Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Aerodynamik Mercedes 190e-16v, Evo 1 och Evo 2
2732 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Aerodynamik Mercedes 190e-16v, Evo 1 och Evo 2

För er som tycker det är lite intressan med aerodynamikt hittade jag två artiklar angående aerodynamiken runt Mercedes 190 16v, Evo 1 och Evo 2 bilar. Första artikelen är en dålig scanning men intressant och på engelska:


http://jm-motorsport.se/temp/evo2-wind-tunnel.pdf

Andra artikeln är på tyska och från en tysk 16v klubbtidning
http://jm-motorsport.se/temp/aerodynamik-16v.pdf

Tror dock man vändt på siffrorna angående marktryck för Evo 1 och Evo 2, min och max ska nog byta plats med varandra.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Många har frågat efter den engelska artikeln i bättre kvalité, försöker få tag i ett ex av tidningen den kommer ifrån

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Re: Aerodynamik Mercedes 190e-16v, Evo 1 och Evo 2

RS 1800 skrev:

Tror dock man vändt på siffrorna angående marktryck för Evo 1 och Evo 2, min och max ska nog byta plats med varandra.


Intressant läsning. thumbs up

Är nog bara framaxeln som värdena ska byta plats på. Läser man första artikeln på sidan "67" så stämmer trenden för Clf och Clr bra (utan att kontrollräkna) med de absoluta lyftkrafterna i tabellen i andra dokumentet för Evo I.

_________________
/David Söderblom
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337


Trådstartare
Ja det stämmer, bak verkar rätt

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Racetech
Aerodynamik Mercedes 190e-16v, Evo 1 och Evo 2
2732 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande