Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Turbo (ska bli RS) -01 | 7481 besök totalt |
Köpte denna bil våren -11 av en slump, "råkade" kolla på blocket efter GT2:or och GT3:or och så hittar jag en perfekt bil för mig! Skulle egentligen inte köpa någon bil då jag har en M3 e30 som jag inte har fått ihop men tänkte att jag kunde ha denna bil undertiden tills den blev ihopskruvad.... Åkte och tittade på bilen och allt var rätt för min del lagom ban anpassad och bra ägar historik. Det enda sura var att den gått 10 000 mil Spec på bilen Exteriört Gt2 front Gt2 baklucka och vinge Gt2 luftutsläpp innan motorhuv Interiört Gt3 skalstolar 6 punktsbälte Mocka ratt och växelspak Väghållning KW coilover kit (dock oklart vad det är för spec på det) Gt3 krängare bak Toyo R888 235 fram och 315 bak Bromsar Performance Friction skivor och belägg fram Gt3 ok fram Motor Ruf 550 hästars kit K24 turbo Ruf avgas med 100 cell kattar Sachs förstärkt koppling Bilen är mycket bättre än vad jag vågat hoppas på och jag är super nöjd. Har hunnit med ett gäng banträffar och kan konstatera att den dock egentligen ingen är någon banbil utan det finns en hel del kompromisser. Jag kommer därför att göra lite ändringar för att få bilen lite mer "RS" mässig och roligare. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Framhjulsdriften åker bort om någon vecka! Problemet är att få ABS att lira med resten och att bilen i detta läge saknar diff! Men problem är till för att lösas, det tråkiga är dock att jag är bäst på att skapa problem när det gäller bilar. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Det är väl en av få saker som kan få en att hoppas på mer höst.... Du har PM (om en liten stund) _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Under sommaren fick bilen lite yttre tillsyn.
Fronten lackades om. Lättviktshuv monterad Canardvingar tillverkade lika dem som finns på en del 997 rsr Bakvinge 997 rsr Motorlucka från DAP här på forumet med luftintag och infästning från 997 cup. Uprighs också från DAP efter 996 rsr, dessa sitter fast monterade i bilen. Jag föredrar denna lösningen när vingen blir så stor som den är nu jämfört med att de sitter monterade på motorluckan. Bildena ovan är som synes under jobbet gång. Den enda bilden jag har när allt jobbet är klart är från Gälleråsen i full attack! Är det någon som ser var jobbet gjordes? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Efter Gälleråsen blev det dags att ta tag i lite med uppdateringar.
Avgassystem Dels så fick jag en anmärkning på Gälleråsen att bilen lät lite mycket vilket verkade konstigt då jag och tidigare ägaren kört en hel del träffar och speciellt på Anderstorp där det alltid görs ljudmätningar utan någon anmärkt på detta. Jag antar att det beror lite på var och hur mätningen görs. Dock kunde jag köra färdigt dagen genom att varva lite mindre vilket var okej, då jag tog tillfället att testade lite olika spårval vilket jag normalt är ganska dålig på. Då det kommer en del andra uppgraderingar längs vägen så var det dags att byta ut Ruf systemet vilket egentligen var lite synd då ljudet var riktigt gott. Hur som helst så står bilen nu hos SMR och de bygger ett nytt system med x-pipe, 100 cells kattar. Ljudet blir dock troligen tyst då vi ska använda 4 burkar för klara 95 db på alla banor. Hjulupphängning och RWD Vänster fram dämpare har läckt olja hela sommaren vilket har gjort att jag har köpt ett nytt Intrax coilover kit i väntan på att jag ska få lite tid/ork över att fixa med bilen. På Gälleråsen var det dock dags att pensionera dom gamla grejorna, då alla olja läckte ut och det började smälla i stötdämparna. När jag stannade bilen blev jag orolig att en bromsslang gett upp då det var fullt med olja i hjulhuset och under bilen efter sidan. Efter konstaterande att allt annat var helt var det bara att linka. Kan dock meddela att bilen varit riktigt snabb trots 3 dämpare. Då de nya dämparna är till en Gt2 måste jag fimpa fyrhjulsdriften då stötdäparna inte passar till turbo uprightsen utan jag har fått tag på Gt2 uprights från DAP. SMR håller just nu på att fixa bort drivningen till framaxlen. I övrigt så kommer lite bärarmar och stag bytas ut nu när allt ändå är i sär. Både för att kunna fixa till lite bättre vinklar i upphängningen men också för att bli av med gummibussningar. Det är dock helt värdelöst att fixa med dessa saker nu under säsongen när man ser den ena trackdagen efter den andra passera _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Ja, det är hos Robin på Elite Projects. Har läst i nån annan tråd att man sparar ca 35kg på framhjulsdriften. P.S. Har du kvar GT2 vingen, isf till salu? _________________ Tobias Samuelsson Ferrari F430 Porsche 996 Turbo #såld# BMW |
||||
Vad innefattar Ruf 550 hästars kittet?
Är K24 originalmonterade på 996 Turbo? Har du funderingar på att göra något mer med motorn än ovan nämnda grejer? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Rufs 550 innefattar moddade k24 turbos, programvara och avgassystem samt luftfilter. K24 är originalmonterade på turbo X50, Turbo S och GT2. _________________ Christoffer N |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Turbo (ska bli RS) -01 | 7481 besök totalt |