| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med lustiga värden på corner weight?!
|
5077 besök totalt |
|
Mina färgglada snik coilisar fram kan man höja utan att påverka fjädern. Mycket smidigt. Tyvärr blir ju bilen as-hög på ena sidan om jag ska få det bra. Jag löser det i vinter genom att flytta grejjer.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re:
Vänta lite nu, bilens höjd har inget att göra med cornerweight... Du kan få samma värden med plan bil om inte sakerna är otroligt sneda. Lite bilder på grejerna skulle nog göra livet enklare för alla som läser i den här tråden.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Jag blir inte klok på er :-)
Någon säger att man absolut inte ska spänna fjädern, utan bara justera höjden. Nästa säger att höjden inte har någon betydelse?! Jaja... bilder kommer. Jag har i alla fall mätt ikväll. Som jag trodde har jag fuckat upp lite när jag byggde bakvagnen. V-bak tornet sitter 20mm högre än h-bak. Därav den stora vinten på vf/hb diagonalen. Imorgon efter jobbet ska jag tillverka schims så jag kan börja med att få bilen rak åtminstånde. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Jag blir inte klok på er :-)
Någon säger att man absolut inte ska spänna fjädern, utan bara justera höjden. Nästa säger att höjden inte har någon betydelse?! Jaja... bilder kommer. Jag har i alla fall mätt ikväll. Som jag trodde har jag fuckat upp lite när jag byggde bakvagnen. V-bak tornet sitter 20mm högre än h-bak. Därav den stora vinten på vf/hb diagonalen. Imorgon efter jobbet ska jag tillverka schims så jag kan börja med att få bilen rak åtminstånde. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Nånstans pratar vi förbi varann helt klart men en sak är 100% sann; man kan inte flytta viktens placering i bilen genom att ändra fjädrarnas spänning relativt varann. Dvs har du 56% vikt fram så kommer ALLTID vikten fördelas mellan franhjulen och samma gäller i sidled.
När jag säger att höjden inte spelar nån roll så menar jag att du kan få EXAKT samma hörnvikter med en plan bil som med en bil som är 50mm högre på vänster sida så länge det finns justermån. Enda skillnaden är att muttrarna kommer vara olik långt skruvade på röret och dämparna vara på olika ställen i slaget. 20mm fel mellan höger och vänster spelar alltså ingen roll så länge du har justermån för fjädrarna och dämparna inte bottnar... Höjden spelar givetvis stor roll på det sättet att man vill ha en bil som står plant i sidled och med en viss rake men man kan få bra corner weight med lutande bil också. Om du däremot ställer in grejerna genom att mäta på dämparna och tror att det motsvarar fjäderkraft så spelar det såklart jättestor roll, ingen kaross är så perfekt rak att det fungerar...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Jo precis.
När min bil var sne så fanns det inte justermån att få den plan. Nu har jag bu vittat felet, så nu borde det gå. Att man inte kan flytta vikt mellan fram och bak och höger/vänster, det vet jag. Då får man tillsätta eller ta bort fysisk vikt. Nu hoppad jag sliööa det när jag har ett bättre utgångsläge att börja med. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re:
Om du menar att infästningen av coliovern v-bak sitter 20mm högre så förklarar det inte alls varför den blir högre på vänstersidan. Det borde bli precis tvärtom. Men jag kanske missförstår vad du menar med att tornet sitter 20mm högre. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
Nej, du har helt rätt.
Allt har blivit mycket rörigt nu. Bilen var mycket högre på HÖGER sida. Och tornet bak var 20mm högre på VÄNSTER sida. Troligtvis har jag blandat ihop allt kraftigt i alla inlägg. Den diagonal som hade mest vikt var VF/HB vilket borde förklaras av att VB var för högt monterad. Som ett bord med ett ben som är 20mm för kort. Det blir inte riktigt bra. Det står ju och väger på den andra diagonalen. Jag återkommer i ärendet när jag har vägt in bilen igen.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Nej, du har helt rätt.
Allt har blivit mycket rörigt nu. Bilen var mycket högre på HÖGER sida. Och tornet bak var 20mm högre på VÄNSTER sida. Troligtvis har jag blandat ihop allt kraftigt i alla inlägg. Den diagonal som hade mest vikt var VF/HB vilket borde förklaras av att VB var för högt monterad. Som ett bord med ett ben som är 20mm för kort. Det blir inte riktigt bra. Det står ju och väger på den andra diagonalen. Jag återkommer i ärendet när jag har vägt in bilen igen.
||
|
Kikade igenom din tråd IGEN igår bara för att jag hade mina aningar. Än mer nu när du hittat felaktigheter i ena tornet. Att bilen är "skev" brutalt sagt. men att kasta ur sig en sån sak bara sådär brukar aldrig vara poppis så jag kollade på de bilder du lagt upp när allt var bortkapat. Även om du haft bur i bilen så räcker det att en svets drar sig lite, mätningar uteblir emellan & man svetsar vidare med rist för att karossen vrider sig ännu mer. Ligger du då & kryper runt inuti bilen när du svetsar så är inte detta positivt på nåt sätt för konstruktionen, I VÄSTA FALL vill säga.
Risken att det slagit sig är nog ändå liten, MEN risken kvarstår ändå. Passa på att korsmäta fasta punkter i bilen så du vet hur det ser ut. Hoppas att det bara är ett mindre "skitfel" så som ena tornet lycka till _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
|
Jo jag förstår vad du menar.
När jag byggde bilen så rörde jag den inte mer än med svetsen innan jag hade svetsat in nya ramen. Innan jag kapade upp så hade jag svetsat in fixeringsrör som höll allt på plats. Det ända som är fel är att ena tornet är högre än det andra. Jag har kontrollmätt. Min gissning är att antingen var ena dämparen något komprimerad när jag byggde, eller mer troligt. Ena lännarmen hade mer spänn i bussningarna och jag slarvade när jag mätte.det. I vilket fall så är felet där nu, men som "tur" är, är det inte allvarligare än att jag kan svetsa bort det. Så länge blir det schims. De är förövrigt redan klara. Jag lyckades tillverka dem lite fort på fikarasten idag
||
|
Jo jag förstår vad du menar.
När jag byggde bilen så rörde jag den inte mer än med svetsen innan jag hade svetsat in nya ramen. Innan jag kapade upp så hade jag svetsat in fixeringsrör som höll allt på plats. Det ända som är fel är att ena tornet är högre än det andra. Jag har kontrollmätt. Min gissning är att antingen var ena dämparen något komprimerad när jag byggde, eller mer troligt. Ena lännarmen hade mer spänn i bussningarna och jag slarvade när jag mätte.det. I vilket fall så är felet där nu, men som "tur" är, är det inte allvarligare än att jag kan svetsa bort det. Så länge blir det schims. De är förövrigt redan klara. Jag lyckades tillverka dem lite fort på fikarasten idag
||
|
Ikväll blev det succé!
Nya försöket att väga in var som en barnlek. Nu när längderna stämde så var vi klara på 3:je försöket. Jag fick sänka den lite på vänster fram och sen spänna 2 varv på fjädern v-bak. (den går fortfarande att dra runt för hand) Sen åkte jag ut och testade. I relativt hög fart provade jag att svänga kraftigt. Då bara satte sig bilen bak och svängde med. Ganska skum känsla, men det kändes helt rätt. När jag senare testade lite acceleration, för att en polare ville känna på bilen. Då upptäckte jag att jag har mycket mer grepp rakt fram. Innan har ju ena fjädern varit riktigt hårt spänd. Nu var dom på så mjukt som möjligt. Det greppade riktigt bra. Jag har iof bytt från torra Eagle F1 till nya Dunlop Direzza bak. Det gör ju otrolig skillnad, men den satte sig fint i baken nu. Vikterna blev: 381 363 352 313 det skiljer 18kg mellan framhjulen och 21kg mellan diagonalerna. Jag är helnöjd!
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med lustiga värden på corner weight?!
|
5077 besök totalt |