| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Dunlop Super Sport Race
|
1, 2, 3 >> 6856 besök totalt |
|
Erfarenheter av Dunlop Super Sport Race
Blir till att skaffa nya sulor strax efter bilen kommer tillbaka från träningslägret i tyskland
Är helt inne på Dunlop Super Sport Race i dimensionen 215/45 17" (för att få på dom på orginalfälgar) Är det bra däck ett bra alternativ till R-däck för en bil som mest används på gata men åker på några banträffar/konbaneträffar varje år. Rullar också minst ett par tusen mil varje sommar så man vill ju att däcken ska hålla ett tag iallafall. Så vad är era erfarenheter av Dunlop SSR? Andra alternativ? |
||||
|
Jag har dem på Porschen, och har inget annat än gott att säga om valet av däck. Fantastiskt grepp framförallt vid inbromsning och acceleration, och ett klart intressant alternativ om man inte vill hålla på och byta mellan "riktiga" R-däck, typ Michelin PSC, och sommarpuckarna.
Rekommenderas varmt!
|
||||
|
Re: Erfarenheter av Dunlop Super Sport Race
Jag har inga direkta erfarenheter av Dunlop Super Sport Race men tror du verkligen att de håller ett par tusen mil? Det är ju trots allt ett R-däck, även om det är lite mer gat-betonat än de flesta andra. Det låter ju som om du använder bilen som bruksbil och då tycker jag det är helt galet att köra med R-däck till vardags. Det blir säkert billigare i längden att skaffa en omgång fälgar till och byta inför bankörningen. Då får man det bästa av två världar. Om man kör så hårt på allmän väg att man tror sig kunna utnyttja fördelarna som ett R-däck ger, bör man nog fundera över om man har rätt körstil... Bara mina tankar. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
|
Tja..
Jag kör med Dunlop SPR och är helt noll på dom däcken änsålänge,, blir premiärturen i helgen med dom däcken.. Synd att det inte var fler som hade erfarenhet av dom...
Men jag lär ju märka hur dom fungerar på min rätt snart.. Får se om dom står pall med lite Saab vrid...
Hoppas dom inte ställer dit några koner innan NGK krönet som dom gjorde förra året... Det är Saabklubben som arrangerar det hela.. (eller det kanske är lika bra ändå att konerna står där.. )
Kan höra av mig efter helgen o ge ett litet utlåtande.. Mvh Robban. _________________ Robert Uhr. |
||||
Du som har problem med fästet samt ganska extrem bil, varför inte välja ett däck med mer fäste? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jamen jag vet ju inte vilka som fungerar bäst.. Har bara kört på Corsa innan och jag tycker dom blev hala efter ett tag.. /R _________________ Robert Uhr. |
||||
Himmla skit............. Tyckte väl det.. skärningen i däcken ser väldans gat inspirerande ut.. fan osså.. Nu ska jag skälla ut folk..
_________________ Robert Uhr. |
||||
|
Hehe.. Robban, det va snyggt kört med tuggummyt på fälgar.. 70 sec varvet med dom däck va inte alls dåligt för Knutan
Ha D mvh/Presho |
||||
Jo,, jag hörde ju som sagt 1.01 -1.03 /varv men jag tvivlar.. Kanske 1.10 runt med konerna på baksidan.. Men jag ska kika på filmen vi tog inne från kupen så kan man klocka hyffsat.. Men det går att åka fortare som sagt,, absolut.. lägger ut filmen här sen.. Däcken fick icke godkännt som ni trodde.. suddgummidäck..!! >
Mvh Robban. _________________ Robert Uhr. |
||||
Läste du inte i rdäcksdatabasen innan du handlade? _________________ Magnus Thomé
|
||||
Nope.. Men jag fick dessa hjul just för att testa dom så att det ela kvitta egentligen... Dom dög bra att använda som bakhjul iallafall.. Här ligger förövrigt en liten film från helgen.. --> http://forum.saabturboclub.com/phpbb/R _________________ Robert Uhr. |
||||
|
Mors
Just hemkommen från Ringen. Inhandlade ett set Dunlop Supers sport race där nere för att lägga på mina "regn-fälgar". Fick tillfälle att prova dem under lätt regn och upptorkande samt torr bana. Skillnaden mot Michelin Cup är enorm! Torr-greppet är OK men inte alls i Michelin klass eller Corsa. Den största skillnaden tycks vara själva stommen där Michelin är hårt och starkt och Dunlop känns mjukt och svampigt. På torrt är Dunlopen därför ganska kassa men i blött var de riktigt trevliga!! Gav en helt annan förtroende än Michelin. Nu var det i och för sig bara lätt regn men de funkade bra. Jag imponerades över det fina våt-greppet trots att de var kalla. Hur det klarar av stående vatten slapp jag dessbättre prova. De var också enormt komfortabla och bromsförmågan kändes perfekt. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Har du någon uppfattning om hur många s/km man tappar med dem? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
En gissning är att der rör sig om mellan 0,5 o 1,0 sekunder per körd minut. Om du skall använda däcket i tävlingsaktivitet är det bara att glömma. Om du däremot letare efter ett kompromiss däck som ger massor av skoj på bana utan att vara farligt i regn kan jag inte annat än rekommendera det. Jag kan tänka mig att det även funkar i slalom efterso det verkar prestera bra utan att vara varmt. Michelin däcken kräver (och tål) mycket värme för att ge bra grepp. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
|
Re: Erfarenheter av Dunlop Super Sport Race
Vi åker en camaro i V8 Challenge och åkte förra säsongen på Dunlop....dom var väl ingen jätte-hit men dom är väldigt hållbara, får upp temp i däcken snabbt, men dock hala snabbt med....men med en sån bil som du har så blir det nog klockrent med dom däcken
_________________ Christoffer Eriksson #72 KG-Eriksson Motorsport (SLC) V8 Challenge |
||||
Du verkar ha bra koll på däcket i fråga Tror du detta däck passar min BMW M coupe i uppförandet..........kör en del bana men bilen går även på vanlig väg. Detta däck kanske skulle passa bra ( främst bana ) eller rekommenderar du något annat däck med dessa egenskaper? Har detta däck bra stabilitet i hög hastighet? Tack på förhand!
(Ska även ner till Scuderia kursen i aug, hur tyckte du däcket uppförde sig på ringen?) _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Vet inte om jag har så där jätte bra koll men när man skiftar direkt mellan däcken på samma dag, samma bil och samma bana så märker man ju skillnaden väldigt tydligt. Jag har dock bara kört en mycket begränsad sträcka med dem. Jag vet alltså inget om livslängd eller förmåga i skyfall (vi hade bara lätt regn). Högfartsstabiliteten på bana verkade OK, hur de känns på Autobahn i 250 km/h mil efter mil har jag ingen aning om - men det borde väl funka. Visserligen är det inte ovanligt att ett däck som är bra på en bil kan kännas mindre lämpligt på en annan men det borde ju funka även på en M Coupe. Som sagt (och i linje med vad bla Peter Gutniak skrivit) så verkar däcket vara en bra kompromiss. Mina övriga erfarenheter är mest från Michelin Cup och Pirelli Corsa och båda dessa däck är betydligt mer orienterade mot banåka. Om du skall åka Scuderian (med troligen skiftande väder) och bara har en omgång fälgar till bilen så passar nog Dunlop-däcket bra. Lycka till på Scuderian! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Dunlop Super Sport Race
|
1, 2, 3 >> 6856 besök totalt |

