Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4 besök senaste veckan (3710 totalt) |
Hård fjädring varför stötigt?
Hej! Min fråga kanske inte är så avancerad, men något jag har grubblat på ![]() Om en bil kör på en ojämnhet/gupp som ger en uppåt riktad kraft på låt säga 10N. Om bilen har hård fjädring så kommer fjädern att komprimeras lite under en kort tid? Om bilen har mjuk fjädring kommer fjädern att komprimeras en längre sträcka och detta under en längre tid? Det som gör att det känns mjukare/behagligare med den mjuka fjädringen är det för att dessa 10N sprids ut under en längre tid då kompressionen av fjädern varar under en längre tid? Men det totala "arbetet"/energi åtgången för att komprimera den håra respektive den mjuka fjädern är samma? Vad är det som gör att det inte blir lika stötigt med mjuk fjädring, dvs så allt som ligger löst flyger runt i bilen? Är det för att den hårda fjädern inte kan ta upp hela "stöten"? Kanske en konstig fundering ![]() Tack på förhand ![]() _________________ peter johansson |
Det är inte fjädern som gör det stötigare det är stötdämparna. Med hårdare fjädrar så måste man ha hårdare dämpning för att inte få en resonant fjädring och då blir det stötigare.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
Dels dämpningen som sagts innan.
Sedan trycks en "dubbelt" så hård fjäder ihop halva sträckan med samma kraft som den mjuka. Kör du på en lång vägbula så fjädrar den hårda fjädern bara halva vägen mot en mjuk + att man oftast har en hårdare dämpare som även den håller emot mer när hjulet ska fjädra undan så det kanske tom blir bara 1/4 del så lång sträcka som med mjuka fjädern. Solklart? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
![]() |
Racetech
![]() |
4 besök senaste veckan (3710 totalt) |