpa en sån, som du samtidigt kan njuta av som sommarbil när det är bra väder? Bara att cabba ner och njuta

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Banbil/gatbil för en nybörjare!
1 besök senaste veckan (5436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande