Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi A3 1.8T -96 Das RennSport | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (36878 totalt) |
Efter alldeles för många år av stillastående och förfall så är det nu mer än hög tid att börja på med vår A3 igen.
Planen som den ser ut just nu är väldigt simpel. Skaffa en Reservdels A3 1.8 T och ta Motor, drivlina och styrelektronik från. Inhandla vettiga Bromsar Gjuta upp kaross delar i kolfiber Köra som en galning! Lite bakgrund på bilen.. Bilen byggdes från början av viskastrandsgymnasiet i Borås med Anders Carlsson som projektledare. Bilen var tänkt som mäss-objekt. Efter några år tog Henrik Eldholm över bilen och körde med en audi tt motor. Bilen gick några bandagar och blev sen stående. 2009 tog vi över bilen och hade planer att köra AR cupen. Efter diverse strul så kom aldrig bilen till start. Efter det så blev bilen stående i verkstaden. Efter några år av olika tankar hit och dit så har vi äntligen 3 år senare fått ihop ett team och lyckats samla alla idéer och tänker nu göra verklighet av dem. Tanken är nu att köra MSLS klass 6 2013. Vi kommer att hämta en tysk A3 1,8 t och ha som donatorbil. Där kommer vi sen ta motorn ifrån och göra i ordning och trimma till ca 300 hk. Då karossen är plåtbreddad med bl.a. Blyspackel så kommer vi gjuta upp front, skärmar, huv, bakspoiler och bagagelucka i kolfiber. Tanken är att efterlikna Audi A4 DTMs aeropaket. Vi gör det rent estetiskt och vad vi anser som aerodynamiskt korrekt. Ser ni nåt som är åt väggarna fel med aerodynamiken så säg gärna till. Är absolutinga experter på detta. Alla tips är välkomna! Det var väl allt... Typ.. Nu kommer lite bilder och rullande uppdatering! Lite bilder som en start här nedan Två bilder som bilen står innan vi börjar.... Lite Base Wax lagt innan släppmedlet Lagt igen lite där det tidigare var utblås. Här kommer vi hänga i en rejäl diffusor istället Lagt första lagret med väv Lite Provmontering.. Där det "går ner" i mitten på kofångaren kommer vi bygga diffusorn.. Mer update när vi gjort mer.... _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Kul att ni är på G med den här nu! Å härligt med all kolfiber men lägger ni bara fibern ovanpå org del och nöjer er med den ytan? gjuter ingen plugg först?
|
||
Ja Skönt att vi äntligen bestämt vad vi ska göra :P Ja på bakspoilern gör vi det. Den kommer vi ha samma form som "original". Ska bara kapa upp för diffusorn. Den blir tillräkligt jämn för att det ska se bra ut när det är lackat. Fram och skärmarna och så kommer vi bygga om en del så där kommer vi göra om delarna med byggskum och sen göra plugg och gjuta i. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Vad kul med ytterligare en Audi i Klass 6 .
Skall ni köra den 11/8 eller ligger planen inför 2013? Ni har koll på S2an gissar jag!? https://www.facebook.com/guldgossarn Skall bli spännande att följa era framsteg! _________________ |
||
Japp, mer Audi åt folket! Nej den 11/8 är lite för nära i tiden. Det är väldigt mycket jobb med bilen kvar. Vi ska försöka köra ett prel test 6 oktober i Anderstorp. Sen försöka få till ett par test på våren 2013. Jajemen. De var bl.a. På vår bandag 12 maj. Sen har vi tjuvkikat på motståndet på ace lite då och då tror dock att S2 går lite bättre än våran. Men det märker vi så småningom. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Lite uppdatering efter den senaste veckans joxande...
Börjat kapa upp bak för diffusorn. Efter lite huvudkli och funderingar så slutade det med att vi breddade den 100 mm per sida (efter att bilden togs) Sen var vi inte riktigt nöjda med frontens utformning. Så här gör vi redo för lite skulpternade och senare plugg tillverkning. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Ett tips ang skummet är de bättre att skumma sidan om i block. Sen smältlimma dit på spoilern. Ni slipper allt kladd då. Varför gör ni de i kolfiber om ni ska lackera ändå?
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||
Ah! Bra där.. Helt klart ett bättre alternativ såhär i efterhand när vi spenderat hela söndagen på att skära och kladda.. Resten tror jag vi följer det konseptet.. Tack för tipset!! Jadu. Anledningen från början är att skärmarna är plåtbreddade och väger styvt 12 kg styck. Sen när vi ändå beställde allt kolfiber så köpte vi några meter extra _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Då ska vi se.. Efter en lugn söndag i garaget med mycket kladd och skärande så står vi här just nu. Formerna är stortsett klara på fronten. Bara lite finlir för att få det jämt och kunna skapa pluggen..
_________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Yttligare lite update efter någon vecka med för lite tid för bilen...
Här under följer lite bilder på pluggtillverkningen till fronten.. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
|
||
Kul att ni Ska väcka den till liv igen
Jag var ju tyvärr inte så aktiv med den heller när jag höll på med den..... Men snälla gör något bra runt strålkastarna jag orkade aldrig med det riktigt, men det ser inte alls bra ut för att vara snäll mot dom som byggde bilen en gång i världen. _________________ Henrik Eldholm |
||
Haha ja det ska bli kul att köra lite med ådi humlan
Ja här är det ingen semester inte.. Eller kanske var detta som är äkta semester Jodå Henrik, nu har vi ju lagt igen lysena helt. Vi kommer lägga en led slinga som efterliknar audis nya desigspråk på lysena. Sen kommer vi plocka isär orginal lycktor och ta xenon och helljus och placera i de nya lyktorna.. Så är planen iallafall _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Jaha en liten snabb update..
Nu återstår mycket spackel och slip innan det går vidare och syns så mycket haha :P Så ha tålamod men snart bör fronten vara klar =) _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Ja då är det lite motor och grejor påväg hem till verkstaden..
Under tiden får ni se en lite simpel Cad ritning på fjäderbenen bak. Från början separata fjädrar och dämpare. Men nu blir det ett komplett fjäderben istället. Ger ju lite extra inställningsmöjligheter. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Hejar ivrigt på!
Mer Audi i MSLS!! Reglementet blir ju samma nästa år också. Bara att bygga på! 300 hästar kan bli lite klent i klass 6. Vad väger bilen? _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||
Japp We like mer Audi :P Ja jag misstänkte det skulle bli så. Det är ju ganska smidigt haha Ja det är ju inte det mest effektstarka. Bilen kommer förmodligen ligga runt 1000 kg. Men vi siktar mest på att ta oss i mål. Så tråkigt att skjuta saker varje tävling _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi A3 1.8T -96 Das RennSport | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (36878 totalt) |