| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Länkhuvud M12 tillräckligt för bakvagnen?
|
6314 besök totalt |
|
Mercan har ju en tjusig 5 länkad hjupphängning som användes en bit in på 2000-talet. Dock är den inte justerbar. På DTM-bilarna löste man detta med aluminiumstag med M12 länkhuvud i ändarna. Jag vill nu få stagen tillverkade men funderar på om M12 är i minsta laget, bör man gå upp i storlek? AMG använde Hirschmann SMCXP länkhuvud, jag tänkte iaf använda deras SMCP serie http://www.hirschmanngmbh.com/index. Sen vad för material bör dom svarvas i? Ska man försöka skaffa sexkantsstång i alu 7075? Här är lite bilder på stagen med M12
Original DTM Evo 1 hjulupphängning
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Gör dem i stål och pulverlacka dem i silvermetallic istället. Du kommer aldrig kunna klara ett blindtest på om du har stål eller alubärarmar och stålet håller bättre sett över tiden.
Dimensioner kan väl vara bra att kolla vad tex SFRO rekommenderar för ombyggda fordon, men utan att veta vikt på bilen eller nåt så kan väl 25x3 vara en lämplig början? Har ingen egen erfarenhet av länklager, så andra kan uttala sig om det bättre än jag gissar jag. Här finns lite matnyttigt om länkhuvuden; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||
|
Min första tanke är om man klarar en sådan bakvagn utan binding med stumma leder?
Normalt sett tycker jag M12 är lite smått i hjulupphängningar på gatbilar, speciellt relativt tunga karossbilar. Nu får man ta med i beräkningen att det är många leder som delar på krafterna i detta fall, men jag skulle ändå föredra att gå upp ett steg för "piece of mind". En annan reflektion är att vi lätt pratar dimensioner (M12, M14, M16) när vi egentligen borde prata kombination av dimension och kvalitet. Men det är ju lättare att få en känsla för dimensionerna. Större leder ger också större lageryta och de brukar hålla längre. Jag håller också med Anders om materialval. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Jag tror det håller utmärkt med m12 om man använder riktigt bra sådana. Rekommenderar robodal mte, dem e fina.
Men det e klart. M14 skadar nog inte alls. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Re:
Sen delar inte lederna jämt på krafterna heller (större krafter i de nedre om man nu vill "optimera") och ute i uprighten ser de flesta lederna ut att vara fästa i single shear vilket inte är särskilt gynnsamt för skruven genom lagret. Har du någon bild på ursprungsbussningarna ute i uprighten? Om det är möjligt skulle man kunna tänka sig sfäriska lager i uprighten och U formade ytterändar för att åstadkomma vettigare belastning på skruven, men det flyttar möjligtvis rotationspunkter. Multilänk är för övrigt jävligt komplicerat, jag och en kursare modellerade en BMW (e90 om jag minns rätt) multilänkbakvagn som exjobb, den beter sig vääldigt annorlunda med stela leder kontra bussningar (det är rätt många ingenjörstimmar bakom bussningarna för att få "rätt" kinematik, ska se om jag kan leta fram lite kurvor). Relativt snarlikt utförande:
De simulerade heldragna linjerna är stel geometri (effektivt sfäriska lager och axlar utan deformation), medan punkterna är uppmätta i rigg på fordonet.
Den sista är från framvagnen, men visar ändå skillnaden i bumpsteer för stel geometri och en med bussningar. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Tack för inputen so far.
Har ingen bild direkt på bussningen men här är bilder på alla originalstag, Bultstorlek original för alla stag är M10 Översiktsbild
Thrust arm (stag 1)
Tie-Rod (stag 2)
Control arm (stag 3)
Control arm (stag 4)
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6314 besök totalt |