| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var kan man sandblästra bilen eller plast blästra??
|
50 besök senaste veckan (22074 totalt) |
|
hmmmm
Finns det verkligen ingen firma i sverige som syradoppar bilen??? Det måste vara det ultimata.. mvh IVanko |
||||
|
syra doppning ska vara olagligt i sverige vad jag vet? norge har det dock..
annars kan vattenblästring vara en idé?? tar bort rost och underredsmassa men inte färg, vad jag hört..
edit: läste igenom tråden nu och mina svar finns redan, jaja, nu har 1 till sagt det _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Tjena.
Dom här har blästrat karosser förr enligt dom själva. har pratat med killarna i Gävle ( dom finns på fler ställen än Iggesund) så vitt jag vet ska "Sodablästring" vara bäst för karossen och underreds massa. http://www.plastomalningsteknik.com/ mvh Peter _________________ peter pentell |
||||
|
Re:
Tack för tippset!! mvh Ivanko |
||||
|
jag pratade med freezit för ett år sen,dom skulle börja med isblästring av bilar, dom verkar ha dragit igång med detta nu.
måste vara ett bra alternativ, man slipper ju dammsuga bilen i oändlighet. innan han drog igång så skulle det kosta runt 10k har jag för mej dom sa http://www.freezit.se/ _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
|
Få bilen sandblästrad är ju effektivt, men hur faan får man bort all sand?
Hört om folk som har sand runt bilarna flera år efter de blästrats och gjorts iordning.
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
|
Trådlyft!
Jag har varit inne på att lämna bilen för sandblästring under de senaste åren. Det var en solklar lösning innan läget blev skarpt så att säga.
Nu har jag fått lite kalla fötter efter att ha googlat det hela en del. Alla som verkar fått karosserna blästrade har upplevt att panelerna slagit sig lite. Tydligen är det en kombination mellan värme och att plåten hamras ut av trycket från sanden. Det är väl inte så allvarligt att folk har fått kasta sina karosser, men det känns fortfarande lite tråkigt om alla panelerna blir buckliga. Jag har alltså en kaross, hängandes på vagga, där jag behöver bli av med färg i kupén, underredet, torpedvägg och bagagerum. Rost finns det inte så mycket kvar, men om metoden även tar bort ytrosten så är det ju trevligt...
Har ringt diverse firmor i Sverige och lärt mig följande; * Torrisblästring tar inte bort hårt sittande färg. * Plastkuleblästring hade kunnat vara ett alternativ, men blästraren jag pratade med hade ingen erfarenhet av att göra detta på bilkarosser. Det tar hårt sittande färg, men inte rost som jag förstod det. * Vattenblästring (Högtryckstvätt med sand inblandat) tar både rost och färg, men frågan är om inte det hamrar ut karosspanelerna lika mycket som sandblästring? * syradoppning... jaja, säkert lika bra som det är dyrt. Tyvärr inte ett alternativ pga kostnaden. Hade uppskattat lite personliga erfarenheter kring det hela, särskilt kring sandblästringen - hur blev era karosser efter detta? |
||||
|
hmmm
Jag hade valt vatten blästring då det är värmen från sandblästring som gör att det slår sig... Mvh Ivanko |
||||
|
Re:
Nackdelen med sandblästring är väl att du får in sand i 'dubbelplåtar' etc som är otroligt svår att få ut igen... Annars är det viktigaste valet av blästrare, en stressad dålig blästrare kan nog få riktig tjockplåt att slå sig medans en nogrann (läs ofta dyrare men du kan ju också få en som maximerar vinsten) kan blästra riktigt tunna fina karosser utan skador. Nästa trick, låt bli att få panelerna etc blästrade. Låt dem blästra bort i invändiga hörn etc, grovslipa sedan panelerna med planka och låt det som sitter i 'gropar' sitta kvar av gammal färg om inte lackeraren kräver plåtrent. _________________ Roland Johansson |
||||
|
De synliga panelerna, dvs de som utgör karossformen typ kommer inte att blästras. Dessa slipas såklart.
Det är skrovliga ytor så som golv etc som får smaka på blästringen. Våtblästring är nog bättre än torrblästring. Det är inte enbart värmen som slår plåten, utan hamrandet som jag skrev innan. Googlar man runt lite, hittar man folk som våtblästrat och ändå fått problem med att panelerna slagit sig. Hetvattentvätt är för snällt för att få bort hårt sittande färg antar jag? |
||||
|
Johannes på SVB i Tyringe ( http://www.svb-tyringe.com/vattenbla
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se
Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
|
Re:
Någon som har kontaktuppgifter? Google hittar inte särskilt mycket på huddinge customs...
|
||||
|
Re:
jag hjälpte en kompis att bygga en bil och han fick hela karossen sandblästrad utvändigt + underredet.. den blev sig aldrig lik igen hela bilen blev skrynklig.. och det dröste sand precis överallt från bilen, det var omöjligt att bli av med all sand..
blästraren la på en zinkprimer som fick en väldigt skrovlig yta så det krävs lite jobb innan lack.. antar att primern är valfri men det lär bli ytrost direkt om du inte skyndar dig att prima den själv.. epoxyprimer ska du ha isf.. bättre rostskydd finns inte.. om det bara gäller dom ytorna du nämner så hade jag inte tvekat att sandblästra om du kan stå ut med sanden efteråt.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Ett tips är att innan bilen lämnas på blästring tar man en sprejburk och målar de ytor som man vill ha blästrade. På så sätt kan inte blästraren fuska och förhoppningsvis blästrar han inte övriga ytor.
_________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Re:
Bra tips. Jag har faktiskt redan gjort detta. I mitt fall var det enklare att måla de ytor som han inte skulle blästra, men principen är den samma. All färg ska ändå bort i slutändan och enda skillnaden är att de spraymålade ytorna slipas av mig istället. Biltemas flouruscerande färger är bra till detta. Det blir stickiga färger så det bör även synas i en dammig blästerlokal |
||||
|
Re:
Sidan verkar vara nere, vet inte om dom fortfarande gör jobb, grabbarna bakom heter Longben och hall0n på forumen iaf om nån vill söka reda på dem kemen de använde fanns omnämnd i en annan tråd iaf: http://www.zatzy.com/teknik/325700-t_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Att blästra med sand är inte bra på en bil. Som många säger så slår plåten sig av värmen om man är oförsiktig. Sen tar inte sanden underredsmassa såbra ändå.
Jag vattenblästarde min touring när jag byggde den. Vattenblästring är bara vatten, man blandar inte in sand. Bara högt tryck. Detta tar allt! Bilen blir plåtren och det förstör inget annat. En annan fördel är att man inte " öppnar porerna" i plåten så den börjar rosta efter. Nu kan jag inte rekomendera firman som gjorde det till mig, men det går att hyra utrustningen på diverse ställen och göra det själv....
_________________ Martin Skoog |
||||
|
För några år sedan blev jag tipsad om Glanex i Mörarp. De ska tydligen gör en del tunnplåts blästring på veteranfordon. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.
http://www.glanex.se/ _________________
|
||||
|
Re:
Jag kan rekommenderar dem skarpt, de har både blästrar & lackerat & pulverlackerat åt mig med riktigt fint resultat: Mitt kompressorhus är blästrat pulverlackerat i 3lager krom
min cykelram/sving är blästrad & vanligt lackerad
min crossram är blästrad & pulverlackerad
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Var kan man sandblästra bilen eller plast blästra??
|
50 besök senaste veckan (22074 totalt) |