Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Detta vill man inte vara med om...
3466 besök totalt
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare

_________________
Calle Olsson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Iskall kartis!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Ojdå.

Gillar kommentaren föraren säger.

Can't believe I got back on straight

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42280

Forumägare
Forumägare

Det hände mig i en Formel Ford på Mantorp för en herrans massa år sen

_________________
Magnus Thomé
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Billig typ av demonterbar rattkoppling.. Tur att det inte straffade sig denna gången att man snålat..

_________________
Christian Lange
458
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Intressant att killen inte använder handskar...

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
pyzt
ronneby
Här sen Jun 2011
Inlägg: 44



Fredrik Larsson skrev:
Intressant att killen inte använder handskar...


varför ska man ha handskar, är det endast för att greppet blir bättre eller ur säkerhetssynpunkt ifall det skulle börja brinna eller något? de är väl flamsäkra?
det jag reagerade på var att han körde med glasögon, det borde väl vara farligt vid en vurpa??

mvh

_________________
Pontus Torstensson
Killen med stora intresset och lilla plånboken
Opel Kadett C 2,4i
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

pyzt skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Intressant att killen inte använder handskar...


varför ska man ha handskar, är det endast för att greppet blir bättre eller ur säkerhetssynpunkt ifall det skulle börja brinna eller något? de är väl flamsäkra?
det jag reagerade på var att han körde med glasögon, det borde väl vara farligt vid en vurpa??

mvh


Hade nog varit farligare utan glasögon
Det är för brandskydd först och grepp sen, men många kör med annat än brandsäkra handskar.


I rally är det inte krav på handskar/skor/underställ... (Sverige och de flesta länder.) Kartläsare har oftast inte handskar

Ambulans ska stå så att den kan nå till alla sträckor inom en timme.
I banracing har man avåkningszoner och ambulans precis brevid..

_________________
Daniel Steiner
Citera
MrJockan
Växjö
Här sen Aug 2011
Inlägg: 28



Hittade det här klippet nyss...på tal om billiga snap off fästen.

Ser ju ut som ratten lossnar innan smällen...inte speciellt säkert!

http://www.youtube.com/watch?v=n4UEcIaPn6Y

_________________
Joakim Strand
Mazda MX5 Roadster Coupe -09
www.jsmotorsportphotos.blogspot.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Jockan skrev:
Hittade det här klippet nyss...på tal om billiga snap off fästen.

Ser ju ut som ratten lossnar innan smällen...inte speciellt säkert!

http://www.youtube.com/watch?v=n4UEcIaPn6Y


Det är ingen billigt variant i den bilen. man ser på de gula hakarna att det är den FIA godkända varianten

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MrJockan
Växjö
Här sen Aug 2011
Inlägg: 28



Och bara för att det är godkänt av FIA så är det ett bra fäste???

Vi har kört med detta fäste tidigare men tyckte det var lite knepigt att få på plats.

Vi bytte och kör numera med detta:
http://www.seabeach.se/snap-off-racing-1handsgrepp-p-1446-c-158.aspx

Mycket bättre!

_________________
Joakim Strand
Mazda MX5 Roadster Coupe -09
www.jsmotorsportphotos.blogspot.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Jockan skrev:
Och bara för att det är godkänt av FIA så är det ett bra fäste???

Vi har kört med detta fäste tidigare men tyckte det var lite knepigt att få på plats.

Vi bytte och kör numera med detta:
http://www.seabeach.se/snap-off-racing-1handsgrepp-p-1446-c-158.aspx

Mycket bättre!


mest påpeka, så ingen skulle tro att det är något noname fäste från ebay som sitter i bilen. utan ett riktigt snapoff som också troligen sitter i 80% av alla bilar i sverige

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Jockan skrev:
Hittade det här klippet nyss...på tal om billiga snap off fästen.

Ser ju ut som ratten lossnar innan smällen...inte speciellt säkert!

http://www.youtube.com/watch?v=n4UEcIaPn6Y


Ser ut att vara den sjuka ratthastigheten vid islaget som gör att låspinnarna slungas ut.
Undrar om tillverkaren har tänkt på detta?
Borde kunna avhjälpas med lite starkare fjädrar.

Kör för övrigt med denna rattkoppling själv och är nöjd. Än så länge....

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Ser inte så bra ut...

Har likadant i min bil, efter en sträcka brukar pinnarna sitta så hårt att jag knappt får loss ratten utan man får vicka lite på dem.

_________________
Daniel Steiner
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5807



Svartlock skrev:
Har likadant i min bil, efter en sträcka brukar pinnarna sitta så hårt att jag knappt får loss ratten utan man får vicka lite på dem.

+1 thumbs up Låspinnarna är ju koniska så dom kilar fast sig.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Jag reagerade på att föraren kände på låsningen flera gånger innan start, som att han inte riktigt litade på att ratten satt fast.

Det ska vara lätt att lossa ratten om man ska ur fort men någon annan låsning skulle nog inte vara så dumt.
Om låset öppnar sig av centifugalkraften har man kanske redan kraschat men jag skulle nog vilja ha en ratt och styra med för att försöka undvika ytterligare kollision.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Jag har kontaktat tillverkaren av den snapoffen (en av mina bästa vänner), det där såg väldigt konstigt ut.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Tillverkaren har tidigare kollat på den rattkopplingen som är med i filmen och det som var felet var att de hade smort den vilket man inte får göra då pluncharna (de koniska sprintarna) inte nyper då. Rattkopplingen är byggd just för att vara helt underhållsfri och att den inte får smörjas för då skapas inte friktionen den behöver i förbandet. Pluncharna sitter löst om man smörjer helt enkelt.

De som ser filmen ser vilka som kör och vilken familj som har bilen. Seriösa, trevliga och kunniga personer. Pappan i familjen åkte till tillverkaren med Snapoffen så man kunde konrollera vad som hände för detta ska inte hända, det ska inte vara möjligt att detta händer.

Detta har enl tillverkaren bara skett en enda gång tidigare och det var ca 20-25 år sedan då pluncharna var solida. De hade då för hög vikt och vid extrema fall med extrem centrufugalkraft (tex när man kör på en sten med ett framhjul) så gjorde den höga vikten att de kunde slungas utåt litegranna. Så sedan dess är pluncharna ihåliga för att vikten inte ska bli för hög.

Alla rattkopplingar som är från snapoff är reigoröst testade. Först av de själva och på fält, vidare sedan av Svensk Bilprovning (kontr.nr:529), Tyska TÜV (nr:375-0091-98-FBTP), SBF TR 5.22 och FIA.

De senaste kopplingarna, R1000 (enhandsfattning, den som bla Seabeach säljer) och R100B är dessutom utöver de tidigare nämnda förbunden och instutionerna även testad av Amerikanska Bilsportförbundet.

Så ni som har de Svenska Snapoffrattkopplingarna kan även i fortsättninge lita på dem till 100%. Men smörj för guds skull inte dessa.

mvh Christian

_________________
Christian Lange
458
Citera
Bilder o videos
Detta vill man inte vara med om...
3466 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande