| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hydraul lyftare (Cheva v8)
|
14 besök senaste veckan (8286 totalt) |
|
Befarar att jag lyckats få dom att bottna och fastnat i detta läget. Har montera nya från Edelbrock. Enligt medföljande instruktion skulle dom monteras torra, dvs EJ prima dom med olja, vilket brukar vara det normala. Eftersom det rasslade lite väl mycket vid provkörning försökte jag justera om ventilspelet. Men ca hälften av lyftarna verkar vara i botten. Enligt instruktionen skall man justera till noll spel på vippan och sedan skruva åt ett kvarts varv till, men eftersom dom verkar ha bottnat (lika stumma som solida lyftare) börjar man då komprimera ventilfjädern iställer för lyftaren. Har t.o.m testat att ha extra stort spel och sedan startat med förhoppning att dom skulle fyllas upp med olja men det funkar ej. Någon som har koll på vad som hänt eller har något smart tips? |
|
Har aldrig hört att lyftare skall monteras torra, men ja-ja, det går säkert det också.
Man får vara lite känsligare på fingrarna bara. Jag brukar släppa ner lyftarna i en glasburk med olja och vänta tills det slutar komma luftbubblor ur lyftarna. Som sagt går det säkert att ställa dem torra. Lyftarna på en cheva fylls väldigt fort. Ställ vevaxeln så att kammen är på bascirkeln på ventilen som skall ställas dvs helt stängd ventil. Snurra stötstången mellan två fingrar samtidigt som du spänner åt vipparmen. Här är det lite svårare med en torr lyftare eftersom det bara är fjädern i lyftaren som kommer att ge motstånd när man snurrar på stötstången. Precis när du har nollspel så kommer det att gå lite trögare att snurra stötstången. Var också noga så att du inte lyfter/trycker ned stången när du snurrar på den. Dra sedan vipparmsmutten 1/2 varv till, sen är det klart. Bry dig inte om att ebrock säger ett kvarts varv. Det är en skröna att man bara skall dra ett kvarts varv för att undvika pump up på höga varv. Pump up får man pga för klena ventilfjädrar. Själv brukar jag dra 120 grader extra. Edit: 235 grader menar jag. Nånstans mellan 1/2 o 3/4 varv edit: har du fått dom att fastna i bottenläget och det inte släpper så har du väl inte mycket annat val än att lyfta insuget, plocka upp dem och plocka isär dem för att lirka loss "plungern". Fyll dem sedan med olja på konventionellt vis och montera tillbaka dem. _________________ Mats Andersen |
|
Har du problem med att känna nollspel....starta motorn och justera med den igång.
Rinner oljan över...så kapa upp en gammal ventilkåpa, eller lägg trasor över headersern. Det är inte så att du glömt någon oljeplugg i någon kanal....så du inte har fullt oljetruck i kanalerna vid lyftarna ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Jo, jag har bra oljetryck ända upp i toppen. Får väl riva bort insuget, är det svårt att få isär lyftarna? Förresten är det vanligt att dom fastnar i bottenläget?
|
|
nytt för mig att de fastnar. har väl läst nån gång att det hänt nån, det är definitivt inte vardagsmat dock.
"brickan" där stötstången vilar på lyftaren är låst med ett clips, bort med det o sen skall det trilla isär _________________ Mats Andersen |
|
Ehhh dom har inte fastnat, jag hade fel (är ju ny på det här med jänkejärn). Jag tolkade det som om dom hade bottnat eftersom vipparmen började pressa ned ventilen när jag ställde in rätt ventilspel. Men efter några minuter antar jag att oljan pressats ur lyftaren eftersom vipparmen inte satt i spänn längre.
|
|
jo cheva (jänke) lyftare är väl lite speciella.
Lyftarna har ganska stor justermån, så att när de tappar oljan i dem så blir det ett VÄLDIGT stort ventilspel. De fylls dock väldigt fort och oljan upp för kylning/smörjning av vipparmar, fjädrar och ventiler går igenom dem och upp i centrum av stötstängerna. _________________ Mats Andersen |
![]() |
Skruva banåkabil
|
14 besök senaste veckan (8286 totalt) |