Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
köra bana med M+S däck. dåligt?
1533 besök totalt
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
köra bana med M+S däck. dåligt?

Hej!

Vad är nackdelarna med att köra bana med M+S däck? sämre grepp?

Har nämligen ett par fälgar som ligger i garaget med M+S däck, tänkte om man ska köra upp däcken på dom!

mvh//

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Jag har faktiskt kört på ringen med M+S i en Audi A3 1.9 TDI. Fråga inte varför. Erfarenheten är att man kan ha kul och åka rätt fort på den banan med sådana däck. Vi lyckades åka under 10 minuter BTG, men det känns rätt obehagligt efter ett tag. De första kurvorna är greppet bara halvdåligt, för att sedan övergå till att bli närmast obefintligt i slutet av varvet. När man kom ut på gatan och körde långsamt kunde man fortfarande tydligt känna hur däcken släppte. Om något så blir det en väldigt snäll greppkurva. Fast det är ju alltså aldrig någon greppeak... På svenska banor skulle jag inte rekommendera det, eftersom de generellt är mycket krokigare än ringen. Det blir egentligen aldrig någon kylning för däcken. En rolig grej är att vi trodde att det skulle gå att hälla däcken av fälgen efter ett par varv, men resultatet blev att de i princip inte slets alls, beroende på att ytan blir oljigt hal och på något vis glider ovanpå. I det hela var det en mycket lustig upplevelse att köra på vinterdäck!

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Max skrev:
Jag har faktiskt kört på ringen med M+S i en Audi A3 1.9 TDI. Fråga inte varför. Erfarenheten är att man kan ha kul och åka rätt fort på den banan med sådana däck. Vi lyckades åka under 10 minuter BTG, men det känns rätt obehagligt efter ett tag. De första kurvorna är greppet bara halvdåligt, för att sedan övergå till att bli närmast obefintligt i slutet av varvet. När man kom ut på gatan och körde långsamt kunde man fortfarande tydligt känna hur däcken släppte. Om något så blir det en väldigt snäll greppkurva. Fast det är ju alltså aldrig någon greppeak... På svenska banor skulle jag inte rekommendera det, eftersom de generellt är mycket krokigare än ringen. Det blir egentligen aldrig någon kylning för däcken. En rolig grej är att vi trodde att det skulle gå att hälla däcken av fälgen efter ett par varv, men resultatet blev att de i princip inte slets alls, beroende på att ytan blir oljigt hal och på något vis glider ovanpå. I det hela var det en mycket lustig upplevelse att köra på vinterdäck!

Nu ska vi inte vara så modesta, det var faktiskt en 2.0TDI "sportback", frustande monster på 140 hästar och 1600kg+, lämpligt nog var det 30C i luften. Helt sjukt att däcken höll för vårt smiskande, det är nog med råge det halaste jag kört på, men det var en nyttig upplevelse, det var lätt att ligga och åla på gränsen. "lilla karusellen" i slutet var underbart, kasta sig ner och sen glider bilen ur som om man klämt en tvål På en svensk bana där det finns många långsamma kurvor tror jag det hade understyrt något kopiöst, i snabba kurvorna på ringen gick det lätt att balansera ut bilen. Så testa på egen risk

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005

Har testat x2

Sturup - April (2008?) kallt som tusan, funkade thumbs up

Gelleråsen - 15 Okt 2011 - frost på morgonen, funkade thumbs down

Jag kör iofs med 90hk under huven, väghållning och bromsar kom först

Citera
Däck för banåka