Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gängpaj och trasig insatsgänga i kamaxelöverfall
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9626 totalt)
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare

Så, idag var jag ute i verkstan och tänkte skruva på toppen på motorn.
Tyvärr hade jag inte tänkt mig för tidigare utan dragit dit kamaxlarna, så dessa var jag tvungen att demontera igen för att kunna komma åt.

Då hittade jag något mindre roligt.
För lite mer än ett år sen införskaffade jag denna topp efter att min gamla blivit utdömd av renoveraren, det var helt enkelt billigare och smidigare att skaffa en ny.
Glad ihågen införskaffades denna och lämnades bort på kontroll. Tyvärr var även denna lite trist, men inte alls som den gamla, så den renoverades.
När jag senare plockade ihop den igen så insåg jag att gängorna var totalslut vid ett av kamaxelöverfallen, det satt t.om. kvar en bit av en gammal skruv däri.

Så, jag lämnade bort toppen till en mekanisk verkstad som drog ur skruven, borrade upp hålet och satte i en helicoil. Han var själv lite osäker på lösningen och bad mig vara försiktig när jag drog i skruven, vilket jag försökte med.

Idag skruvade jag som sagt bort kammarna och upptäckte då att helicoilen som satt där dels hade följt med upp, dels inte såg så fin ut längre.

Bilder:

Även om man skulle kapa av den i höjd med toppen så räcker det inte riktigt, då den ska vara lite försänkt, eller så är i alla fall de övriga gängorna.

Det kanske bara är att försöka skruva ur den och trycka i en ny, men tänkte att det var bäst att höra efter här först.

Om det kan tänkas behövas mer än så, så känner jag mig inte tillräckligt kaxig på att syssla med sånt här i en så känslig del, så jag tänkte höra om någon känner till någon vettig mekanisk verkstad/topprenoverare i Stockholmsområdet som kan tänkas ha öppet och kan hjälpa till även i dessa semestertider. I värsta fall får jag väl vänta, men hade varit skönt att äntligen bli klar med motorn och hänga i den.

Alternativt om det finns någon trevlig Rejsian som kan tänka sig att titta på det.

Tack på förhand!

P.S. Jag vet att man egentligen borde/ska ha en tråd om bilen, men då jag skruvar så otroligt långsamt (det var över tre år sen jag körde den senast :P) så har jag inte brytt mig om det. Men i värsta fall får jag väl lägga upp en tråd som i princip aldrig uppdateras, antar jag.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Den gamla måste ur.
Finns det plats att sätta en pin-bult med mutter istället ? Så du slipper låsa det igen .

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Den gamla måste ur.
Finns det plats att sätta en pin-bult med mutter istället ? Så du slipper låsa det igen .

Det gör det nog, jag tror att det är hyfsad frigång till kåpan men jag har inte försökt mäta.

Skulle i och för sig kunna försöka att skruva ur den den gamla helicoilen och återkomma, skadan är ju redan gjord. Har för mig att det inte direkt var vackert där nere och att det var lite semisvårt att få den att sitta, därav varningen.

De behöver inte dras så hårt heller, 12 Nm enligt manualen.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Mikael Svantesson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Den gamla måste ur.

Det gör det nog, jag tror att det är hyfsad frigång till kåpan men jag har inte försökt mäta.

Skulle i och för sig kunna försöka att skruva ur den den gamla helicoilen och återkomma, skadan är ju redan gjord. Har för mig att det inte direkt var vackert där nere och att det var lite semisvårt att få den att sitta, därav varningen.

De behöver inte dras så hårt heller, 12 Nm enligt manualen.

Fördelen med ny gänga och pinbult är ju att du kan limma skiten i botten.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är du säker på Helicoil Gänginsatsen ser lite för fyrkantig ut, kan iofs bero på fotovinkel etc.

Men en ny insatsgänga i hålet, på med loctite och en pinnskruv så är det ok sen, gör rent från olja först bara (känns som om jag sparkar in en öppen dör med den sista passusen )

Helicoil har dessutom en variant på insatsgänga som har typ ett z mitt i, självlåsande och funkar skitbra.
Finns också nåt de kallar twincerts, dvs du kan rädda en kvaddad helicoilinsats med två reparationsgängor, kräver godstjocklek förståss, det räddade ett motorfäste till min gamla A-kart en gång.

Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Är du säker på Helicoil Gänginsatsen ser lite för fyrkantig ut, kan iofs bero på fotovinkel etc.

Men en ny insatsgänga i hålet, på med loctite och en pinnskruv så är det ok sen, gör rent från olja först bara (känns som om jag sparkar in en öppen dör med den sista passusen )

Helicoil har dessutom en variant på insatsgänga som har typ ett z mitt i, självlåsande och funkar skitbra.
Finns också nåt de kallar twincerts, dvs du kan rädda en kvaddad helicoilinsats med två reparationsgängor, kräver godstjocklek förståss, det räddade ett motorfäste till min gamla A-kart en gång.

Inte säker, har felaktigen fått "helicoil" inbankat i huvudet som universalord för insatsgänga.

Vart hittar man lämpligt material till pinnbult då?
Misstänker att det inte finns lämpliga i färdig storlek...

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Gängstång är lika hårt som gammalt TOY
Sifverts lär väl ha eller så kollar du på gamla volvotoppar till exempel, de som sitter vid insug resp avgassidan, M8 men om det är rätt längd vete fn.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

steffe skrev:

Jag citerar MaZ och mig själv från en annan tråd;

Anton Lillsund skrev:
MaZ skrev:
M6 gängstång, är det inte nästan alltid 4.8? Provat med att ta en vanlig M6 skruv och bygga på, dvs 8.8?

Normalt sett har grovgängad metrisk stång en färgmarkering i änden för att indikera hållfasthet.
Omärkt - 4.8
Gul - 8.8
Vit - 10.9
Röd- RF A4 50-70
Orange - RF A4 80
Grön - RF A2 70

Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Sifverts lär väl ha eller så kollar du på gamla volvotoppar till exempel, de som sitter vid insug resp avgassidan, M8 men om det är rätt längd vete fn.

Tyvärr lyckas inte min hjärna stoppa in något lämpligt substitut för "TOY", så jag får nog tyvärr be om klargörande angånde gängstång. :P
Dvs är vanlig gängstång tillräckligt?

Detta är nog M6, skulle jag tro.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Mikael Svantesson skrev:

Kort sagt, nej.
Vad som är tillräckligt bra beror på vad som sitter där original och hur mycket det förbandet belastas.

Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Mikael Svantesson skrev:

Kort sagt, nej.
Vad som är tillräckligt bra beror på vad som sitter där original och hur mycket det förbandet belastas.

Misstänkte det, lät lite för bra för att vara sant.
Ingen aning om vad det är för material i orginalskruvarna tyvärr. =/

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Re:

Mikael Svantesson skrev:

Tyvärr lyckas inte min hjärna stoppa in något lämpligt substitut för "TOY", så jag får nog tyvärr be om

TOY = gammalt varumärke för tuggummi

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Mikael Svantesson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Mikael Svantesson skrev:

Kort sagt, nej.

Utan att ha räknat mer än ett ytterst kort överslag på det så säger jag att det är 10.9-skruvar som sitter där som original.
Har du ingen skruv du kan titta på? Den borde vara märkt med hållfasthet på skallen.

Sen borde du starta en tråd om bilen/projektet. Då hade vi tex vetat vad det är för motor det är frågan om...
Så starta en projekttråd och uppdatera när du känner för det. thumbs up

Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Mikael Svantesson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Mikael Svantesson skrev:

Kort sagt, nej.

Utan att ha räknat mer än ett ytterst kort överslag på det så säger jag att det är 10.9-skruvar som sitter där som original.
Har du ingen skruv du kan titta på? Den borde vara märkt med hållfasthet på skallen.

Sen borde du starta en tråd om bilen/projektet. Då hade vi tex vetat vad det är för motor det är frågan om...
Så starta en projekttråd och uppdatera när du känner för det. thumbs up

Hittade någonting om "grade 9" i verkstadsmanualen, hur det nu översätts till ovan nämnda siffror.

Jo, ju mer jag tänker på det, ju mer lämpligt är det att skapa en tråd, även om den kommer uppdateras sällan. Kanske fungerar som lite extra motivation dessutom.

Det är en CA18DET från Nissan för övrigt, de som sitter i första generationen 200SX.

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

när vi råkar dra i en helicoil lite tokigt på jobet så är det bara att greppa översta varvet med en tång å dra rakt upp i bultens riktning så kommer den ut så fint utan att skada gängor.

det finns ju fina helicoils med låsning just för att undvika att den skruvar ur sej. finns en miljon olika applikationer att andvända sej av,så du ska inte behöva gängstång

dessvärre har jag semester några veckor annars hade jag kunnat hjälpa dej

vi handlar ifrån colly i akalla, ring å hör med dom ifall det går att komma dit som privatperson

. Colly Company AB | www.colly.se
08 - 703 01 00
Raseborgsg. 9
164 74 KISTA

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
svarvis
sundsvall
Här sen Jul 2012

hej. kan kanskje klargöra lite på dina frågor.
om du vill eller behöver pinnbult kan du kopa unbrakos insex bult med 10 .9 eller 12.9 kvalite.köp längre en du behöver och kapa av til önskad längd gänga sedan med den gänga som du behöver.
sedan till hellicoil eller lösgängor som det brukar kallas,gör som föregående skriver,ta en tång och dra gängorna ur hålet,sedan skall gängan gå ca en gängstigning under planet efter du har monterat denna.du kan köpa gänginsatserna av mig om du inte får tag i dom på annat vis.ange bara viken gånga och hur lång den skall vara.men kan klippa av den med en avbitare om den är for lång.

mvh jon fordal
behöver du mera hjälp e det bara at ringa
070-4068404

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag har bättre erfarenhet av timersert (solid insatsgänga) än fjädervarianten. Speciellt om i applikationer likt denna.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Timesert! Helicoil är sådär. Timesert i alutopp håller bättre än original (fick tyvärr erfara detta när jag plockade bort headersen från min luftkylda Porschemotor och mer än hälften av gängor var trasiga).

Vimmerby
Här sen Mar 2008

Alla insatsgängor bör vara starkare än originalgängan, urspringligen skapades dom ju för att ge starkare gängor utan att behöva använda grövre (och därmed tyngre) skruvar på flygplan. Hade detdär varit en gammal flygplansmotor hade vartenda skruvhål i aluminium haft en insatsgänga redan från fabrik.

Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Så ni röstar för att titta på timesert och då antagligen slippa pinnbult?
Det vore inte helt dumt, tycker om att hålla "skruvlösningar" så orginal som möjligt på bilen.

Någon som har koll på hur mycket ett litet timesert-set kostar hos Würth (eller någon annanstans i Sverige)?
Ska höra med garagegrannarna som har allt möjligt liggandes och se om de har något, annars åker jag väl på att köpa.

Tack återigen, jag är mer än tacksam för alla tips jag kan få!

EDIT: Angående insatsgängor så har jag en sats från Biltema liggandes, men vet inte hur de är för detta ändamål. Hade väl tänkt nyttja dem för lite mindre kinkiga grejer i första hand.

Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Mange K skrev:
när vi råkar dra i en helicoil lite tokigt på jobet så är det bara att greppa översta varvet med en tång å dra rakt upp i bultens riktning så kommer den ut så fint utan att skada gängor.

det finns ju fina helicoils med låsning just för att undvika att den skruvar ur sej. finns en miljon olika applikationer att andvända sej av,så du ska inte behöva gängstång

dessvärre har jag semester några veckor annars hade jag kunnat hjälpa dej

vi handlar ifrån colly i akalla, ring å hör med dom ifall det går att komma dit som privatperson

. Colly Company AB | www.colly.se
08 - 703 01 00
Raseborgsg. 9
164 74 KISTA

Någon anledning till att inte försöka skruva ur gängan? Känns som det finns mindre risk att ha sönder gängorna än att dra ut den?

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande