Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri RS -72
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (39280 totalt)
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Lite "åkfilm" från Gelleråsen ....Dagens ända fadäs kom naturligtvis med ,bromsa på mig efter långrakan & när man tittar i backspegeln så kommer en Focus RS ångande i 200 så det vart till att ta till "rescue track " .... bättre det än att ställa till det

http://www.youtube.com/watch?v=ivKStNQf4kw&feature=youtu.be_______ . . . .

_________________
Björn Liedström
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



Hej Björn, tack för åkturen i söndags

Roligt att hitta din byggtråd här, klart coolaste bilen på Gelleråsen!

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Det är jag som skall tacka för instruktionen Peter, kan vara lite nervöst att gasa på bana (riktig racerbana) när man inte gjort det förr men det gick bra hela dagen ,försökte köra safe men långsamt och lära sig något utan att köra av (ja det är svårt när man får gasa)
Kändes att alla körde med insidan av huvudet på träffen ,inga konstiga saker hände vad jag hörde iaf

_________________
Björn Liedström
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



Det är nog en bra att ta det lite lugnt i början, även om jag tyckte du stod på rätt bra vissa varv.
Det var några som bromsade på sig i slutet på rakan (även du såg jag) och även i Ejes. Nån snurrade men mer var det inte.

Nu är det ju inte långt kvar till Linköping, hoppas du kommer.

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Då det vart lite bromsbekymmer under sommarenså kommer en lite "update"
Efter att "eldat "upp bromsarna på gelleråsen så pågår nu en "uppdate 3,0" av bromsarna
det blir en blandning av Citroen Xantia (283 mm ) skivor samt Volvo 850 bromsok
Får se om det kan stoppa en 1000kg Capri utan att "brinna upp"
Gamla bromsarna längst upp (247mm ventilerat) med Ford ok
Längst ner 283mm
Får se om detta är lösningen eller om chauffören också måste bytas ut !!!!


_________________
Björn Liedström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Stiligt, det där ser bra ut!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Kan upplysa om att det blev kanonbromsar med Citroen /volvo 850 prylar ,Capri orginal huvudbromscylinder /servo användes , nu återstår bara lite mer test på "racerbana " så att man kan utvärdera denna "snik konvertering" till 100% men till Volvo finns ju hur mycket beläggsorter som helst så någon bör ju fungera till full belåtenhet

_________________
Björn Liedström
Citera
Leafridge
Lövås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 93



Jag kan tipsa om Pean Sweden och då Performance Friction beläggen, har provat många olika belägg till diverse racing och rally bilar och det är defenitivt dessa som funkat bäst

_________________
Daniel Johannesson
Mekaniker:
Historisk Racing: Tiga Sports 2000
Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS
Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Hallå
Går och funderar på att bygga om fjäderbenen fram till coilovertyp (2,25") i vinter ,Undrar nu om det är någon som har ide'er om hur hårda fjädrar man skall ha .Motorn är en riktig tungviktare (V6 Essex)
Tanken är väl mest inriktad på banåka, Har idag 190lbs framfjädrar och det är alldeles för mjuka har jag konstaterat
Det finns väl en hel del racingfolk på detta forum som vet var man skall börja i allafall

_________________
Björn Liedström
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Fanns det någon på forumet som har några rekomendationer på fjädrar ? vikten på Capri'n är 1050kg ca 600kg på framaxel

_________________
Björn Liedström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Utan att räkna på det, men gå på rekommendationer från andra som rejsar Capri/Escort, så tror jag på "stenhårt", 280-350 lbs/inch i alla fall. Men det kan kräva ganska bra stötdämpare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Ytterligare en fråga till rejsfolket
Har köpt in en "gatbursats "(Finess) som skall i i vinter då jag upptäckte under sommaren att det gick fortare på bana än man trott
Bågen är av gatbilsmodell så det finns inga dörrsträvor eller främre båge (för stel i kroppen för att komma över )
Den kommer inte att fylla någon racingklassning men kommer säkert hjälpa till om det skulle gå överstyr
Frågan är mest om infästningspunkter duger själva väggen till bakluckan på Capri MK1 serien som bakre fäste & har någon här på forumet något bra föslag på golvfästena till huvudbågen så kanske man slipper att "uppfinna hjulet en gång till"

_________________
Björn Liedström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Man brukar fästa bågen på Capri i hjulhusen. "Brandväggen" är ganska tunn där bak.

Jag gjorde lådor att ställa huvudbågen på. Det finns lite bilder i mitt återskapade fotogalleri;

http://whynotracing.nu/gallery_3/index.php/2010?page=3

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Montering av Båge påbörjad : Då jag vill ha kvar orginal bältesinfästningar & skruvad båge ( pga bilbesiktning) samt att stolarna sitter ganska långt bak så har det byggts fästen till huvudbågen lite olikt det sätt som Therealpinto gjort ,
Jag har använt den balk som sitter i framkant under baksätet samt "opererat" mig in i det utrymme /hålrum under baksätet föratt få dit ordentliga fästplåtar (3kantiga hålet under fästet)
Så nu skall det väl börjas att svetsa fast huvudbågen i fästena



_________________
Björn Liedström
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Det anlände lite prylar från England så nu kan det byggas ytterligare lite

_________________
Björn Liedström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8056



Snyggt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Blev skapligt när det kom färg på

_________________
Björn Liedström
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Monterat på plats

_________________
Björn Liedström
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Var länge sedan man lade in något här ,Men nu är det mesta klart för sommaren bara lite justering av framvagnsvinklarna ( nu när det går ) och vänta på att snön skall försvinna ...om den gör det i år ???
Baksätet har försvunnit till i år och lite rör sitter där istället

_________________
Björn Liedström
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Årets facelift, lite nya fälgar ,det kommer nog inte gå fortare för det men det ser ju bättre ut i depå'n , Har iaf provat lite på Sala racing park i år


_________________
Björn Liedström
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Gillar bilen riktigt skarpt

Fråga på fälgarna som jag antar är nya, var handlade du dom?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri RS -72
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (39280 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande