| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
var köpa bra motorkuddar? +tips vid bygge av fästen
|
18796 besök totalt |
|
det ska bli en kraftigare ram runt motorn ! sen blir det ordetliga kuddar till motor och låda
men det svåra är att veta hur hårda motor/låda kudarna ska vara
och orginal kudarna är lite dyra plus att dom verkar lite mjuka tycker jag! så då verkar det bätre att köpa hårda direkt iställeför att göra orginal styvare!(har inga orginal ligande!) ska nu fara och se om vad dom tar för dom där valmnet kuddarna! så får vi se vad dom säger! _________________ jonny strand |
||||||
|
Re:
Veckans trådlyft.
De verkar inte finnas kvar på igmab längre.
Jag är på jakt efter så kallade valpkuddar att ha som motorfästen alltså. Var hittar man dessa nu för tiden? Gärna via nätet (eller över disk i Lund )
EDIT: denna alltså;
|
||||||
|
När det gäller motorkuddar så fungerar de på bilden bra som dämpare, skillnaden mot orginal motorgummin
är att dessa har en omslutande stål konstruktion eller genomgående isolerad bult som håller motorn vid en eventuell rundslagning där vulkningen kan tappa sitt grepp. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Det håller jag med om, men jag utgick från att dessa kuddarna klassades som säkra med tanke på att de används i Volvos Valp, diverse Valmet-maskiner osv som motorkuddar. Det är alltså inte en maskinfot eller vad de nu heter, utan jag förutsätter att den är gjord för både dragande och tryckande krafter.
Dvs jag förutsätter egentligen, utan att studera det närmare, att de ska klara av vikten från en V8 som accelereras några Gn hit och dit (tex vid en mindre krock, lufttur eller liknande). Originalmotorfästen finns det ju gott om, men de flesta är ju för svampiga för att ha i en entusiastbil. Och jag är inte tillräcklig entusiast för att montera motorn stumt.
Men har du några tips på lämplig kudde så är jag idel öra. |
||||||
|
"Valp" kuddarna släpper tyvär ganska lätt i vulkningen. Har övergått till maskinskor och dom håller ihop mycket bättre.
Dom flesta nyare bilar har oljefyllda gummikuddar original och dom verkar slitas isär ännu lättare. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Jag har kört med valpkuddar i många säsonger utan problem. Men då är det riktiga valpkuddar. Har inte visat någon tendens till att släppa. Compacten har gått 4racingsäsonger och 2 rallysäsonger nu. Men det handlar såklart inte om så mycket effekt.
_________________ Martin Skoog |
||||||
|
Det jag oroar mig för är rena olyckor där belastningarna mångdubblas mot vad som kan vara fallet vid
hårdast tänkbara körning. Man kan även tänka sig någon form av "straffning" av motorn eller liknande vid betänklig vulkningskvalitet. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
och riktiga definierar du som...? Som är eller inte är volvo-original tex? Du får gärna utveckla lite
då blir ju frågan om du kört med o-riktiga valpkuddar?
Skämt o sido så kan det ju såklart handla om effekten också... Hur mycket krämar du ut ur BMWn egentligen? Av erfarenheterna att döma verkar de ju inte ha någon form av dragskydd utan bara vara fastvulkade, men jag tycker det låter konstigt att det skulle vara så. Hur ser maskinskor ut? Sebastian; Ja, det är ju nästan över disk...
|
||||||
|
Re:
Jag har kört sådana här i Yxan 700banmil, jag vet andra som kör sådana i 700hk applikationer utan problem: http://www.kuntze.se/index.asp?sidid 1117.1255900 _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
Re:
Dom vi använder ser likadana ut som Wärhner länkade till fast från Mec-move 75x30 M12 shore 60 kör jag med. Valpkuddarna deformeras och så släpper dom i vulkningen till slut, man fick byta nån varje säsong. Nu har båda bilarna gått tre säsonger med samma cylindriska vibrationsdämpare (maskinskor) och dom är fina ännu. Sista åren har jag haft 425hk och fredrik strax över 450hk men det blir ju en hel del hopp i rallycross också. Problemet med valpkuddarna kan dock vara att dom inte tycker om att man lossar och drar åt dom ofta, för garagegrannen har kört med sådana till växellådan och där har dom också separerat. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Här kommer ett litet förslag på motorkuddar:
Man köper en cylindrisk bussning till nån länkarm, tex en sån här
Sen bockar man till ett fästöra som svetsas/skruvas fast på framvagnsbalk/ramben. Där skruvar man fast den inre hylsan. Till den yttre hylsan får man skaffa tag i ett rör som kan pressas fast utanpå den yttre hylsan, i röret svetsar man fast en lämplig skruv som passar i original motorfäste. Alternativt kan man ersätta original motorfäst med nån annan kreativ konstruktion så att man kan pressa i bussningen. Det fina med en cylindrisk bussning är att även om man rulllar runt en massa varv så kan inte motorn flyga ur pga dålig vulkning. Det blir stål mot stål i värsta fall om gummit brinner upp, men motorn hänger kvar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Mmm, jag vet. Funderade faktiskt på det där nu under kvällen när jag såg att igmab sålde sådan bärarmsbussning som du länkar till tillsammans med lämpliga hylsor att svetsa i.
Inte för att man måste köpa av just dem, men de sådde fröet i alla fall... |
||||||
|
Re:
Riktiga skrev jag bara för att jag inte vet om det finns kopier. Men jag menar original - sådana som tex finns inte så långt från S Sandby.... Men som sagt det handlar om halva effekten och banracing. Det är söndagsutflykter jämfört med rallycross...
_________________ Martin Skoog |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
var köpa bra motorkuddar? +tips vid bygge av fästen
|
18796 besök totalt |