Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lite Bakhjulsdrift på A3an? Vad tror vi om detta.
1, 2   >>
6255 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare

Efter lite snack med folk fram och tillbaks så funderingarna på vår A3 gått från FWD (då quattro inte är tillåtet i klassen) till RWD.

För er som har erfarenhet av detta. Vad tror ni är enklast?

Går det att modifiera en Quattro låda så den bara driver bakåt och sen en S3 diffklump? Det låter enligt med som ett mycket bra alternativ..

Det blir ju lite (läs mycket) trevligare med RWD =)

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För att köra Mellansvenska?

Stockholm
Här sen Jan 2003

s3an har ju haldex, så då måste du ha någon form av styrning till bakdiffen så den alltid driver, vet inte exakt hur mkt haldex upgrades driver i bak, men min s3 driver direkt bak, medans polarens slår till när det börjar spinna.. borde gå att få ihop men frågan är bara om den pallar all effekt bakåt, det är ju inte allt för biffiga bitar i en s3 bakvagn..

BMW Abuser
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Stingray skrev:
...men frågan är bara om den pallar all effekt bakåt, det är ju inte allt för biffiga bitar i en s3 bakvagn..

+1 på den undringen

Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Ja för mellansvenska. Klass 6 blir det ju då.

Ja det finns väl ett par olika versioner på Haldex där. Men det måste man ju kunna låsa så att det driver. Antingen mekaniskt eller att man skickar en signal att det "spinner" fram :P

Nä det är klart att det är ju bra ifall diffen klarar av att leverera effekt hela tiden... I åtta timmar.. Hua nu blir man ju lite nervös här..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tänker såhär, har man klart mer pulver än däcksgrepp så kan det vara en fördel med RWD, delvis för däckslitaget under långlopp men även att man kanske lite enklare kan få till en bil som är smidig att köra "långloppsmässigt". Mycket pulver och FWD är inte en barnlek att ställa in med optimal balans mellan fart, däckslitage och lättkördhet. Men om man däremot har mer rimligt med effekt och en väl fungerande diffbroms så kan man lika gärna köra FWD.

Bara lite åsikter skjutna lite sisådär från höften från mig

Här sen Maj 2008

Är det ok enligt reglementet att ändra drivningen?

Mvh
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

SQS har ju denna, http://www.sqsracing.com/produkt/314:406:haldex-regulator-controler-va . . . .
Men tror inte det skulle funka för permanent drivning!?

Har för mig att reglemente säger att fyrhjulsdrivna bilar får välja om de vill köra bak eller framhujldrivet.

//U

Här sen Feb 2012

Haldex junket i mitten av bilen är inte dimensionerat för kontinuerlig drift. Alltså - med mindre än att ni tar bort allt med lamell och olja och pump och stelopererar den så funkar det inte.

FWD eller om man får, rakställ motorn och kläm i en vanlig växellåda och bakaxel.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Som ovan.

Den kommer överhetta efter ett halvt varv och öppna. Helt meningslöst att ens försöka IMO.

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Kollade reglerna - står inget om att det måste vara samma riktning på motorn som original - mao, vrid motorn och dit med lämplig växellåda och bakaxel.

Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Finns ett projekttråd här med en rwd A3a hittar den dock inte nu men sök och kontakta den ägaren.

EDIT: Hittade https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44083&postdays=0&postor . . . .

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Det var en A3 eller S3 till salu nyligen med Volvo T5-motor, vad resten av drivlinan var minns jag inte. Hittar inte annonsen nu. Lät riktigt roligt!

Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Magnus skrev:
Jag tänker såhär, har man klart mer pulver än däcksgrepp så kan det vara en fördel med RWD, delvis för däckslitaget under långlopp men även att man kanske lite enklare kan få till en bil som är smidig att köra "långloppsmässigt". Mycket pulver och FWD är inte en barnlek att ställa in med optimal balans mellan fart, däckslitage och lättkördhet. Men om man däremot har mer rimligt med effekt och en väl fungerande diffbroms så kan man lika gärna köra FWD.

Bara lite åsikter skjutna lite sisådär från höften från mig

Vad anser man som Klart mer pulver? Vi siktar ju runt 300. Antar att det inte klassas som Klart mer :P Klart att det förmodligen går alldeles lysande med FWD. Men det är ju så att man kanske trimmar mer i en snar framtid. Då kan det ju vara skönt att slippa krångla med detta. Ska man göra det kan man ju göra det direkt när man bygger bilen..

----
SQS har ju denna, http://www.sqsracing.com/produkt/314:406:haldex-regulator-controler-va . . . .
Men tror inte det skulle funka för permanent drivning!?

Har för mig att reglemente säger att fyrhjulsdrivna bilar får välja om de vill köra bak eller framhujldrivet.

//U
-----

Ja låsa så det bara driver bakåt tror jag egentligen är det lilla problemet

---

Som ni säger angående att haldex mitt kraffs kommer somna av ganska tidigt in under de 8 timmarna låter väldigt vettigt. Men ifall man som SevenEight säger, stelopererar hela verksamgeten så kanske det går bättre.

För ifall det bara är själva "lamell biten" som är problemet och inte själva dreven i diffen så kan det inte vara en totalt omöjlig insats att modifiera bort det. Eller?

Anledningen till att jag håller så hårt vid Quattro org systemet är att det ligger här på hyllan. Med alla fördelar det har. Samt att det är Bolt-on thumbs up

En annan sak jag funderade på som talar emot RWD lite är ju viktfördelningen på bilen. Den är ju tung som as fram jämfört med bak. Man vill ju inte ha ett "strandad Val" fenomen när man ska ut och åka på bana. Med tanke på att effekten inte är skyhög. Tankar på detta?

Tack alla för svar och engagemang!
//
Alla i teamet

Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

personligen hade ja nog rakställt motorn och kört med en zf bmw låda, sen moddat in någon lämplig bmw diff i quattrobakvagnen, finns gott om torsen och quaife diffar till bmw diffhusen till någolunda vettiga pengar..

kör du med fördelningshuset och mekaniskt fixar till en s3 diff till en lamelldiffad vanlig diff, så tror ja nog tyvärr att det lär väga mer än det smakar, för s3 lådorna är TUNGA AS, visst dom håller bra som fan, men dom är inte direkt lättdrivna, och ni lär vilja ha ut så mkt ner i backen som möjligt, och då kommer quattro/haldex bakvagnen vara för klen, för den är dimentionerad för att vara stöddrift, inte kontunerlig 100% drivning..

nä bygg rätt från början så slipper ni en förstörd säsong för ni ville prova något som var lättare att genomföra men inte driftsäkert för fem öre..

BMW Abuser
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Stingray skrev:
personligen hade ja nog rakställt motorn och kört med en zf bmw låda, sen moddat in någon lämplig bmw diff i quattrobakvagnen, finns gott om torsen och quaife diffar till bmw diffhusen till någolunda vettiga pengar..

kör du med fördelningshuset och mekaniskt fixar till en s3 diff till en lamelldiffad vanlig diff, så tror ja nog tyvärr att det lär väga mer än det smakar, för s3 lådorna är TUNGA AS, visst dom håller bra som fan, men dom är inte direkt lättdrivna, och ni lär vilja ha ut så mkt ner i backen som möjligt, och då kommer quattro/haldex bakvagnen vara för klen, för den är dimentionerad för att vara stöddrift, inte kontunerlig 100% drivning..

nä bygg rätt från början så slipper ni en förstörd säsong för ni ville prova något som var lättare att genomföra men inte driftsäkert för fem öre..

Klurig nöt dethär.. Klart att det är en tung drivlina.. Vilket är väldigt tråkigt. Givetvis vill man ju ha det driftsäkert och inte behöva lägga halva säsongen på att bygga om bilen men när man har saker på lager så vill man ju gärna använda det då det är Billigt

Om jag tjurar och byter S3 diffen mot typ S4 torsen som också ligger på hylland då

Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
Stingray skrev:

Klurig nöt dethär.. Klart att det är en tung drivlina.. Vilket är väldigt tråkigt. Givetvis vill man ju ha det driftsäkert och inte behöva lägga halva säsongen på att bygga om bilen men när man har saker på lager så vill man ju gärna använda det då det är Billigt

Om jag tjurar och byter S3 diffen mot typ S4 torsen som också ligger på hylland då

visst det borde funka, då jag har för mig kardan alltid driver, så troligen får man kolla hur drivningen i lådan funkar, o kanske steloperera så framdiffen är svetsad, så att kardan alltid drivs, sen har du det lilla bekymret kvar att du har vikten på helt fel ställe... a3/s3 är framtunga.. känns iaf mer framtunga än en 325 e30.. funkar ju när det är 4wd o haldex upgrade, men frågan är hur bilen kommer bete sig på banan.. ja tror faktiskt helt ärligt att du gör bättre i att köra rakställt, men det är väl en smaksak, men ska man tävla så vill man ju ha mer fördelar än nackdelar med sig

BMW Abuser
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Re:

ChriMa_Motorsport skrev:

Det var ett skämt va? För skulle du göra det så får du ju typ 16:1 i bakaxel utvxäxling...

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Re:

Stingray skrev:

visst det borde funka, då jag har för mig kardan alltid driver, så troligen får man kolla hur drivningen i lådan funkar, o kanske steloperera så framdiffen är svetsad, så att kardan alltid drivs, sen har du det lilla bekymret kvar att du har vikten på helt fel ställe... a3/s3 är framtunga.. känns iaf mer framtunga än en 325 e30.. funkar ju när det är 4wd o haldex upgrade, men frågan är hur bilen kommer bete sig på banan.. ja tror faktiskt helt ärligt att du gör bättre i att köra rakställt, men det är väl en smaksak, men ska man tävla så vill man ju ha mer fördelar än nackdelar med sig

Kardanen driver alltid. Drivningen till bakaxeln går via framdiffen, med andra ord efter "slutväxeln" via en vinkelväxel. Vinkelväxeln har en viss utväxling och i bakaxeln sitter motsvarande utväxling, har för mig att det är 20:21 eller nåt. Det betyder alltså att ALL effekt går via framaxel slutväxeln. ALLT går genom ett kuggpar. Det är alltså inte så att det går till en mittdiff först och sen vidare med en vettig slutväxel fram och bak, utan diffen fram driver bakaxeln. Bara förtydligar här. Jag tror det är en riktigt dålig idé att köra bana med endast bakhjulsdrift faktiskt, det är liksom inte byggt för det varken fram eller bak.

Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Stingray skrev:

Kardanen driver alltid. Drivningen till bakaxeln går via framdiffen, med andra ord efter "slutväxeln" via en vinkelväxel. Vinkelväxeln har en viss utväxling och i bakaxeln sitter motsvarande utväxling, har för mig att det är 20:21 eller nåt. Det betyder alltså att ALL effekt går via framaxel slutväxeln. ALLT går genom ett kuggpar. Det är alltså inte så att det går till en mittdiff först och sen vidare med en vettig slutväxel fram och bak, utan diffen fram driver bakaxeln. Bara förtydligar här. Jag tror det är en riktigt dålig idé att köra bana med endast bakhjulsdrift faktiskt, det är liksom inte byggt för det varken fram eller bak.

Okej. Så det blir som att köra med dubbla diffar då eller? Den har en utväxling fram i diffen och hänger man på en A4 diff så blir det en yttligare utväxling bak då. Fatta jag rätt då? :P

det är ju klart ett problem. Kanske bara ska nöja oss med FWD helt enkelt haha

Den som inte undersöker lär sig inget =)

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
SevenEight skrev:
Stingray skrev:

Okej. Så det blir som att köra med dubbla diffar då eller? Den har en utväxling fram i diffen och hänger man på en A4 diff så blir det en yttligare utväxling bak då. Fatta jag rätt då? :P

det är ju klart ett problem. Kanske bara ska nöja oss med FWD helt enkelt haha

Den som inte undersöker lär sig inget =)

Kardanen snurrar alltid, går att rycka ur främre drivaxlarna utan att kardanen tappar drivning men i orginalutförande så har den en momentbegränsare i form av en Haldexkoppling som gör att den inte pajar.
Om man stelopererar den (Haldexkopplingen) så kommer främre vinkelväxel att rasa säkert som amen i kyrkan om inte bakre gör det först...

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
6255 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande