Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (39280 totalt) |
Lite "åkfilm" från Gelleråsen ....Dagens ända fadäs kom naturligtvis med ,bromsa på mig efter långrakan & när man tittar i backspegeln så kommer en Focus RS ångande i 200 så det vart till att ta till "rescue track " .... bättre det än att ställa till det
http://www.youtube.com/watch?v=ivKSt _________________ Björn Liedström |
Det är jag som skall tacka för instruktionen Peter, kan vara lite nervöst att gasa på bana (riktig racerbana) när man inte gjort det förr men det gick bra hela dagen ,försökte köra safe men långsamt och lära sig något utan att köra av (ja det är svårt när man får gasa)
Kändes att alla körde med insidan av huvudet på träffen ,inga konstiga saker hände vad jag hörde iaf _________________ Björn Liedström |
Det är nog en bra att ta det lite lugnt i början, även om jag tyckte du stod på rätt bra vissa varv.
Det var några som bromsade på sig i slutet på rakan (även du såg jag) och även i Ejes. Nån snurrade men mer var det inte. Nu är det ju inte långt kvar till Linköping, hoppas du kommer. _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
Då det vart lite bromsbekymmer under sommarenså kommer en lite "update"
Efter att "eldat "upp bromsarna på gelleråsen så pågår nu en "uppdate 3,0" av bromsarna det blir en blandning av Citroen Xantia (283 mm ) skivor samt Volvo 850 bromsok Får se om det kan stoppa en 1000kg Capri utan att "brinna upp" Gamla bromsarna längst upp (247mm ventilerat) med Ford ok Längst ner 283mm Får se om detta är lösningen eller om chauffören också måste bytas ut !!!! ![]() ![]() _________________ Björn Liedström |
Kan upplysa om att det blev kanonbromsar med Citroen /volvo 850 prylar ,Capri orginal huvudbromscylinder /servo användes , nu återstår bara lite mer test på "racerbana " så att man kan utvärdera denna "snik konvertering" till 100% men till Volvo finns ju hur mycket beläggsorter som helst så någon bör ju fungera till full belåtenhet
_________________ Björn Liedström |
Jag kan tipsa om Pean Sweden och då Performance Friction beläggen, har provat många olika belägg till diverse racing och rally bilar och det är defenitivt dessa som funkat bäst
_________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
Hallå
Går och funderar på att bygga om fjäderbenen fram till coilovertyp (2,25") i vinter ,Undrar nu om det är någon som har ide'er om hur hårda fjädrar man skall ha .Motorn är en riktig tungviktare (V6 Essex) Tanken är väl mest inriktad på banåka, Har idag 190lbs framfjädrar och det är alldeles för mjuka har jag konstaterat Det finns väl en hel del racingfolk på detta forum som vet var man skall börja i allafall ![]() _________________ Björn Liedström |
Utan att räkna på det, men gå på rekommendationer från andra som rejsar Capri/Escort, så tror jag på "stenhårt", 280-350 lbs/inch i alla fall. Men det kan kräva ganska bra stötdämpare.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Ytterligare en fråga till rejsfolket
Har köpt in en "gatbursats "(Finess) som skall i i vinter då jag upptäckte under sommaren att det gick fortare på bana än man trott Bågen är av gatbilsmodell så det finns inga dörrsträvor eller främre båge (för stel i kroppen för att komma över ![]() Den kommer inte att fylla någon racingklassning men kommer säkert hjälpa till om det skulle gå överstyr Frågan är mest om infästningspunkter duger själva väggen till bakluckan på Capri MK1 serien som bakre fäste & har någon här på forumet något bra föslag på golvfästena till huvudbågen så kanske man slipper att "uppfinna hjulet en gång till" _________________ Björn Liedström |
Man brukar fästa bågen på Capri i hjulhusen. "Brandväggen" är ganska tunn där bak.
Jag gjorde lådor att ställa huvudbågen på. Det finns lite bilder i mitt återskapade fotogalleri; http://whynotracing.nu/gallery_3/ind /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Montering av Båge påbörjad : Då jag vill ha kvar orginal bältesinfästningar & skruvad båge ( pga bilbesiktning) samt att stolarna sitter ganska långt bak så har det byggts fästen till huvudbågen lite olikt det sätt som Therealpinto gjort ,
Jag har använt den balk som sitter i framkant under baksätet samt "opererat" mig in i det utrymme /hålrum under baksätet föratt få dit ordentliga fästplåtar (3kantiga hålet under fästet) Så nu skall det väl börjas att svetsa fast huvudbågen i fästena ![]() ![]() _________________ Björn Liedström |
_________________ Björn Liedström |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (39280 totalt) |