| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Turboval 2.8l sexa till bana och gata??
|
7809 besök totalt |
|
Tips på lämplig turbo till en 2.8l sexa som ska gå på gatan och bana, strippentider prioriteras inte. Sugeffekten är ca 170 hk och utrymmet är begränsat. Effektmål ca 350-400hk med brett register. |
||
|
Vilket bränsle ska du köra på?
Garretten beepbeep rekommenderade är påtok för stor (500hk turbo) Om du ska köra på bensin så räcker det med 49mm induser för 400hk Några turbos jag skulle rekommendera för 400hk på bensin är: BW EFR 6258 BW s250 eller s251 Ska du däremot ha runt 350hk: KKK K24 (från volvo r) _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
Enligt Garrett själva: Horsepower : 300 - 460 Displacement : 1.80L - 3.00L http://www.turbobygarrett.com/turbob _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
|
||
|
blir inte kkk24:ans lilla avgashus (7cm) en stor propp med högt mottryck som följd?
Sen har väl kkk24 lämnat sitt effektiva område redan efter 320hk? Allt efter det är väl stressigt för den lilla? Tankarna går åt kina gt30 eller begagnad bw s200. |
||
|
Kompisen körde K24 på sin 2.7-liters BMW i två år, perfekt turbo till den motorn, mosade på gott från botten och upp. Lämnade 360hk på 1.5 bar.
Den är byggd och anpassad för en 2.5-liters motor på 300hk så det är inte ljusår ifrån ens org. Visst är den i minsta laget men det blir ofta väldigt bra och körbart om man gillar bana. _________________ --Michael Karlsson-- |
||
|
Re:
Då du skriver att den ska gå gata också (blöjtaxi eller arschelförflyttare) blir ju körbarhet det som ger prestanda och funktion. De sista hästarna blir ganska ointressanta då du måste komma dit först
Lite mottryck är inte världens undergång, med ett brett och bra register så kan du välja mellan växlarna i vare given situation och ändå ha klipp
_________________ Roland Johansson |
||
|
Varför inte dubbla små turbos istället ? En kompis i garaget kör med dubbla 13c på sin Volvo sexa , den motor är helt sjuk kan jag säga , fullt ladd vid 2000rpm och blixtsnabb respons samt att den motorn lämnar nånstans runt 500hk och det är körbara hästar . Bara en tanke
_________________ --VVTS-- |
||
|
kommer inte att bruksas på gatan utan gå lite bus- och bmw-smisk bara.
dubbla turbos har jag liggandes redan, 2 st td04l-14t från volvo s40 200hk, men det blir ju som att ha 12:ans avgashus sammanlagt. Samma som din kompis td04-13c fast större kompressor, räcker till ca 520hk ihop. Verkar meckigt med dubbla turbos bara, vill nog ha en singel. Har även funderat på en evo turbo från evo5-9, en td05-16g med twinentry och 10,5 avgashus. Vad tror ni om den. |
||
|
Är ju inga problem att spoola en riktigt stor turbo med en 2,8 m50.
Tror endel underskattar volymen och att det är en sexa, iaf om man vill ha register till 7k och inte börja tappa effekt redan efter 5k. I vilken bil ska motorn sitta? Ska den gå med originalinnehåll? _________________ Daniel Carlsson |
||
|
Bilen är den i min avatar här nedanför.
Motorn ska kompsänkas till ca 8,5-9:1 annars standard innehåll. Håller enligt uppgift till ca 450-500 orörd. Därav det "moderata" önskade effektuttaget på 350-400. Motorn är inte avsedd för turbo från början så jag tror inte heller på för litet aggregat pga värme och mottryck. Men konsten är ju att hitta rätt "kompromiss" som fungerar till mitt önskemål. |
||
|
Ja inte bara värme och mottryck utan även högt vrid vid låga varv har visat sig varit riktigt dåligt för vevstakarna.
Ja ska du köra på bensin så är ju kompsänkning ett måste, på e85 hade det nog räckt med lite stöddigare bultar till toppen. Ja turbovalet är svårt, med tanke på att den ska sitta i den där bilen så känns singelturbo självklart. Har en kompis som åker med en m50b28 i sin kadett och det är trååååååångt.. en kkk24, s200 kommer döda din motor helt totalt efter 5000, kan lägga upp bromspapper på detta om du är intresserad av att se. Så något större lär du då allt ha, kosta på dig dubbla insugskammar så kan du varva 7k ist för 6k utan att tappa massa effekt. _________________ Daniel Carlsson |
||
|
Jaså är s200 såpass liten med?
Motorn är ingen bmw men trångt är det. Singelturbo lockar allt. Byte mot två nya td04-14t nån ^^ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7809 besök totalt |